2021. március 17., szerda

LE AKARTÁK NYÚLNI A PROJEKTET, DE ÉN ÍRTAM EGY LEVELET ORBÁN VIKTORNAK, Ő PEDIG BÖLCSEN DÖNTÖTT

TELEX
Szerző: BOZZAY BALÁZS
2021.03.17.


Januárban már elkezdték építeni, jövő ilyenkor pedig akár át is adhatják az ukrán határtól néhány kilométerre lévő Fényeslitkén Európa egyik legnagyobb intermodális, vagyis többféle közlekedési eszközt egyszerre fogadni tudó logisztikai központját. A konténerterminál a Kína és Európa közti kereskedelem egyik fontos helyszíne lesz a jövőben, az Új Selyemút egyik európai kapuja. A beruházó Magyarország egyik leggazdagabb embere, a nyilvános szerepléseket kerülő Rahimkulov Ruszlan cége.


„A frankfurti polgármester jött utánam, nem kis játékosok voltak ott”

– mondta Fényeslitke polgármestere, Mártha Mihály, aki kint volt a 2018-as Selyemút-konferencián Kínában, ahol négy percet beszélhetett a befolyásos emberekből álló publikum előtt. Ez a Fényeslitke melletti terület az elmúlt években rengeteg beruházó érdeklődését felkeltette. A polgármester szerint jött már komoly megkeresés az USA-ból, Kínából, Franciaországból, Indiából és még sok más országból is. Az ipari felhasználásra szánt területre már be van vezetve a villany, az ivóvíz, van csatorna és elkerülő út is.

A területre szemet vetett már izzógyártó cég, napelemgyártó vállalat, majdnem kiépült itt egy kóser élelmiszerekre szakosodott logisztikai központ, sőt, egy fegyvergyártó cég is majdnem elkezdett itt építkezni. De csak majdnem. „Már annyi alapkőletételünk volt, mint égen a csillag” – mondta Mártha, aki szerint mind közül a most elindult beruházás a legmegfelelőbb a település számára, mert ezzel „egy teljesen másfajta munkakultúra jön Fényeslitkére”.

Az Új Selyemút, más néven Egy Övezet Egy Út program egy ma már több tucat országra kiterjedő geopolitikai-stratégiai terv, amelyet Kína indított el.

Az ígéretek szerint Kína kikötők, repülőterek, vasutak és autópályák finanszírozásával és felépítésével, valamint energetikai és digitális hálózatok (pl. 5G) fejlesztésére irányuló beruházásokkal javítja a fejlődő világ infrastruktúráját, és ezzel hozzájárul a fejlődéshez Délkelet- és Közép-Ázsiától kezdve Latin-Amerikáig a világ minden szegletében. Magyarországon a Budapest–Belgrád-vasútvonal több százmilliárdos fejlesztése is a program részének tekinthető.

Abban nézeteltérések vannak, hogy a fél világra kiterjedő projektnek mi a pontos célja. A bírálók gyakran a korrupció terjesztésével, diktátorok pénzelésével és gyarmatosítással, gazdasági és politikai befolyásszerzéssel vádolják Kínát...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.