2021. február 4., csütörtök

SOK MINDENT MÁSHOGY KELLENE CSINÁLNI AZ OKTATÁSBAN, HA FEJLŐDNI AKAR MAGYARORSZÁG

G7.HU
Szerző: MÉSZÁROS R. TAMÁS
2021.02.04.


Magyarország gazdasági kilátásaival és az oktatási rendszer átalakításának megítélésével kapcsolatban is érdekes tanulságokkal szolgálnak a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, közismertebb nevén az OECD a humántőke és a gazdasági fejlődés kapcsolatát vizsgáló tanulmányai, amelyekről a szerzők januárban közöltek egy rövidebb összefoglalót.

Eszerint az egy főre eső nemzeti jövedelemre jelentős pozitív hatással van az iskolák és egyetemek autonómiája, a közoktatásra fordított források mérete, a felsőoktatásban való részvétel könnyebb finanszírozhatósága, a szakképzés és az általános oktatás minél későbbi szétválasztása, valamint a tanárok számának növelése. A kutatásokból pedig az is kiderül, hogy az oktatás relatív megtérülése a középszinten a legalacsonyabb, különösen Közép- és Kelet-Európában igaz, hogy az alapfokú és a felsőfokú oktatás relatív fontossága nagyobb.

Ezek néhány kivétellel nem radikálisan új ötletek, nagyrészt megfelelnek a szakirodalom korábbi állításainak, viszont az OECD tanulmányai a korábbi kutatásoknál jóval megbízhatóbban igazolják ezen lépések pozitív gazdasági hatásait.

Az eredmények és az OECD egyéb felméréseinek adatai azt a benyomást keltik, hogy Magyarország sok tekintetben nem a jó úton halad, és nem a leghatékonyabb módon próbálja megalapozni a jövőbeli fejlődést...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.