2021. február 16., kedd

MI LESZ VELED, SZENTENDREI HÉV? ELSŐ RÉSZ.

JAKABFY TAMÁS BLOGJA
Szerző: JAKABFY TAMÁS
2021.02.21.


Mindenki, aki a Szentendre-Dunakanyar régióban lakik, vagy szokott arra közlekedni, látja a környékbeli közlekedés tarthatatlanságát. Gigadugók mindenütt, lassú és lepukkant HÉV szerelvények. Mindenki várja már (tulajdonképpen több, mint egy évtizede) a HÉV szerelvénycserét és pályafelújítást, régi adósság. Reménykedünk benne, hogy ezek vonzóvá teszik majd a tömegközlekedést, amivel az autósok is jól járhatnak, mert az utakra nehezedő nyomás is jelentősen csökken majd.

A szentendrei HÉV közelmúltja

Budapest főváros kivéreztetése miatt az akkori üzemeltető BKK/BKV már a Tarlós-érában sem tudott pénz híján lényegileg hozzányúlni a vonalhoz, az NDK gyártmányú járművek viszont szerencsére bírták a strapát, még úgy is, hogy a pálya a vonatokat Pomáz és Pannóniatelep között hosszú évekig lényegileg a levegőbe dobálta fel. A mai 50 év körüli életkoruk viszont már minden határon kezd túlmenni, várható, hogy a járművek a szakszerű karbantartás ellenére is elkezdenek szétesni. Szerencse, hogy éppen pár éve került a vonal a MÁV és a végtelen közpénzzel rendelkező Fürjes-féle államtitkárság és Vitézy-féle BFK kezébe. Egyelőre még ők sem tudtak komoly költségű dolgokhoz hozzányúlni, de azonnal elkezdték a kormányra oly jellemző sikerkommunikációt. Stratégiájuk már kirajzolódik, lassan látni már azt is, hogy mit tesznek, nemcsak azt, hogy mit mondanak. A most kezdődő cikksorozatban kielemezzük, mennyire lesz ez jó a térségnek. Az első részben a jelenlegi gyalázatos állapotokat mutatom be, majd a következő rész(ek)ben megpróbálunk a jövőbe nézni.

A szentendrei HÉV állapota

A térség és közlekedése


Magából a BFK-féle Budapesti Vasúti Stratégia véleményezi anyagából is látható, hogy a térség városainak lakosságszáma 4-5%-kal növekedett 2013-2019 között. A térség városai nem kis részben épp a korábbi fideszes vezetések zsákmányelv alapú működése (kiparcellázunk minden mozdítható területet, és eladjuk okosba a haveroknak) miatt zavarták el a polgármestereket, és választottak civil, de zömmel ellenzéki beállítottságú új városvezetőket.

A helyiek azt is tudják, hogy az autók száma még a lakosságszámnál is nagyobb arányban emelkedik. Hivatkozásnak most legyen elég, ha a Civilkalász közösség 2017-es és 2020-as budakalászi forgalomszámlálásainak adatait megnézzük: a gépjárműadót fizetők száma 11%-kal, a forgalom tipikusan 15% körüli értékkel nőtt meg 3 év alatt Budakalászon! És épp ez a település az, amely a legjobban ellátott HÉV-vel, a többi városban, ahol a HÉV gyalog nehezebben elérhető, még akár rosszabb is lehet a helyzet.

A domináns ingázó forgalom elszállítására alkalmas szentendrei HÉV ma is a városba vezető vasútvonalak legforgalmasabbika, a Budapestre vasúton ingázó utasok negyede ezt használja, messze lekörözve a MÁV váci és ceglédi kirakatvonalait, ezt épp a MÁV-HÉV ábrája mutatja meg a legjobban...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.