KLUBRÁDIÓ / BONYOLULT DOLGOK
Szerzők BÁLINT JUDIT, KORPÁS KRISZTA
2020.03.09.
Lesz-e valaha igazságos oktatási rendszer Magyarországon? Nagyjából ezt a kérdést járta körül a Bonyolult dolgokban Kende Ágnes szociológus, a CEU kutatója és a két műsorvezető, Bálint Judit, valamint Korpás Krisztina. Az ami most történik, vagyis a legrosszabb társadalmi helyzetű diákok direkt vagy spontán elkülönítése a többiektől, nem fogja megoldani az iskolai problémákat. Integráció kellene, de az meg csak akkor megvalósítható, ha létezik országosan jól működő iskolarendszer.
Magyarországon az oktatási rendszer nagyon erősen differenciál és igazságtalan. Lényegében erre jutott az ETHOS H2020-as európai kutatási projekt, ami megpróbálja definiálni, mit is jelent a társadalmi igazságosság Európában a 2010-es évek végén. A műsor vendége Kende Ágnes szociológus, a CEU kutatója, az ETHOS projekt résztvevője volt.
A kutatási projektben több szempontot többféle szakemberi gárda is vizsgált, közgazdászok, jogászok, filozófusok, szociológusok is részt vettek az elemzésekben. A fő vizsgálati téma a társadalomban lévő igazságtalanságokat igyekezett bemutatni, többek között a munkaerőpiacon, vagy sérülékeny csoportok helyzetének vizsgálatával, mint a romák, nők, vagy a fogyatékkal élők. A műsorban a sorozat utolsó részével foglalkoztunk, amiben az oktatási igazságtalanságok volt a téma, és hogy ez hogyan jelenik meg az adott ország médiájában.
Elkülönítés, helyi igények szerint
2010 óta látszik a tendencia, hogy a középosztály kimenekíti a gyerekeit az oktatásból: egyre többen egyházi vagy magániskolákba íratják a fiatalokat. Az alacsony státuszú gyerekeknek ez azért nem jó, mert eltűnnek azok a társaik az osztályokból, akik felfele húznák őket.
Kutatások igazolják, hogy az integrált iskolák nem ártanak a jó képességű gyerekeknek, a kevésbé jól teljesítőket viszont felhúzzák. Ehhez azonban országosan jól működő iskolarendszert feltételezünk, ami ma nem adott. Vidéken is tendencia lett, hogy ahol csak egy állami iskola volt, megjelent az egyház és nyitott egyházi iskolát is, ahová az „elit” átvihette a gyerekeit.
A hivatalos magyarázat az volt, hogy az elkülönítés a helyi igényeket elégíti ki, és szeretetteljes szegregációra van igény – mondta akkor Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter...