Szerző: FAZEKAS ZSUZSANNA
2020.12.23.
A Magyar Narancs karácsonyi dupla számában górcső alá vesszük a Fidesz legfontosabb "agytrösztje", a Századvég működését. Rövid részlet a cikkből.
Az ELTE szakkollégistái által 1985-ben alapított Századvég folyóiratból kinőtt Századvég-csoport a Fidesz legnagyobb – és igen szerteágazó – háttérintézményévé nőtte ki magát. A csoport fő pillére a manapság röviden csak Századvég Alapítványként emlegetett szervezet, amely valójában az 1993-ban alapított Századvég Politikai Iskola Alapítvány, ennek bevételei 2011 és 2019 között majdnem megtízszereződtek, 406 millióról 3,72 milliárd forintra nőttek. Az összetett alapítványi és cégcsoporthoz mára ezen kívül még két alapítvány és nagyjából négy cég tartozik, ezek legismertebb tagja a Századvég Gazdaságkutató Zrt.
A cégeket és alapítványokat nemcsak a nevük köti össze, hanem a bennük pozíciókat viselő személyek is; a csoportot jelenleg nagyjból a harmadik generáció uralja: bár G. Fodor Gábor még mindig a fő alapítvány kuratóriumi elnöke, mára gyakorlatilag hárman szerepelnek majd’ mindegyik, Századvéghez köthető szervezet vezetőségében: az evangélikus teológus-lelkész végzettségű Barthel-Rúzsa Zsolt, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) 2002 és 2004 közötti elnöke, aki 2005 óta dolgozik a Századvégnél; Görgényi Tamás, akiről századvéges karrierjén kívül nem sok mindent tudni; és Fűrész Gábor.
Fűrész – akit a sajtóban Habony Árpád embereként emlegetnek, és aki sajtóinformációk szerint G. Fodor utódja is lehet a csoport élén – résztulajdonosa a Kód Piac-, Vélemény- és Médiakutató Kft.-nek, amelyről a 444.hu korábban azt írta, hogy a csoport egyik fő bedolgozója.
Kérdéseinkre Fűrész azt válaszolta, hogy a Kód régóta foglalkozik közvélemény-kutatással, de a cég nem kíván részt venni a politikai vitákban, mert kizárólag adatfelvétel és statisztikai elemzés a dolga. Elmondása szerint a Kód sokféle ügyféllel dolgozik, nemzetközi nagyvállalatoktól az önkormányzatokig, de erről nem áll módjában teljes körű tájékoztatást adni, mert „az üzleti szerződések egyben üzleti titokra vonatkozó szabályokkal jönnek létre, így a teljes körű tájékoztatáshoz minden érintett fél hozzájárulására szükség lenne”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.