Szerző: BOLCSÓ DÁNIEL
2020.12.11.
A vakcinák elosztása óriási logisztikai kihívást jelent. Az ezzel kapcsolatos aggályok már csak azért sem alaptalanok, mert már a tavaszi járványhullám idején is akadozott az ellátólánc, például a maszkok, védőruhák, fertőtlenítőszerek, sőt a lélegeztetőgépek vagy a PCR-tesztekhez szükséges reagensek terén is. Azóta persze volt idő felkészülni, és a világ cégei, kormányai gőzerővel készültek is. A különféle vakcinák eltérő tulajdonságai, hűtési, tárolási, szállítási és alkalmazási szükségletei azonban még így is okozhatnak majd fejtörést.
A hűtőtől a tűig mindenből fel kell készülni
A sors különös fintora, hogy épp az elsőként engedélyezett vakcina – azaz az első, amely kellően biztonságosnak és hatásosnak bizonyult – az, amelyiknek a legmacerásabb a tárolása és a szállítása. Ez a Pfizer és a BioNTech közös fejlesztése, amelynek -70 Celsius-fokra van szüksége, hogy használható maradjon.
A vakcinát úgy kell eljuttatni a világ minden pontjára, hogy ajtótól ajtóig, azaz a gyártósortól a beoltott emberig extrém alacsony hőmérsékleten legyen tartva. Ez az úgynevezett hideg ellátási lánc, amely azonban nagyon érzékeny, és még ha minden feltétel adott is, elég egyetlen hiba, hogy tönkremenjen a szállítmány, ami különösen nagy kockázat a melegebb éghajlatú és a szegényebb országokban. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése [pdf] szerint a vakcinák – nem a koronavírus elleniek, hanem az összes – több mint 50 százaléka vész kárba hűtési, szállítási vagy más logisztikai problémák miatt, ami általában is pazarlás, de a mostani helyzetben különösen fájdalmas veszteség lenne...
A sors különös fintora, hogy épp az elsőként engedélyezett vakcina – azaz az első, amely kellően biztonságosnak és hatásosnak bizonyult – az, amelyiknek a legmacerásabb a tárolása és a szállítása. Ez a Pfizer és a BioNTech közös fejlesztése, amelynek -70 Celsius-fokra van szüksége, hogy használható maradjon.
A vakcinát úgy kell eljuttatni a világ minden pontjára, hogy ajtótól ajtóig, azaz a gyártósortól a beoltott emberig extrém alacsony hőmérsékleten legyen tartva. Ez az úgynevezett hideg ellátási lánc, amely azonban nagyon érzékeny, és még ha minden feltétel adott is, elég egyetlen hiba, hogy tönkremenjen a szállítmány, ami különösen nagy kockázat a melegebb éghajlatú és a szegényebb országokban. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése [pdf] szerint a vakcinák – nem a koronavírus elleniek, hanem az összes – több mint 50 százaléka vész kárba hűtési, szállítási vagy más logisztikai problémák miatt, ami általában is pazarlás, de a mostani helyzetben különösen fájdalmas veszteség lenne...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.