2020. november 27., péntek

NEM A GALVANI KÖRÚTRA, IGEN EGY FENNTARTHATÓBB, OKOSABB FŐVÁROSRA!

MÉRCE
Szerző: PARÓCZAI ANIKÓ
2020.11.27.


Az Európai Unió lakosainak 40 százaléka városokban lakik. A városokban jobb a tömegközlekedés, több munka- és szórakozási lehetőség van. Viszont az urbanizációnak is megvannak a maga hátulütői: beszéljünk a lakhatásról, az egyre szélesedő társadalmi ollóról, a gettósodásról, a környezeti- és zajszennyezésről, valamint a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás sürgetéséről. Számos kutatás kimutatta már, hogy ahogy nő a város mérete, úgy nő az életkörülményekkel kapcsolatos elégedetlenség is.

Ha az élhető város a téma, gyakran kerül szóba a Liget beépítése, az atlétikai stadion felépítése, de nagyon kevés szó esik egy hasonlóan káros beruházásról: a hidakról. Budapesten három új híd megépítése tervezett régóta, kettő délen (Albertfalvi, illetve Galvani), egy északon (Aquincumi híd). Megépítésükben a szakmai konszenzus szerint az ideális sorrend a dél-észak-dél lenne, az olimpiarendezés terve miatt azonban ezzel szembemenve a kormány úgy döntött: először az északabbra eső Galvani-hidat építik meg, mivel ez illeszkedett az „olimpiai álom” tervébe, elengedhetetlen lett volna az olimpiai városrész létrehozásához. A Galvani-híd levezetőjének úthálózati levezetése túl bonyolult lett volna, ezért inkább hozzácsapták a levezető terveit az Albertfalviéhoz. Tehát a pesti oldalon két híd levezetését szeretnék megoldani egy új budapesti körúttal, egy sztrádával a külvárosban.

Abban nincs vita, hogy szükség van egy Dél-Budapestet összekötő hídra, azonban az ahhoz tartozó útépítés felvet kérdéseket.

Budapest tavaly ősszel egy olyan város mellett tette le a voksát, ahol vannak autók, nem pedig egy olyan mellett, ami az autókért van. Ebbe a koncepcióba pedig nem fér bele, hogy építünk egy új budapesti körutat a külvárosba. Budapestnek nem több körútra, hanem több parkra és erdőre van szüksége.

A kormány szerint az elkerülő utak építésére szükség van, hiszen ezzel csillapítható lenne a budapesti belváros forgalma, és a pesti oldalon, az úthoz közeli Kiserdő egyébként is rendezésre szorulna – ez azonban az építkezés módszerétől függően jelentheti azt is, hogy az egész erdőt kivágják és utólag betelepítik. Tennék mindezt azért, hogy felhúzzanak egy új körutat, lopakodva becsempészik a költségvetésbe az összes olimpiai beruházást, a járvány és a gazdasági visszaesés kellős közepén. Arról nem is beszélve, hogy a beruházással nemcsak a költségek, hanem a forgalom is növekedne, hiszen olyan útépítéssel még senki nem találkozott, ami kevesebb autót eredményezett volna...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.