2020. november 26., csütörtök

A DIGITÁLIS OKTATÁSRA VALÓ ÁTÁLLÁSTÓL NEM A GYEREKEK ÉS A SZÜLŐK FÉLNEK, HANEM A POLITIKA

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2020.11.26.


Abban, hogy a teljes magyar oktatási rendszer a súlyosbodó járványhelyzet ellenére a tavaszihoz hasonlóan nem állt át digitális oktatásra nem a pedagógiai, hanem a politikai és gazdasági szempontok a meghatározóak. Az átállástól nem a pedagógusok és nem is a szülők félnek, hanem a politika. A magyar oktatás digitális oktatásra való átállására ugyanis a híresztelések ellenére semmilyen szempontból nincs felkészülve a magyar oktatásirányítás. Mindez a Magyar Pedagógiai Társaság szakembereivel való beszélgetés során derült ki, akiknek nevét kérésükre nem fedjük fel.

Beszélgetésünk apropóját az a holland tanulmány adta, amely szerint egy átlagos holland általános iskolásnak nagyjából két hónapnyi tanulás esett ki a járványhelyzet miatt bevezetett nyolchetes tavaszi távoktatás alatt, és a kényszerszünet Magyarországon is lemaradást okozott a gyerekeknél. Beszélgetőpartnereink szerint hazánkban minél jelentősebb egy-egy család digitális lemaradása, a hozzáférés hiánya a digitális infrastruktúrához és minél kevésbé volt képes a szülő a gyerekkel tanulni, annál jelentősebb ez a lemaradás/kimaradás. Azt azonban, hogy a tavaszi gyakorlattal ellentétben most ősszel (eddig) nem zárták be az általános iskolákat, több tényező is indokolhatja. Többek között az, hogy még mindig kérdéses a gyerekek szerepe a járvány terjedésében, vagy az, hogy az általános iskolás gyerekeket nem csak egyedül otthon hagyni, de egyedül tanulni hagyni sem lehet. A szülők pedig most nem tudják megtenni, hogy otthon maradjanak velük, mivel tavasszal elhasználták a szabadságukat. Ugyanakkor a kormány nem ad általános támogatást a munkaidő csökkentésére.

Módszertani szempontból nézve egyébként a kisebb gyerekeknél hatékonyabb is a személyes tanítás. További bökkenő, hogy nagyon jelentős a digitális pedagógiai módszertani lemaradás is. Az általános iskolában kevés az olyan, azonnal bevethető online tanulási keretrendszer, amely tartalommal is fel lenne töltve (pl. tankockák). Mindezen tényezők - feltehetőleg eltérő súllyal -, de szerepelnek abban a döntésben, hogy Magyarországon eddig a súlyosbodó járványhelyzet ellenére sem zártak be az általános iskolák. Ugyanakkor, ha tovább nő a kórházi kezeltek száma, a félév végén, januárban sor kerülhet rá...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.