Szerző: ZSUPPÁN ANDRÁS
2020.10.22.
A 3-as metró felújítása az elmúlt fél évtized legnagyobb budapesti közlekedésfejlesztési beruházása, Tarlós István második főpolgármesteri ciklusának leglényegesebb hagyatéka, amelyet azonban bőven Karácsony Gergely fog befejezni 2022-ben.
A projekt eredete arra az időszakra nyúlik vissza, amikor az elöregedett vonalon 2011 és 2014 közötti sorozatos műszaki problémák jelentkeztek, és egy fél város aggódott azon, hogy nem lesz-e katasztrofális metrótűz. (Emlékeznek még a zsír-szösz izzás kifejezésre?) Az akut problémát 2015-re megoldotta egy átmeneti síncsere és a régi orosz metrószerelvények erősen vitatható értékű felújítása, de valójában ezekben az években dőlt el, hogy a 3-as metró generálfelújítása lesz a 4-es metró építése után a következő nagy dolog, amelybe a fővárosi önkormányzat belevág. A történet főbb állomásai röviden:
- 2016 februárjára derült ki, hogy a 17,3 km hosszú, naponta félmillió utas által használt vonalat csak három szakaszra bontva lehet felújítani.
- 2016 őszén óriási csaták mentek Tarlós István és Lázár János akkori kancelláriaminiszter között, hogy az állam mennyivel járuljon hozzá a projekthez, és hogy milyen buszokkal kellene megoldani a metrópótlást.
- 2017 szeptemberében aláírták az északi szakaszra, valamint az alagútban végzett munkákra vonatkozó szerződéseket.
- 2017. november 6-án elkezdődött a munka az északi szakaszon, az első napon mindenki közlekedési káosztól rettegett, de ez nem következett be.
- 2017 végén éles polémia alakult ki az akadálymentesítésről. Tarlós István ezt kezdetben értelmetlen vitának tartotta, de aztán májusra módosítottak a terveken, hogy két kivétellel mindegyik állomás akadálymentes legyen.
- A metrófelújítás az évek során 234 milliárdos költségű projektté duzzadt, aminek nagyját az Európai Unió állja (154 milliárdot), de az állam is költ rá rendesen (80 milliárdot).
- 2019. március 30-án még Tarlós adhatta át az elkészült északi szakaszt. Áprilisban lezárták a forgalom elől a déli szakaszt, 2020 januárjától pedig már a középsőn is lezártak megállókat.
- A koronavírus-járvány ellenére a munka nem állt le, és nem is csúszott meg, a déli szakasz határidőre elkészült.
A 4-es metró ezzel együtt mélyebb nyomot hagyott a budapestiek tudatában, és nemcsak az építését övező botrányok miatt. Egyszerűen látványosabb beruházás volt. Ott teljesen új vonal épült, ráadásul építészetileg izgalmas, nemzetközi díjakkal jutalmazott állomásokkal, és olyan felszíni rendezéssel, amely megváltoztatta a város meghatározó helyeinek arculatát...
A 4-es metró ezzel együtt mélyebb nyomot hagyott a budapestiek tudatában, és nemcsak az építését övező botrányok miatt. Egyszerűen látványosabb beruházás volt. Ott teljesen új vonal épült, ráadásul építészetileg izgalmas, nemzetközi díjakkal jutalmazott állomásokkal, és olyan felszíni rendezéssel, amely megváltoztatta a város meghatározó helyeinek arculatát...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.