Szerző: PANYI SZABOLCS
2020.09.17.
2017 októberében Frankfurt legmagasabb felhőkarcolójának egyik felső emeletén, egy üvegfalú teremben rendezett fogadáson gyűlt össze a német és nemzetközi üzleti és politikai élet több fontos szereplője. A rendezvényen az egyik német autógyártó cégcsoport egyik felsővezetője már a sokadik pohárnál járt, és kezdett egyre jobban belemelegedni a történetekbe, amikkel a körülötte állókat szórakoztatta. A beszélgetés egyszer csak Magyarországra terelődött.
Az autóipari topmenedzser ekkor eldicsekedett vele, hogy vállalatának vezetői bármikor felhívhatják Szijjártó Péter magyar külügyminisztert, ha valamilyen kérésük van a magyarországi gyárukkal kapcsolatban. Ezután hozzátette, ha kell, még Orbán Viktorral is tudnak közvetlenül beszélni – sőt elmondása szerint a magyar miniszterelnök egy konkrét ügyben segített is nekik.
Két évvel korábban, 2015 szeptemberében robbant ki a német autóipar történetének legnagyobb botránya. Kiderült, hogy a Volkswagen-csoport dízeles autói egy szoftveres manipuláció segítségével hosszú éveken keresztül csaltak a károsanyag-kibocsátási értékekkel (később több más német és nem német cégről is kiderült, hogy hasonlóan manipulálták az adatokat). A botrány hatására a részvényeik értéke zuhanni kezdett és úgy nézett ki, hogy több cég is komolyan veszélybe kerülhet, gyárakat zárhatnak be, munkahelyek megszüntetésére kényszerülhetnek.
A német autóipari vezető a frankfurti fogadáson azt állította, a dízelbotrány egy idő után annyira kínos lett a német kormánynak, hogy úgy érezték, a német állam elkezdett kihátrálni mögülük. Cégcsoportjának vezetői ekkor közvetlenül Orbán Viktorhoz fordultak, és azt kérték tőle, hogy az ügyet épp tárgyaló Európai Tanácsban a magyar kormány képviselje az autógyártó cégek érdekeit. Orbán Viktor ezt megígérte és be is tartotta – mondta elégedetten a német autóipari felsővezető.
Az EU-tagállamokat tömörítő Európai Tanács 2016 elejétől többször is foglalkozott a károsanyag-kibocsátás ellenőrzésének reformjával, a szigorítást Németország Olaszországgal és a jelentős német autóipari befektetésekkel rendelkező kelet-európai tagállamokkal szövetségben próbálta felpuhítani. 2017 szeptemberében végül egy olyan szabályozás lépett életbe, ami tele volt kiskapukkal, csak az új, még nem az utakon lévő kocsikra vonatkozott és sok más engedményt is tett az autógyártóknak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.