2020. augusztus 6., csütörtök

KRÉTA ÉS GUMIBOT – STEFANIK KRISZTINA PSZICHOLÓGUS: GYERMEKI AGRESSZIÓRA AGRESSZIÓVAL FELELNI ERKÖLCSI CSŐD

168 ÓRA
Szerző: BUJÁK ATTILA
2020.08.06.


Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak a szervezett működésre. Hogy az iskola konfliktusokkal telített hely, tudtuk. Az is közhely, hogy az iskolai erőszak eszkalálódása világjelenség. A kezelés módjai eltérők. Nem mindegy, hogy izomból indítunk, vagy szakértő, pszichológus, s nem utolsósorban pedagógus próbálja a konfliktusokat moderálni. Stefanik Krisztina autizmus-szakértővel, pszichológussal, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának docensével beszélgettünk.

Az időszámításunk előtti 5. században élt Szókratész – iróniával mondom, a liberális Szókratész – panaszaiból tudjuk, „a mai fiatalok” nem tisztelik a kort, „fenyegetik, bántják a tanáraikat”. Erőszakos események az iskolában mindig voltak. Nem lehet, hogy a mobiltelefon, a közösségi média kelt olyan benyomást, hogy az erőszak mindent behálóz?

Sajnos nem. Az erőszak terjedését valóban igazolják a kutatási adatok. Egyértelmű, követhető növekedést látunk. Csak mellékesen teszem hozzá: sokan, ha agresszióról beszélnek, ütésre, rúgásra, fizikai erőszakra gondolnak, pedig az agressziónak ezernyi változata van. A mentális bántalmazás, sőt az elhanyagolás is agresszió. Bizonyos értelemben az ismétlődő megalázás és elhanyagolás rosszabb, miközben a fizikai agresszió láthatóbb a mobiltelefonok, online közlési formák miatt. Azok a gyerekek, akik különleges bánásmódot igényelnének (mozgáskorlátozottak, autizmussal élők), egyre nagyobb arányban vannak kitéve iskolai bántalmazásnak. De a speciális problémákban nem érintett fiatalok fele is átélt már iskolai bántalmazást. Ez riasztó arány.

A felnőttek az iskolában nem agresszívek? Ők csupán az erőszakhullám elszenvedői?

Ez az, amibe kevésbé látunk bele. Egy lehetséges konfliktustípus, hogy a szülő bemegy az iskolába, hogy megfenyítse a gyermekét bántalmazó másik gyereket, nem ritkán a pedagógust. Az esetekről megbízható adataink nincsenek, tudományos terminológiával „anekdotikus adataink” vannak. Tudjuk, az emberek szeretik a leegyszerűsítő megoldásokat. Az iskolai agresszió komplex jelenség. Naiv elképzelés, hogy bejön a jóságos rendőr, megfegyelmezi a rosszalkodókat, jutalmazza a jókat. Mivel az agresszív viselkedésnek bonyolult háttere van, már késő akkor közbelépni, amikor a vihar tombol. Azelőtt kell tenni ellene, mielőtt elkezdődik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.