Szerző: BALLA ISTVÁN
2020.06.15.
A számítógép-függőség kialakulása szoros összefüggést mutat a szórakozáshoz kapcsolódó használattal, de a munkával, távoktatással nem – állítja Demetrovics Zsolt pszichológus, aki szerint, bár vannak kockázatai annak, hogy megnövekedett a gép előtt töltött idő, akár még pozitív hozadéka is lehet, hogy most munkaeszközként jelentek meg a kütyük a gyerekek életében.
hvg.hu: Több hétig tartott az ELTE pszichológusainak online tanácsadási programja, amelyben a karanténhelyzetből adódó mentális problémákkal küzdőknek próbáltak segíteni. Mik a tapasztalatok, milyen problémák voltak a legjellemzőbbek?
Demetrovics Zsolt: Arról még nem sokat tudunk, hogy mely problémákat okozott vagy erősített fel konkrétan a karantén, de az biztos, hogy ez a különleges, eddig nem tapasztalt helyzet – a bezártság, a nap megszokott strukturáltságának összeomlása, az éjjel-nappali összezártság másokkal (még ha azok a szeretteink is), másoknál pedig épp az egyedüllét felerősödése – mind az egészséges emberek, mind a valamilyen problémával küzdők számára óriási kihívást jelentett. Ez a sorozat is arra próbált fókuszálni, hogy milyen problémák merülhetnek föl. A legegyszerűbb életvezetési kérdésektől (például, hogyan menedzseljem a rám szakadt home office-t és a gyerekekre szakadt otthontanulást és a háztartást egyszerre) egészen addig terjedt ez a problématárkép, hogy nem tudok eljutni a pszichiáteremhez, vagy hogy milyen hatása van a karanténnak az alkohol-, drogproblémákra. (Az előadások, konzultációk visszanézhetők itt – a szerk.)
hvg.hu: Gondolom, nem tévedek nagyot, ha azt mondom, a családok egyik fő problémája az volt, hogy míg korábban a gyerekeket próbálták a szülők elterelni a kütyük elől, hogy ne csak a virtuális térben töltsék az idejüket, most megfordult a helyzet, és oda kellett szögezni őket a gép elé már reggel, hisz odaköltözött az iskola. Mennyire erősítette ez fel ez annak az esélyét, hogy több gyerek lesz számítógépfüggő?
D. Zs.: Nagyon nem mindegy, mire használjuk a számítógépet. Az internetfüggőség vagy más néven problémás internethasználat – az általunk végzett kutatások és más vizsgálatok szerint is – szoros összefüggést mutat a szórakozáshoz kapcsolódó használattal, de a munkával nem. Annak, aki munkára használja a gépet – és most ugyanez a helyzet a gyerekeknél a digitális eszközökön tanulás során is – általában nem jelent problémát a sokórás kütyüzés sem. Sőt! Annak, hogy a gyerekek strukturáltan és célzottan használták most ezeket az elektronikus eszközöket, kifejezetten pozitív hatása is lehet. Gondoljunk csak bele, ezek most munkaeszközként is bevezetődtek az életükbe! De valóban, a másik oldalon ott van, hogy így még szorosabb lett a kapcsolata a gyerekeknek ezekkel az eszközökkel, a szabadidejükben pedig jóval nagyobb a valószínűsége, hogy ezeken fognak valamit játszani. Erre valóban oda kell figyelni, sok kockázatot rejt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.