2020. június 19., péntek

45 MILLIÁRDRA DRÁGULT A ZALAEGERSZEGI TESZTPÁLYA, EMLÉKTÁBLÁT KAPTAK A KORMÁNYKÖZELI KIVITELEZŐK

ÁTLÁTSZÓ / ORSZÁGSZERTE BLOG
Szerző: ERDÉLYI KATALIN
2020.06.19.


A miniszterelnök elmondása szerint a Zala megyében született Palkovics László ITM-miniszter javaslatára döntött a beruházásról, és azért, mert ő is élt másfél évet a városban. Az eredetileg 40 milliárdos összköltség ma már 45 milliárdnál tart, és még messze az építkezés vége. A munka nagyját a kormányközeli Duna Aszfalt nyerte, de a szintén NER-kedvenc ZÁÉV-nek is jutott pár milliárd. A kivitelezők már egy emléktáblát is kaptak a helyszínen.

Orbán Viktor 2016 májusában jelentette be, hogy a kormány úgy döntött, a járműipar támogatása érdekében 40 milliárd forintból épít autótesztpályát Zalaegerszegen. A projektet az állami tulajdonú Autóipari Próbapálya Zala Kft. bonyolítja, a megvalósításról egy 2016 júliusi kormányhatározat rendelkezik, és decemberben írta alá a vonatkozó együttműködési megállapodást az állam Zalaegerszeggel.

2017. május 19-én volt a tesztpálya alapkőletétele, ahol Orbán Viktor hosszú beszédet mondott. A miniszterelnök akkor elmesélte, hogy miután a Flextronics elbocsátásokba kezdett (ez 2012-ben volt – a szerk.), elkezdtek keresni egy nagyberuházást – akár magyart, akár külföldit -, ami “azt üzeni az itt élőknek, különösen a fiataloknak, hogy Zalaegerszegnek van jövője, sőt nagy jövő előtt áll”.

Orbán abba is beavatta a közönséget, mi alapján dől el a NER-ben egy ilyen gigaberuházás sorsa. A miniszterelnök anekdotázása szerint a helyi kötődésű politikusok lobbiztak, hogy Zalaegerszegen épüljön meg a pálya, és mivel ő is élt már a városban, rábólintott.

Az igazság az, hogy ezt a beruházást lényegében a zalai fiúk hozták össze: a képviselő úr, a polgármester úr, és itt Palkovics államtitkár urat is meg kell említenem, aki az itt megidézett vitákban erőteljesen képviselte a szülőföldjének az érdekeit.

És miután nekem is abban a szerencsében volt részem, hogy lehúzhattam másfél évet, mint zalaegerszegi ideiglenes lakos, úgy éreztem, hogy talán ez a döntés helyes, és én is hozzá tudok járulni” – tette hozzá Orbán.

A fogaskerekek ezután a megszokott módon forogtak tovább. A tesztpálya előkészítő munkálataira kiírt, nettó 3,3 milliárd forintos közbeszerzést 2017 júniusában a Duna Aszfalt Kft. nyerte. Aztán 2017 szeptember végén kiderült, hogy a kiszolgáló és technikai épületeket a ZÁÉV építi nettó 2,3 milliárd forintért. A két cég már akkor is a közpénzben dúskáló NER-kedvencek között volt, azóta pedig még erősebb, állami megbízásokkal még jobban kitömött tagjai lettek a kormányközeli gazdasági birodalomnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.