2020. május 3., vasárnap

VAN OLYAN EGYETEM, AHOL NÉGYSZERESÉRE NŐTT A TERHELÉS A TÁVOKTATÁS MIATT

G7.HU
Szerzők: HAJDÚ MIKLÓS, JANDÓ ZOLTÁN
2020.05.03.


Bár még most is vannak kérdőjelek és fennakadások, az első hetek tapasztalatai alapján a felsőoktatás meglepően jól vette a távoktatásra történő kényszerű átállást. Igaz –a közoktatással ellentétben – az egyetemeknek, főiskoláknak már némi rutinjuk is volt ebben, hiszen régóta tartanak levelező képzéseket és kevert módszerű kurzusokat.

A technika adott, az oktatóknak legalábbis


A kérdéseinkre válaszoló hat egyetem* és több felsőoktatásban dolgozó oktató is kiemelte, hogy a távoktatás szoftveres feltételei többnyire már régóta adottak a felsőoktatásban, még ha ez nem is volt kapásból nyilvánvaló mindenki számára. A tananyagok online megosztására és az internetes vizsgák lebonyolítására alkalmas e-learning rendszereket (például a CooSpace és a Moodle) még a kétezres években beüzemelték a legtöbb intézményben és az Office 365 programcsomag is évek óta ingyenesen használható oktatási célokra, így az értekezleteket és az előadásokat meg lehet tartani a Teams alkalmazással. Ezek használata az általános, ugyanakkor például a Semmelweis Egyetem az oktatók és a hallgatók számára is biztosít Zoom-licenceket.

Az intézmények többé-kevésbé igyekeznek az oktatóikat az egységes szoftverhasználatra biztatni. Az előre kiválasztott szoftverekhez tudják ugyanis megadni a kellő támogatást és a hallgatók számára is egyszerűbb, ha nem kell óráról órára különböző programok használatát megszokniuk. Ez a gyakorlat még annak ellenére is működik, hogy a központilag kiválasztott szoftverek sok esetben nem felelnek meg maradéktalanul a különböző oktatói elvárásoknak.

A hardveres ellátottság viszont időnként problémát okoz. Az oktatók laptoppal, headset-ekkel, kamerákkal való felszereléséről többnyire gondoskodnak az egyetemek, sőt, ők akár be is mehetnek az egyetemi épületekbe és igénybe vehetik a benti eszközöket. A hallgatók körében azonban előfordul, hogy nincs megfelelő eszközük az órák követésére. Bár a videokonferenciákat okostelefonokon és tableteken is lehet követni, ezeken keresztül interakcióba lépni már nem olyan egyszerű, a korábban számítógépteremben zajló szemináriumokon pedig kifejezetten nehézkes megfelelő PC nélkül aktívan részt venni, miközben ezeken mostanság gyakran osztozni kell a háztartásokban. Az intézmények diákok részére csak esetenként és korlátozott számban tudnak számítógépet biztosítani, az Óbudai Egyetem például alapítványi és vállalati közreműködéssel tud húsz laptopot a szociálisan rászoruló hallgatók rendelkezésére bocsátani...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.