Szerző: SÁNDOR ZSUZSANNA
2020.05.04.
A koronavírus-járvány kitörése után külföldön és idehaza is a színházakat és a koncerttermeket zárták be elsőként. A művészeti ágak közül talán a komolyzenét érte a legnagyobb csapás. A nemzetközi zenei élet ugyanis abszolút globalizált, a versenyekre, fesztiválokra a világ minden tájáról érkeznek a muzsikusok, a neves szólisták pedig egyfolytában úton vannak. Most minden egyszerre állt le. Vajon hogyan hat ez a művészekre és a zenei piacra?
A járványhelyzet a világ legnagyobb zenei intézményeinek is súlyos anyagi károkat okoz.
A Milánói Scalanak heti egymillió euró a vesztesége, a New York-i Filharmonikusok már az egész évadot lemondták, és körülbelül tízmillió dolláros hiánnyal számolnak. Körner Tamás, a Budapesti Fesztiválzenekar egykori ügyvezető igazgatója, a Klasszikus Koncert ügynökség alapítója szerint azonban a legnagyobb zenei bástyák összeomlásától nem kell tartani, hisz minél nagyobb egy intézmény, annál több a tartaléka is. „Például az amerikai komolyzenei intézmények mindegyike alapítványi formában működik. A New York-i Filharmonikusoknak vagy a Clevelandi Szimfonikus Zenekarnak sok százmillió dolláros alaptőkéje van. Normál körülmények közt annak a kamataiból és a jegybevételekből tartják fenn magukat. Ilyen krízishelyzetben az alaptőkéhez is hozzányúlhatnak, de azért csőd nem fenyegeti őket. Kivéve, ha a katasztrófahelyzet nagyon elhúzódna.”
A hazai szimfonikus zenekarok nagy része állami vagy önkormányzati fenntartású, a zenekari tagok állásban vannak. Havi alapbért kapnak, ami nemzetközi összehasonlításban meglepően kevés. A Zenekar című szakmai folyóirat 2017. 01. számában közzétett adatok szerint a magyar zenészek még a régión belül is nagyon alulfizetettek. Forintra átszámolva Csehországban a zenekari tagok bruttó átlagbére 642 ezer forint, Lengyelországban ugyanennyi, viszont a Nemzeti Filharmonikusoknál a bruttó bér 455 451 forint volt, a kiemelt minősítésű hazai zenekaroknál pedig 170 464 forint. Ehhez jön még a havi fellépések számától függően a „spielpénz” (a játszási díj).
Kiemelt minősítésű az Óbudai Danubia Zenekar is, amelynek a III. kerületi önkormányzat és az állam a fenntartója, 55 muzsikust foglalkoztat. Művészeti vezetőjük, Hámori Máté Liszt Ferenc-díjas karmester elmondta: március 13-án Kurtág-, Haydn-, Dvorák-estet tartottak a Zeneakadémián, de a járványügyi rendelkezések miatt közönség nélkül.
„Nagyon furcsa volt. Felöltöztünk a fellépőruhánkba, és az üres nézőtérnek játszottunk.
A koncertet online közvetítettük. De akkor még legalább fel tudtunk lépni. Azóta semmi, és a szezon végéig minden koncertet lemondtunk. Csak kevesen kérték vissza a jegy árát, nagyon sokan csatlakoztak a Ne váltsd vissza! mozgalomhoz. A közönség szolidaritása rengeteget segít nekünk.”
...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.