Szerző: PAPADOPULOSZ DÓRA
2020.04.29.
Az Utcáról Lakásba! Egyesület életét is felforgatta és megnehezítette a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet. Egyesületünk hajléktalan embereknek és rászorulóknak segít szociális bérlakásba jutni, majd hosszú távú szociális munkával támogatja a bérlőket a társadalomba való visszailleszkedés nehéz útján. Hogyan tudják a szociális munkások feladataikat úgy végezni, hogy közben megőrzik saját és ügyfeleik egészségét? Mit tehet egy szociális munkás a szociális távolságtartás időszakában? Kommunikációs munkatársként erről kérdeztem kollégáimat.
Az ULE szociális munkásai „békeidőben” minden héten meglátogatják ügyfeleiket. Bérlőink között vannak idős emberek, gyerekes családok, krónikus betegséggel küzdők. A feladatok sokszínűek, mint általában a szakmában. Van, hogy elkísérik az ügyfeleket az orvoshoz, segítenek egy csekkbefizetésében, hivatali ügyintézésben, vagy épp információt nyújtanak a szociális ellátórendszer lehetőségeiről. A kapcsolataik személyesek, a bizalom nem születik meg egyik napról a másikra, hosszú hónapok munkája van egy-egy sikeresen megoldott krízis mögött.
A világjárvány az ügyfeleink életét az átlagosnál jobban megnehezíti,
sokan alkalmi munkákból élnek, nincsenek tartalékaik, veszélybe kerül nem csak a számlák és a lakbér kifizetése, de van, ahol az alapvető élelmiszerek beszerzése is gondot okoz.
Ebben a helyzetben a szociális munka is átalakul, a fókusz a krízis időszakának átvészelésére kerül.
A járvány megjelenése utáni első fontos teendő az ügyfelek tájékoztatása volt. Orosz Ancsa, az egyesület szociális munkása veszélyesnek látja, hogy nem tudni, milyen információk jutnak el az ügyfelekhez. A koronavírussal kapcsolatban több álhír is terjedt a médiában, ezért minden ügyfelet tájékoztatni kellett a megfelelő higiéniás szabályok betartásának fontosságáról és a kialakult helyzet miatt bekövetkezett változásokról az egészségügyi ellátások területén.
„Amiatt is féltem őket, hogy – tudom, hogy most nagyon sok embernek a megélhetése kérdéses lesz – de talán náluk ez még nagyobb rizikó, mivel megtakarításuk nem nagyon van, nincs mihez hozzányúlni. Nagyobb kiadás az is, hogy bevárásoljanak, betárazzanak”
– sorolja az aggodalmakat. Az egyesület a megnövekedett terhelés miatt krízisgyűjtést indított, és ételadományokat is gyűjt az ügyfelek számára, akiknek hetente bevásárolunk. Ezt emeli ki Sipos Zoltán, az ULE egyik alapítója is: „Ez egy olyan helyzet, amiben még nem voltunk, sem a szociális ellátás, sem a világ. Új megoldásokat kell találnunk, például, hogy elvisszük a bevásárlást az ügyfeleinknek.”
A jelen helyzetben mindenkinek nagyon fontos a saját egészségének a védelme. Emellett nálunk nagyon fontos az is, hogy az ügyfelek, akik koruk és egészségügyi állapotuk miatt veszélyeztetettebbek az átlagnál, biztonságban legyenek, ezért is kellett a személyes találkozókat a minimálisan szükségesre csökkenteni, és azokat a lehető legtöbb óvintézkedés mellett bonyolítani. FFP-2-es maszkból, amely véd a fertőzések egy részétől, csak néhányat tudott az egyesület szerezni, de felajánlásokból kaptunk mosható textilmaszkokat, így ezekkel, gumikesztyűkkel és a távolság tartásával tudnak védekezni a szociális munkások, és így tudják az ügyfeleket is védeni, ami azért fontos, mert a bevásárláson kívül más feladatok is vannak, amelyek személyes jelenlétet igényelnek, például kérelmek és más hivatalos papírok aláírása, ha kormányhivatalban vagy kormányablaknál kell az ügyfeleket segíteni a szociális, vagy egészségügyi helyzetükkel kapcsolatos ügyintézésben...
Ebben a helyzetben a szociális munka is átalakul, a fókusz a krízis időszakának átvészelésére kerül.
A járvány megjelenése utáni első fontos teendő az ügyfelek tájékoztatása volt. Orosz Ancsa, az egyesület szociális munkása veszélyesnek látja, hogy nem tudni, milyen információk jutnak el az ügyfelekhez. A koronavírussal kapcsolatban több álhír is terjedt a médiában, ezért minden ügyfelet tájékoztatni kellett a megfelelő higiéniás szabályok betartásának fontosságáról és a kialakult helyzet miatt bekövetkezett változásokról az egészségügyi ellátások területén.
„Amiatt is féltem őket, hogy – tudom, hogy most nagyon sok embernek a megélhetése kérdéses lesz – de talán náluk ez még nagyobb rizikó, mivel megtakarításuk nem nagyon van, nincs mihez hozzányúlni. Nagyobb kiadás az is, hogy bevárásoljanak, betárazzanak”
– sorolja az aggodalmakat. Az egyesület a megnövekedett terhelés miatt krízisgyűjtést indított, és ételadományokat is gyűjt az ügyfelek számára, akiknek hetente bevásárolunk. Ezt emeli ki Sipos Zoltán, az ULE egyik alapítója is: „Ez egy olyan helyzet, amiben még nem voltunk, sem a szociális ellátás, sem a világ. Új megoldásokat kell találnunk, például, hogy elvisszük a bevásárlást az ügyfeleinknek.”
A jelen helyzetben mindenkinek nagyon fontos a saját egészségének a védelme. Emellett nálunk nagyon fontos az is, hogy az ügyfelek, akik koruk és egészségügyi állapotuk miatt veszélyeztetettebbek az átlagnál, biztonságban legyenek, ezért is kellett a személyes találkozókat a minimálisan szükségesre csökkenteni, és azokat a lehető legtöbb óvintézkedés mellett bonyolítani. FFP-2-es maszkból, amely véd a fertőzések egy részétől, csak néhányat tudott az egyesület szerezni, de felajánlásokból kaptunk mosható textilmaszkokat, így ezekkel, gumikesztyűkkel és a távolság tartásával tudnak védekezni a szociális munkások, és így tudják az ügyfeleket is védeni, ami azért fontos, mert a bevásárláson kívül más feladatok is vannak, amelyek személyes jelenlétet igényelnek, például kérelmek és más hivatalos papírok aláírása, ha kormányhivatalban vagy kormányablaknál kell az ügyfeleket segíteni a szociális, vagy egészségügyi helyzetükkel kapcsolatos ügyintézésben...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.