Szerző: ZSOLDOS ÁKOS
2020.04.22.
A koronavírus okozta leállás megbénítja a gazdaságot, de a hatások nem minden ágazatban egyformán érvényesülnek. Cikksorozatunkban bemutatjuk az egyes ágazatokat érintő hatásokat - tegnap a kereskedelemről írtunk, a mai cikkünkben a szállítmányozásra térünk ki. Az ágazattal kapcsolatban általánosan elmondható, hogy nagyon heterogén - a személyszállítás például minden alágon belül jelentősen visszaesett, az áruforgalom viszont egyes szereplőknél még forgalomnövekedést is okozott.
A koronavírus gazdasági hatásait még csak most kezdjük igazán megismerni, a visszaesést mutató adatok pedig még egyáltalán nem állnak rendelkezésünkre. A válság sok szempontból egyedi, hiszen annak biológiai, és nem gazdasági okai voltak. A járványra adott válaszok teljes gazdasági leállást eredményeztek, hasonlót pedig nem éltünk át az elmúlt évtizedekben.
Emiatt a hatásokat is nehéz megbecsülni, az viszont látszik, hogy a különböző ágazatokat teljesen más módon érinti a járvány. Vannak ágazatok, amelyeknek gyakorlatilag nullára csökkent a kibocsátása, másoknál még fokozódó keresletet is láthatunk.
Cikksorozatunkban azt mutatjuk be, hogy melyik gazdasági ágazat hogyan reagált a koronavírusra, milyen visszaesést (vagy épp növekedést) tapasztal a járvány idején. Mivel a teljesítményt pontosan mutató „hard adatok” egyelőre nem állnak rendelkezésre, így elsősorban iparági forrásokra támaszkodtunk, hogy a szereplők szemével tudjuk minél pontosabban láttatni a koronavírus magyar gazdaságra gyakorolt hatását. Ahol már rendelkezésre állnak pontosabb adatok, ott természetesen minden esetben feltüntetjük azt. Tegnap a kereskedelemre gyakorolt hatásokat mutattuk be, most pedig a szállítás és logisztika ágazaton a sor.
Az ágazatok vizsgálatakor a Központi Statisztikai Hivatal és az Európai Unió statisztikai hivatalának a feloszlását vesszük alapul...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.