Szerző: Portfolio
2020.04.06.
- Nagyon kevés a konkrétum, a GDP 18-20%-át kitevő csomagnak a töredékét sem ismerhettük meg.
- A 2,7%-ra emelt GDP-arányos hiány talán még a gazdasági környezetből fakadó romlást sem fedezi, többletköltésre nem nyújt fedezetet.
-. Így nem világos, hogy a költségvetésbe hogyan fér bele GDP-arányos 1%-os állami beruházásnövelés, illetve az ismeretlen összegű, de nagyon égető két másik programpont finanszírozása.
- A válságágazatok megsegítésének formájáról és mértékéről semmit nem tudunk.
- A munkahelymegőrzés (Kurzarbeit) formájáról és mértékéről semmit sem tudunk.
a 13. havi nyugdíj jövő évi elindítása de facto már nem a koronavírus-járvány mentőcsomagjába tartozik.
a 13. havi nyugdíj jövő évi elindítása de facto már nem a koronavírus-járvány mentőcsomagjába tartozik.
- Kíváncsian várjuk a csomag részleteit.
Orbán Viktor miniszterelnök a várakozásoknál jóval rövidebb beszédben ismertette a koronavírus-válságra kidolgozott kormányzati mentőcsomagot. A bejelentés szerint a GDP 18-20%-át kitevő, de a költségvetési hiányt csak alig emelő program öt nagy részből áll:
Orbán Viktor miniszterelnök a várakozásoknál jóval rövidebb beszédben ismertette a koronavírus-válságra kidolgozott kormányzati mentőcsomagot. A bejelentés szerint a GDP 18-20%-át kitevő, de a költségvetési hiányt csak alig emelő program öt nagy részből áll:
1. Munkahely megőrzés. Rövidített munkavégzés esetén készen áll a kormány átvállalni a bérköltségek egy részét.Ez a bértámogatás egy speciális magyar formája lesz - vélekedett. Itt konkrét százalékot és a programelemre szánt keretösszeget nem említette.
2. Munkahely teremtés. Beruházásokat támogat a kormány, 450 milliárd forint értékben.
3. "A harmadik programban kiemelt ágazatok szerepelnek. Olyan nemzetgazdasági ágazatok, amelyeket most újra kell indítani. Ilyen a turizmus, az egészségipar, az élelmiszeripar, a mezőgazdaság, az építőipar, a logisztika, a közlekedés, a film és kreatív ipar. A kormányfő ennek kapcsán semmit nem mondott azzal kapcsolatban, hogy ezek a kiemelt ágazatok milyen intézkedésekre számíthatnak.
4. A vállalatok finanszírozása. Itt kamat- és garanciatámogatott hiteleket biztosít az állam a magyar vállalkozásoknak, több mint 2000 milliárd forint értékben - magyarázta.
5. Család és nyugdíjas programelem keretében a 13. havi nyugdíj visszaépítését jelentette be Orbán Viktor. 2021 februárjában a januári nyugdíjon felül a nyugdíjasok 1 heti nyugdíjat fognak kapni és ez történik 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben is.
Az öt pont megismerése után sokkal több a kérdés, mint a válasz. A GDP 18-20%-át kitevő programnak ma csak nagyon kis részéről tudtuk meg, hogy pontosan mit jelent. Gyors számításaink alapján a csomag nagyjából így néz ki:
Az öt pont megismerése után sokkal több a kérdés, mint a válasz. A GDP 18-20%-át kitevő programnak ma csak nagyon kis részéről tudtuk meg, hogy pontosan mit jelent. Gyors számításaink alapján a csomag nagyjából így néz ki:
- A program harmadát teheti ki a hiteltörlesztési moratórium.
- A negyede lehet a kamat- és garanciatámogatott hitelek biztosítása.
- Az állami beruházások adják a csomag huszadát.
- A korábban megismert kata- és járulékmentesség súlya marginális.
- A többi részt teheti ki a munkahelymegőrzés és a válságágazatok megsegítése.
A csomag bő harmadáról semmit sem tudunk, de ha az ismeretlen feltételek miatt a kamat- és garanciatámogatott hiteleket is idevesszük, akkor közel a kétharmadáról. Ma tulajdonképpen egyik intézkedésről sem ismertünk meg részleteket: a méretet, a formát, a finanszírozás forrását (honnan vesz el a kormány) nem látjuk.
A legnagyobb kérdőjelek pont a legsürgetőbb területeken vannak. A rövidített munkaidő kormányzati megsegítése (Kurzarbeit) esetében különösen fontos lenne látni a támogatott területet és a támogatás mértékét, hogy a munkaerő-piaci és a költségvetési hatást megbecsülhessük. Ugyanez a helyzet a bajba jutott ágazatok megsegítése esetében. (Az MKIK a Portfolio-nak nyilatkozva azt kérte, hogy az állam pótolja ki 50-70 százalék körüli mértékben azoknak a munkavállalóknak jövedelmét, ahol a vállalat a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt 15-50%-os árbevétel-zuhanást szenvedett el.) A részletek említésének elmaradása annak fényében is érdekes, hogy a vállalkozói szektor már napok óta várja a fontos bejelentéseket, nap mint nap ugyanis olyan döntéseket kell meghozniuk a cégek vezetőinek és tulajdonosainak (és itt a magyar tulajdonú kkv-kről is beszélünk), hogy hány embertől váljanak meg tartósan, hány embert küldjenek el kényszerszabadságra és hány alkalmazott legyen részmunkaidőben foglalkoztatott...
A csomag bő harmadáról semmit sem tudunk, de ha az ismeretlen feltételek miatt a kamat- és garanciatámogatott hiteleket is idevesszük, akkor közel a kétharmadáról. Ma tulajdonképpen egyik intézkedésről sem ismertünk meg részleteket: a méretet, a formát, a finanszírozás forrását (honnan vesz el a kormány) nem látjuk.
A legnagyobb kérdőjelek pont a legsürgetőbb területeken vannak. A rövidített munkaidő kormányzati megsegítése (Kurzarbeit) esetében különösen fontos lenne látni a támogatott területet és a támogatás mértékét, hogy a munkaerő-piaci és a költségvetési hatást megbecsülhessük. Ugyanez a helyzet a bajba jutott ágazatok megsegítése esetében. (Az MKIK a Portfolio-nak nyilatkozva azt kérte, hogy az állam pótolja ki 50-70 százalék körüli mértékben azoknak a munkavállalóknak jövedelmét, ahol a vállalat a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt 15-50%-os árbevétel-zuhanást szenvedett el.) A részletek említésének elmaradása annak fényében is érdekes, hogy a vállalkozói szektor már napok óta várja a fontos bejelentéseket, nap mint nap ugyanis olyan döntéseket kell meghozniuk a cégek vezetőinek és tulajdonosainak (és itt a magyar tulajdonú kkv-kről is beszélünk), hogy hány embertől váljanak meg tartósan, hány embert küldjenek el kényszerszabadságra és hány alkalmazott legyen részmunkaidőben foglalkoztatott...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.