2020. március 2., hétfő

TÖKÉLYRE FEJLESZTETTE A HIÁNYGAZDASÁGOT A BKV

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2020.03.02.


Csendben megfelezte az elektromos buszokkal kapcsolatos célját a kormány. Míg korábban arról beszélt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, hogy 2030-ban már csak elektromos buszok közlekednek majd a magyar nagyvárosokban, addig az új klímaterv 50 százalékos arányt irányoz elő ugyanekkorra. Igaz, ahogy korábban bemutattuk, valójában nem is érdemes elkapkodni az e-buszok beszerzését, különösen akkor, ha nem lesz sokkal több állami pénz a közösségi közlekedésre.

Márpedig ennek nem sok jele van, a kormány zöld busz programjára tíz év alatt szánt 36 milliárd forint a korábbi nyilatkozatok szerint legfeljebb 20 százalékos állami támogatásban ölt majd testet, miközben az elektromos buszok kétszer drágábbak a dízeleknél, és az üzemeltetésük is többe kerül. A budapesti közösségi közlekedés működtetésére a kormány 2011-ben 56 milliárd forintot adott, 2015-ben – az adósságátvállalással együtt – 76 milliárdot, 2018 óta viszont csak évi 12 milliárdot, és ennyi az idei előirányzat is.

Nemrég arról alakult ki vita, hogy megkapja-e a BKV új dízelbuszokra a kormány által megígért 3,2 milliárdot. Orbán Viktor és Gulyás Gergely többször is nyilvánosan megígérte, hogy érvényben maradnak a Tarlós István főpolgármestersége alatt a főváros és a kormány között kötött megállapodások. A Népszava információi szerint azonban mégsem adták meg a 3-as metró felújításához szükséges buszbeszerzés fedezetét, ezét a BKV a B tervet vette elő: a használt buszok vásárlását.

Szerencsére Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője és Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is megerősítette, hogy utalni szeretnének, csak még a szerződés megkötéséhez meg kell állapodni további részletekről. Tény azonban, hogy a vállalt határidőt nem sikerült tartani.

De miért van egyáltalán új buszokra szükség, ha a mostani metrófelújítás során már van elég busz? A metrópótlásban körülbelül 60 busz vett/vesz részt az északi és a déli szakasz esetében is, így ennek a középső szakasz esetében is alapvetően elegendőnek kellene lennie. Ráadásul a belvárosi, Lehel tér és Nagyvárad tér közti szakaszon a kiskörúti és a nagykörúti villamosok is be tudnak segíteni a pótlásban, ezen a szakaszon sokkal több alternatív útvonal érhető el. A fő gond viszont, hogy a déli szakasz felújításának valószínűsíthető csúszása miatt eléggé úgy néz ki, hogy a két szakaszon egyszerre is dolgoznak majd, így legalább 40-50 pluszbuszra lesz szükség...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.