Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT
2020.03.23.
"A rendkívüli helyzetre való tekintettel nagyon sok országban hoznak az elnökök és kormányfők rendkívüli rendelkezéseket, de egyik se olyan durva mint Orbáné."
Ami igazán aggaszt, először is, hogy a koronavírus miatt bezárnak a törvényszékek, és a parlament is hamarosan bizonytalan időre felfüggeszti tevékenységét – fogalmazott Kim Lane Scheppele, a Princeton Egyetem alkotmányjogásza, aki véleménycikket írt a rendkívüli vészhelyzetet bevezető, parlamenti vita előtt álló rendeleti kormányzás meghosszabbításáról a Balogh Éva szerkesztette Hungarian Spectrum portálra. S ennek lapszemlézése helyett megkerestük inkább a szerzőt és megkérdeztük, melyek azok a pontok ebben a felterjesztett új kormányrendeletben, amelyek súlyos aggodalomra adnak okot.
A tervezet elrettentő, mert semmi oka Orbánnak, hogy akkora hatalomra tartson igényt a koronavírus kapcsán, mint amit ez a törvénytervezet tartalmaz. Nagyon sok országban a rendkívüli helyzetre való tekintettel hoznak az elnökök és kormányfők rendkívüli rendelkezéseket, de egyik se olyan durva mint Orbáné. A legnagyobb probléma az, hogyha ebben a formában megszavazásra kerül ez a törvény, akkor azzal minden eddigi törvényt, rendelkezést, bármilyen jogi intézkedést felül lehet írni akadálytalanul. Szó szerint értem, hogy bármit megtehet, amit csak akar. Nemcsak Orbán, ha más lenne a helyében, akkor x, y és z is bármit megtehetne. Orbán lesz egy személyben az összes lehetséges jogszabály és törvénykezés alfája és omegája. Hogy mi a teendő? Először is a rendkívül vészhelyzet és arra vonatkozó törvény hatályának határidőt kellene szabni, mondjuk 30 napban meghatároznia azt. Egy 200 fős parlamentben ez alapján fel kellene állítani egy 25 fős ellenőrző bizottságot legalább a parlamenti részvételi pártarányoknak megfelelően, amely folyamatosan az események ütőerén tartja a kezét és beszámolni köteles a parlamentnek, s annak alapján a határidő lejártával dönteni az új helyzetről.
Attól tartok, sokan vannak olyanok is Magyarországon, akik szükségesnek tartják az ilyen típusú törvénykezést épp a válságra és biztonságukra való tekintettel. Mert nekik ez jelentené a megnyugvást. Akkor nekik nincs igazuk most?
Értem, igen. De sok országban vezetnek be hasonló intézkedést és ott mégis tudják, érzékelik, és nem lépik túl a politikai hatalom és a helyzet követelte szükségesség egészséges arányát. Nem akarok Trump védelmére kelni, de itt nincs meg az az aránytalanság, amit most Orbán magának megkövetel, miközben az egészségügyi helyzeten nem fog tudni javítani semmit és nem is arra irányulnak ezek a rendelkezések. Rendben van, hogy a félrevezető hírek veszélyesek, és az is rendben van, hogy be kell tartatni a karantén szabályait. Csak vegyük észre, hogy Orbán túlmegy minden határon ezek betartatását tekintve.
Tehát az gondolja, hogy a várható törvény alapján önkényesen bezárhatja a neki nem tetsző sajtóorgánumokat?
Igen, ez a szörnyű benne. Márpedig azt is megtapasztalták, hogy a médiatanács miként tudja korlátozni a sajtót. És a büntetésvégrehajtást is az ismert Polt Péter fogja felügyelni. Csak érzékeltetném, mi várható… - érződik hangjában az abszurditás hangsúlya.
Az ismertté vált vélemények alapján feltételezhető, hogy az ellenzék nem fogja megszavazni a rendeleti kormányzás meghosszabbítását. Azonban 8 nap elteltével a fideszes kétharmad megszavazza akadálytalanul. Tehetetlen az ellenzék?
Amit a kormány véleményem szerint tenni fog, az a négyötödös sürgősségi eljárás elkerülésével a házszabály módosítása, amit megtehet kétharmad birtokában, s így keresztülviszi a rendelet határozatlan idejű meghosszabbítását. A második opciójuk, hogy kivárják a 8 napot és akkor megszavazzák sürgősség nélkül. A harmadik pedig az a módszer, amit Orbán a migrációs válságra hivatkozással hozott rendkívüli rendelkezéssel alkalmazott. Ott sem tudott alkotmányt módosítani. Mit tett Orbán, egyszerű törvényt hozott a rendkívüli helyett és abban szabályozta a rendkívüli helyzetet. Ami ugyan alkotmányellenes volt, de ez az alkotmánybíróságot nem zavarta. És most is olyan precedenst teremthet, hogy bárkit letartóztathat. S mivel nem működnek a törvényszékek, bármeddig fogva tarthatnak bárkit, hisz nem lesz mód semmilyen jogorvoslatra. Orbán így mindenki és minden jogintézmény felett is átveszi az ellenőrzést. Nem beszélve arról, hogy nem lesznek választások, a parlament teljesen béna kacsa lesz. Hacsak a parlament egynegyede nem viszi az alkotmánybíróság elé az ügyet, amihez a Jobbikra is szükség van. Persze megint felvetődik a kérdés, mire lehet számítani az alkotmánybíróságtól. De az biztos, hogy a késleltetés Orbán kezére játszik. Addig ugyanis olyan törvényeket lapátolhat be, amelyek az eddig esetlegesen fellelhető alkotmányossági kontrollt végleg felszámolják. Ezért a Magyar Közlönyt az ellenzéknek alaposan figyelnie kell, mert fennáll a veszélye annak, hogy amíg Áder alá nem írja a törvényt a jelenlegi rendeleti kormányzás alatt is alapos változásokat tud végrehajtani Orbán az egész jogrendszeren úgy, hogy azontúl minden csak az ő akaratától függjön – nyilatkozta a Klubrádiónak Kim Lane Scheppele, a Princeton Egyetem alkotmányjogásza, aki a magyar alkotmánymódosítást és egész jogrendszerünket több mint egy évtizede folyamatosan követi és elemzi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.