Szerző: SZÁLE LÁSZLÓ
2020.02.28.
A szakmai testület – éppen ma – életműdíjat akar adományozni egy nagy életmű megalkotójának, ám ez egy múzeumigazgatónak nem tetszik. Különféle fórumokon fölszólal ellene, s minthogy nagy befolyású ember, tiltakozása akár sikerrel is járhat. Kérdezhetnénk, mi köze van hozzá, hogy egy autentikus művészeti intézmény mily módon akarja tiszteletét kifejezni egy nyolcvan év fölött járó, remekművek sorát alkotó művésznek, de ne kérdezzük. Végül is – a vélemény szabad. Zárójelben megjegyzem: pályám során magam is a véleményműfajban utaztam, de már régen sokkal fontosabbnak tartom a vélemény szabadságánál a hír szentségét. Persze, azt is hiába.
Nyilván mindenki kitalálta a három szereplőt. A díjadományozó: a Magyar Filmakadémia, a tiltakozó: Schmidt Mária történész, a Terror Háza főigazgatója, a díjazott-kárvallott pedig Szabó István Oscar-díjas filmrendező. Schmidt Mária véleménye az, hogy „nem volna szabad egy egykori besúgót életműdíjjal jutalmazni”. Mondhatnánk rá, az életműdíj az életműre – a művekre – vonatkozik, nem az egész életre. Schmidt azonban nyugtalan: „Nyugtassanak meg, hogy a harmadik Orbán-kormány értékrendjébe nem fér bele a kommunista ügynökök magasztalása, tetteik súlyának elbagatellizálása és mentegetése.” Ebben a mondatban több pontatlanság is van, de csak a nagyobbakat nézzük: 1. az életműdíj az életművet „magasztalja”, és nem foglalkozik a rendező egyéb tetteinek súlyával, azok mentegetésével. 2. a műalkotások alapvetően függetlenek a regnáló kormányok értékrendjétől, és – sokadszor mondom – itt a remekművek elismeréséről van szó. A művek értékét Schmidt Mária sem kérdőjelezi meg, illetve szóba se hozza. Annyiban említi, hogy a hatalom és az egyén – kisember, művészember – viszonyát ábrázolva a rendező miért mindig csak a fasiszta hatalomról szól, a kommunistáról soha. Mondhatnánk, hogy Szabó „pechjére” Klaus Mann éppen erről írt remek regényt, amiből aztán az Oscar-díjas Mephisto lett. De ha Szabó háromtucatnyi filmjét nézzük, az a „mindig” is biceg egy kicsit.
Ha Schmidt Mária nézete szerint az ifjúkori bűnök mindent meghatároznak, soha nem évülnek el, és nem bocsáttatnak meg, akkor az övé nem keresztényi nézet. S ha a kormány ezt osztja, akkor ez nem keresztény kurzus, bármennyire hirdeti magáról. A kereszténység legfontosabb tétele a szeretet, s rögtön utána a bűnök megbocsátásának szentsége. Finoman szólva: Schmidt Mária tiltakozásában sem szeretetet, sem megbocsátást nem érzek.
Csak egy kis katekizmus: mit csinált Saul, mielőtt mint Pált a keresztény egyház legnagyobb szentjei közé emelte? Üldözte a keresztényeket, gyilkolt, megköveztette például szegény, jámbor István apostolt. Milyen életet élt két talán legcsodálatosabb szentünk, Ferenc és Ágoston? Bűnöset, léhát, kicsapongót. Mit mond a Biblia József testvéreiről? Gonosz indulatból elárulják saját öccsüket: megverik, kútba dobják, aztán eladják rabszolgának – húsz ezüstért. Alig olcsóbban, mint Jézust. Mit mond József később bűnbánó testvéreinek? Ha közöttünk, emberek közt megbocsátásról van szó, akkor nekem kell tőletek bocsánatot kérnem, mert nektek kellett a gonosz szerepét eljátszanotok, hogy minden így történjék. Istenem, de szép mondat!
...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.