Szerző: BALAVÁNY GYÖRGY
2020.03.06.
Hogy a kormány az egyházi tanárok ellen bevetette a nehéztüzérséget, azt mutatja, pánikol. Nem is ok nélkül.
A történet legalább annyira szomorú, mint amennyire reményt keltő. A Budapesti Piarista Gimnázium honlapján megjelent – az új NAT, valamint a közoktatás visszásságai ellen szót emelő – állásfoglalásra gondolok, illetve az azt követő botrányra.
Itt ez a Nemzeti alaptantervnek hívott izé, ami fű alatt, érdemi szakmai egyeztetés nélkül született, ahogy az efféle dolgok NER-Magyarországon születni szoktak. Hazafias, jobboldali, keresztény és konzervatív akar lenni, mintha bizony egy ország közoktatását alá kéne rendelni bármiféle ideológiának; mintha nem az volna egy alaptanterv dolga, hogy a közre – vagyis mindenféle diákemberre – terjessze ki a fókuszát, konszenzusos legyen és korszerű, ráadásul hasznos tudást és készségeket közvetítsen.
De láthatóan nem ez a Takaró-különítmény ambíciója, hanem az, hogy fideszes agymosodává tegye az iskolarendszert.
A pedagógusok és diákszervezetek tiltakoztak, amire a kormány a szokott módon, lekezelő, sértegető és vádaskodó modorban reagált.
És egyszer csak csoda történt: a piarista gimnázium kitett a honlapjára egy szöveget, ami nemcsak az új alaptantervet utasítja el szakmai alapon, hanem az egész közoktatás helyzetével számot vet, kompromisszum nélkül.
A dokumentum
- leszögezi, hogy súlyos válságban van a közoktatás,
- elutasítja, hogy ideológiai szempontok vezéreljék a tananyag összeállítását,
- szabadságot és autonómiát követel a tantesületeknek,
- kifogásolja, hogy kevés figyelmet kapnak „a lemaradók, a nehézségekkel küzdők, a mélyszegénységben élők, a kirekesztettek”,
- azt állítja, hogy a NAT szövegének elvileg előremutató bevezetőjével a tényleges tartalom szemben áll; a hatalmas mennyiségű tananyag „ellehetetleníti” a munkát,
sőt, kijelenti: a NAT és a kerettantervek az oktatás megújulását „nem segítik, hanem akadályozzák”,- szóvá teszi, hogy a pedagógusbérek „megalázóan alacsonyak”,
- elutasítja, hogy ideológiai szempontok vezéreljék a tananyag összeállítását,
- szabadságot és autonómiát követel a tantesületeknek,
- kifogásolja, hogy kevés figyelmet kapnak „a lemaradók, a nehézségekkel küzdők, a mélyszegénységben élők, a kirekesztettek”,
- azt állítja, hogy a NAT szövegének elvileg előremutató bevezetőjével a tényleges tartalom szemben áll; a hatalmas mennyiségű tananyag „ellehetetleníti” a munkát,
sőt, kijelenti: a NAT és a kerettantervek az oktatás megújulását „nem segítik, hanem akadályozzák”,- szóvá teszi, hogy a pedagógusbérek „megalázóan alacsonyak”,
- hogy elviselhetetlen a tanárok vállán az „órateher” (heti 24-26 megtartott óra),
- hogy nincs hatékony tehetséggondozás, képességfejlesztés, felzárkóztatás és differenciált képzés,
- hogy nagy a tanárhiány, és nincs minőségi tanárképzés.
Erős szöveg. Rengetegen írták alá: ezerhatszázan a nevüket vállalva, különféle történelmi felekezetek iskoláiban dolgozó tanárok, valamint hetvenheten név nélkül is.
A hatalom pedig irtózatos pánikba esett. És megvan rá minden oka.
Mert ha a libsik „ajvékolnak”, az még rendben van. De az egyház a kormány számára saját terep. És Orbánt semmi nem idegesíti jobban, mint a belső kritika. Vazallusnak kuss a neve...
- hogy nincs hatékony tehetséggondozás, képességfejlesztés, felzárkóztatás és differenciált képzés,
- hogy nagy a tanárhiány, és nincs minőségi tanárképzés.
Erős szöveg. Rengetegen írták alá: ezerhatszázan a nevüket vállalva, különféle történelmi felekezetek iskoláiban dolgozó tanárok, valamint hetvenheten név nélkül is.
A hatalom pedig irtózatos pánikba esett. És megvan rá minden oka.
Mert ha a libsik „ajvékolnak”, az még rendben van. De az egyház a kormány számára saját terep. És Orbánt semmi nem idegesíti jobban, mint a belső kritika. Vazallusnak kuss a neve...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.