2020. február 27., csütörtök

EZT A FALUT MEGSZÁLLTA A GONOSZ – BEMUTATTÁK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT, A ZÁRÓJELENTÉST

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: TÖLGYESI GÁBOR
2020.02.27.


Összetett, sűrű szövésű mestermunka Szabó István mozija, a Zárójelentés, elképesztően erős színészi alakításokkal. A rendező múltjának szégyenfoltját zenével, szimbólumokkal, dialógusokkal is megmutatja.

„Megnézném, hogy ezek a mai nagypofájúak mi mindent írnának alá, ha két akkora pofont kapnának, hogy csak úgy spriccelne az orrukból a vér?!” A Zárójelentés egyik kulcsjelenetében S doktor (Klaus Maria Brandauer), a kényszernyugdíjazása után falusi körorvosnak állt kardiológus professzor üvöltését csak a tó, az erdő, és egy pap-barát, Kristóf atya (Eperjes Károly) hallja. Mikor az 1956-os forradalom után harmadmagával letartóztatták, az akkor még tizennyolc éves Stephanust éjjel-nappal kihallgatták. Ismételgették a kérdést: tudja-e, miért tartóztatták le? Állandóan aláírattak vele valamit, majd elengedték. Még három-négy évig hívogatták vissza. „Ez most önfelmentés vagy túlélési stratégia?” – kérdi Kristóf atya. Lehet itt túlélni? Isten mit mond erre? Isten tényleg megmutatja magát a világban? Esetleg ott van bennünk, csak meg kellene keresni? Ez nem csak Stephanus professzor dilemmája. 

Plácido Domingo a minap közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik zaklatással vádolták meg. „Valóban sajnálom, hogy fájdalmat okoztam, és teljes felelősséget vállalok cselekedeteimért” – írta a spanyol sztártenor. Sokan hasonló, egyértelműen megfogalmazott mondatokat vártak el Szabó Istvántól, amikor 2006-ban kiderült, filmfőiskolásként évekig jelentett a művésztársairól. A filmjeit ismerők azonban ráeszméltek: Szabó életművének egy része akár egyfajta bocsánatkérésként is felfogható. Talán jelentősebb, tanulságosabb is, mint néhány mondat. Az Oscar-díjas Mephisto, a Redl ezredes, a Hanussen, vagy a Szembesítés visszatérő erkölcsi dilemmái – a hatalom előtt meghajoló, megtörő, azzal megalkuvó, túlélő és elbukó hősökkel – személyes önvallomás is. S ha már a Szembesítés felvetődött: annak főhőse, a sokak által náci kollaboránsnak tartott kiváló karmester, Wilhelm Furtwängler okán e filmek sorába illeszthető a Találkozás Vénusszal is. Annak idején leköthette figyelmünket a karmester és a díva románca, ám a Zárójelentés megerősíti: akkor is több oka volt a rendezőnek, hogy Furtwängler kedvenc zeneszerzője, Wagner Tannhäuserének színpadra állítását választotta a történet ürügyéül. Keresni a bűnbocsánatot...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.