Szerző: Határátkelő
2020.02.26.
Érdekes jelenség, hogy évek óta romlanak a magyar diákok körében végzett matematikai és szövegértési tesztek. Ha ez nem lenne elég, csökken az összmagyar IQ is (ami egyébként általában jellemző az európai országokra). Hogy ennek mi köze a kivándorláshoz? Rögtön kiderül.
A PISA-tesztek (ez ugye a Programme for International Student Assessment, azaz „a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja”) segítségével az ezredforduló óta háromévenként próbálják mérni három területen (alkalmazott matematikai műveltség, alkalmazott természettudományi műveltség és szövegértés) a 15 éves diákok képességét.
Általában véve elfogadott dolog, hogy a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által létrehívott felmérés elég pontos képet fest egy ország oktatásának színvonaláról.
Mi több, kutatások szerint a PISA-tesztek egy az egyben megfeleltethetők az intelligenciatesztek eredményeinek, azaz ha az egyik romlik, akkor az általában magával húzza a másikat is.
A legutolsót megelőző teszten az OECD-országokban a diákok átlagosan 8 százaléka ért el kimagasló eredményt, a sor másik végén pedig 6 százalék volt, ők azok, akik nem ütötték meg a minimum szintet sem.
Magyarországon ez az arány 3 és 9 százalék volt, ami magyarul annyit jelent, hogy az átlaghoz képest fele annyi a kimagasló tudású 15 éves az országban, viszont másfélszer annyi a leszakadó, mint az OECD-átlag. (Szingapúrban például 21 százalék produkál kiemelkedő eredményt, míg leszakadó nagyon kevés van ezen cikk szerint, ami e bejegyzés egyik inspirálója is volt.)
Érdekes módon a magyar PISA-eredmények romlása (és így az IQ-csökkenésének kezdete) nagyjából 2011 környékére tehető. Hogy mi volt még ekkor? Igen, a határátkelés ekkor robbant be...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.