2020. január 18., szombat

HELYESEN TESZI A MOZDONYVEZETŐ, HA OTTHAGYJA A VONATOT, AMIKOR LEJÁR A MUNKAIDEJE

24.HU
Szerző: TAMÁSNÉ SZABÓ ZSUZSANNA
2020.01.18.



  Állítólag többé nem előfordulhat elő olyan 
  malőr, mint legutóbb szerdán, amikor egy 
  mozdonyvezető nem vitte tovább az 
  utasokat, mert lejárt a munkaideje. A MÁV 
  az ügy kapcsán ugyan nem válaszolt minden 
  kérdésünkre, de közleményben tudatta, hogy 
  változtat a mozdonyvezetők időbeosztásán. 
  A Mozdonyvezetők Szakszervezetének 
  elnökét, Barsi Balázst kérdeztük, hogyan 
  történhetett meg, hogy vezető nélkül maradt 
  a vonat, és milyen szabályok alapján 
  dönthető el, helyesen járt-e el a 
  mozdonyvezető.



12 óránál többet nem dolgozhat, 10 óránál többet nem vezethet

A napi leghosszabb munkaidő A munka törvénykönyve szerint maximum 12 óra. Ennél több csak akkor lehet, ha valamilyen rendkívüli esemény (időjárás, katasztrófahelyzet) következik be, és a mozdonyvezetőknél maradva muszáj fenntartani a vasútüzemet. De ebben az esetben is csak akkor lehet 12 óránál hosszabb a munkaidő, ha a munkáltató ezt elrendeli – avatott be a szakszervezet elnöke.

A vasútnál a munkaidőbe a vezetésen, járműfelügyeleten kívüli tevékenységek is beszámítanak, például az az idő, amíg a mozdonyvezető oda utazik, ahonnan a következő szerelvényt vinnie kell.

A másik korlátozás, hogy a vasúti törvény szerint a mozdonyvezetőknél a vezetési idő legfeljebb tíz óra lehet – legfeljebb ennyi ideig láthatják el a jármű felügyeletét, amibe a vezetésen kívül beletartozik például a vonat előkészítése (fékpróba, tolatás) is. Ha a tíz óra letelt, akkor a mozdonyvezető azt még biztosíthatja, hogy legyen hűtés, fűtés, világítás a járművön, de már nem vezethet. Európában nem egységes amúgy, hogy mennyi a maximális vezetési idő, vannak országok, ahol tíz óránál kevesebb, Ausztriában például éjszaka legfeljebb nyolc, napközben maximum kilenc óra lehet.

A fő szabály az, hogy a mozdonyvezetőnek kötelező leállnia, amikor lejár a vezetési ideje és/vagy a napi maximális munkaideje, és jeleznie kell ezt a munkáltatójának. A munkáltató ekkor elrendelhet túlmunkát, de csak rendkívüli esetben, például katasztrófahelyzetben, egyébként viszont a mozdonyvezetőnek tilos tovább dolgoznia. Ha saját elhatározásából úgy dönt, hogy munkaideje lejártával mégsem áll le, elviszi még mondjuk a végállomásig az utasokat, és hatósági ellenőrzést kap, akkor eljárást indíthatnak ellene a szabályok megszegéséért.

Ha a napi maximális idejét túllépi a mozdonyvezető, és a fáradtsága miatt valami baj következik be, akkor nem mindegy, miért lépte át a megengedett időkorlátot. Ha a munkáltató rendelte el a túlmunkát, csakis a munkáltatóé a felelősség, ha viszont a mozdonyvezető saját elhatározásából hágja át a limitet, és közben forgalmi zavart, esetleg balesetet okoz, akkor felelősségre vonható...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.