2019. február 28., csütörtök

RÁADÁS: 30Y - FISHING ON ORFŰ 2018

YOUTUBE
Szerző: 30Y
2019.02.28.


A 30Y 2018-as koncertje a Fishing on Orfű fesztiválon. Rendezte: Kálocz Tamás és Fekete Gyula (FOO FILM) Vágás/színezés: Fekete Gyula Hang keverés/master: Kálocz Tamás Felvétel: Erdei Bálint, Gál Tamás, Veszely Dániel Kamerák: Arizona MPS

ITT NÉZHETŐ MEG

VINCENT TÖRVÉNYEI (MÁSODIK KIADÁS)

ÖRÜLÜNK, VINCENT? BLOG
Szerző: jotunder
2019.02.26.



Előszó. Hat és fél éves lett a Vincent törvényei. Visszatekintve a NER elmúlt két ciklusára, elmondhatjuk, hogy szépen öregedett a szöveg, de most már ráfér egy kis frissítés. A „Törvények” továbbra is a Vincent blog szerzőinek és törzskommentelőinek kollektív bölcsességén alapulnak. Mi sokat tanultunk, miközben az Orbán által átvert bel- és külföldi politikusok, diplomaták, bankárok, vállalkozók, tudósok, művészek, egyházi méltóságok és szakszervezeti vezetők listája egyre csak nő. Ne legyetek olyanok, mint ők, tanuljatok a Törvényekből. :-)

Első törvény. A NER minden intézkedése megmagyarázható a lopás, az öncélú szemétkedés és a dilettantizmus megfelelő kombinációjával. Nincs kivétel. Ha elsőre nem nyilvánvaló egy kormányintézkedés indítéka, akkor lopni akarnak.

Második törvény. A Fidesz mindent disznóságát előre bejelenti, csak tudni kell olvasni a jelekből. Ha szeretnéd tudni, mi fog történni, gondolj a lehető legnagyobb szemétségre, amit ki tudsz nézni belőlük, szorozd meg kettővel, és még így is csodálkozni fogsz.

Harmadik törvény. A Fidesz nyelvén az „emberek", a „polgárok" és a „magyarok" gyűjtőfogalmak mindig Orbán Viktort jelentik. A „magyarok” véleménye, akarata, megsértése, sikerei, szomorúsága, örvendetes gyarapodása stb. egyedül Orbán Viktorra vonatkoznak, nem rád. Ha azt mondják, hogy valamit meg akarnak védeni, az azt jelenti, hogy védelmi pénzt fognak érte kérni. Ha nem értesz a szóból, akkor szétverik, amit meg akarnak védeni. A „család” az ő szótárukban a maffiát jelenti, nem a te családodat.

Negyedik törvény. Nem ez a legalja. Mindig van lejjebb. Az a vékony vörös vonal, ahol Orbán majd úgy is megáll, mindig valahol arrébb van. Ha van egyáltalán.

Ötödik törvény: A 3B törvénye. A NER káderei három csoportba sorolhatók: bolsik, bűnözők és bolondok. Ezek közül minél több tulajdonsággal rendelkezel, annál magasabbra jutsz. A kormányzás három pillére ennek megfelelően a bolsevik hatalomgyakorlás, a maffiaszerű üzletvitel és a dilettáns államirányítás.

Hatodik törvény. Orbán nem politikus. Egy politikusnak elvei vannak, értékei és víziója. Orbán ezzel szemben egy bűnöző, aki történetesen a politika területén tevékenykedik. Pusztán két taktikai célja van: lopni és megúszni. A mindenkori elveket, szövetségeket és üzeneteket az adott taktikai cél határozza meg: hogy épp mit akar ellopni, és hogy tudja megúszni.

Hetedik törvény. A korrupció nem jelenség, hanem cél. Egy politikai párt kormányzásának a korrupció nem kívánt mellékterméke. A Fidesz nem politikai párt, hanem szervezett bűnözői kör, így számukra a kormányzás célja a korrupció megvalósítása, a tényleges kormányzati munka pedig pusztán kellemetlen teher.

Nyolcadik törvény. Ha Orbán szabályai szerint játszol, veszítesz. Orbánt nem kötik az elvek, a törvények, a politikai keretek, a saját ígéretei, a fair play vagy a betyárbecsület. A demokratikus politikai verseny eszközei (vita, alku, figyelmeztetés, utolsó figyelmeztetés, választás, tiltakozás, tüntetés stb.) Orbánnal szemben kudarcra vannak ítélve.

Kilencedik törvény. A NER gyakran vesz át fejlett jogállamoktól hasznos, progresszív, bevált megoldásokat, aztán szétszedi őket, és becsempészi azokat az elemeket, amelyekkel a taktikai céljait el tudja érni. Ezek a „nyugaton bevált megoldások” elsősorban a lopást és annak megúszását szolgálják. Az eredeti jogállami cél megvalósulása legfeljebb nem szándékolt mellékhatás, ami a jogalkotókat lepi meg a legjobban.

Tizedik törvény. A kultúrkampf a NER mellékhadszíntere, ahol nem elsősorban a pénzért (azért IS), hanem a minőségi keresztény puncik újrafelosztásáért folyik a harc.


"NEM CSAK ORBÁNNAL KÜZDÖK" - MAGYAR HANG-AJÁNLÓ

MAGYAR HANG ONLINE
Szerző: Magyar Hang
2019.02.28.


A Magyar Hang 2019. évi 9. száma jelenik meg március 1-jén, pénteken! Keresse a következő csütörtökig az újságárusoknál!

Ízelítő a tartalomból:

– Nem csak Orbánnal küzdök – Nincs polgári társadalom, nincs öntudatos középosztály, vagyis szinte bármit meg lehet tenni az emberekkel. Interjú Vona Gáborral.

– Nyakláncért kenyeret – Lukács Csaba jelenti a venezuelai határról.

– A falu, ahol téglánként adják el a házat a drogért – Tarnazsadány valaha szépségversenyt nyert, ma népkonyha hozza az ebédet. Riport

– Mosógépbe az országgal! – Harminc év kimerítette a generációnk erőforrásait – interjú Kiss Tiborral, a Quimby énekesével

– „Héják a miniszteri előszobában” – A magyar egészségügyben még mindig a szocialista állami viszonyrendszer uralkodik – Interjú Kovácsy Zsombor egészségügyi szakjogásszal

– Fokhagyma és antibiotikum – A fejlett világ nem tud mit kezdeni az áltudományon alapuló gyógyítással. Interjú Boldogkői Zsolttal, a Szegedi Tudományegyetem Orvosi Biológiai Intézetének tanszékvezetőjével

– Mindig kell egy ellenség – Mi zajlik a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér körül?

– Nincs nagy hatása a felminősítésnek a gazdaságra – Biztatóak a makroadatok, de politikai fenntartásai vannak a hitelminősítőknek.

– Kipróbált vezetők ültek a Lapcom vezetésébe – Ismét egy kézben a megyei napilapok, akár csak a rendszerváltás előtt.

– Az ENSZ-paktum már működik, de még mindig nem kötelező

– Szolgálunk és atomerőművet védünk – A rendőröknek az is álomfizetés, amiért a régi biztonsági őrök sztrájkkal fenyegetnek Pakson.

Moldova, a zsebrevágott ország

Bulgáriában is felbukkant a novicsok? Furcsa szállal bővült Szkripalék megmérgezésének végtelen története

– Ha minden kötél szakad – A halálbüntetés elől menekülve Európába térnének haza az Iszlám Állam német, francia, brit tagjai

Oscar-díj: ellentmondások éve az idei – A hollywoodi díjátadó két filmkritikusunk közé is éket vert

– Mint a tűztől – Ady Endre publicisztikája

– Köszönet, Magyarország, Máraiért! – Milyen ma az író elismertsége külföldön?

– Közlékeny radírmorzsák – a pergamen, pontosabban a tartósított bőrben megőrződött DNS alapján még a korban tenyésző virágokra is következtetni lehet.

– „Védjük meg magunkat önmagunktól” – Pálinkás József és Takács-Sánta András részvételével vitáztak a tudás és a hatalom viszonyáról az ELTE-n, a Karátson Gábor Kör első vitaestjén

– Kivesézik Isten ostorát – Négy birodalomépítő a Viasat Historyn

– Archaikus struktúrák – Érdemes-e ragaszkodni a kötelező papi nőtlenséghez? Kapcsolatba hozható-e egymással a cölibátus ténye és a paphiány, illetve az ismétlődő szexuális botrányok sora?

– Fociarénáink harcban állnak…– Két sportlétesítményünk az Év stadionja projekt nagydöntőjében

– Drágább lesz az uszoda, mint a sportközpont

Vélemény:

Torkos Matild: Holdudvar és roncstársadalom
Dévényi István: Senki sem propagandista
György Zsombor: Gy-emberek
Szerető Szabolcs: Szuverenitás mint politikai termék
Szécsei József: Egy „kereszténydemokrata” Jeruzsálemben – Avagy: a hiszékenység határtalansága és határai
Facsinay Kinga: Nincs dráma, de a mutatók szerint helyben járunk – Válasz Csath Magdolnának
Hegyi Zoltán: Egy mindenes feljegyzései (38. rész)
Benedek Szabolcs: Egy kegyelmi pillanat
Gazda Albert: Diócskasokk
Puzsér Róbert: Új papság ír jövőt
Marabu: Propaganda

Kritika:
A Hurok című előadásról
Soros Tivadar: Túlélni – Nácivilág Magyarországon – Szibériai Robinsonok
Kontra Ferenc: Az álom hídja

ORBÁN ÁLDÁSÁVAL - SZUBJEKTÍV LAPAJÁNLÓ

HVG ONLINE / ITTHON
Szerző: DOBSZAY JÁNOS
2019.02.28.



Jó dolog az Urat dicsérni” – mondja Dávid király zsoltára. Magyarországon nemcsak üdvös, de kifizetődő is lehet „éneket mondani a Felséges nevének”. Aki így tesz, Orbán Viktor rendszerében már itt a Földön jutalmat nyerhet. Ezt sugallja a vallásos könnyűzene másfél milliárdos állami támogatása.

Ha eddig nem lett volna világos, hogy a kereszténydemokrácia Orbán eszmerendszerében nem több, mint politikai termék, a mostani ötletben újabb bizonyítékot találhat erre.

"Aki ilyen javaslattal él, az az egyházi zene lényegét nem érti. Vagy ha érti, még nagyobb a bűne."

Az egyházi zenének ugyanis nem a szórakoztatás a célja, még csak nem is a közösségteremtés. Akiért – akinek – ez a zene szól, azt a legkevésbé sem érdekli, hogy milyen hangszert használnak hozzá. Dávid hárfája, Bach orgonája, egy vékonyka énekhang, neki egyre megy. Isten nem személyválogató. Gyarló szolgája viszont igen. Mint Magyarország rovatunk cikkéből kiderül, a műfaj potenciális kedvezményezettje a kormányfő fiának és barátainak vallási mozgalma, a Felház. Amely történetesen nemrég kezdett zenés vidéki offenzívába.

A „minden szentnek maga felé...” nem kevésbé gyomorforgató példájával foglalkozik Fókuszban rovatunk (egyben címlapsztorink) összeállítása is. Miután az Elios-botrány minden szálát sikerült – a nyomozások leállításával, az OLAF szerint elcsalt EU-s pénzek visszafizetésével – elvarrni, hogy a kormányfői vő makulátlan üzletemberként kerüljön ki a sztoriból, Tiborcz István még nagyobb koncra vetett szemet. Minthogy az informatikai fejlesztések a következő uniós ciklusban kiemelt támogatásra számíthatnak az ezerszer elátkozott Brüsszeltől, ez a terület került a család érdeklődésének homlokterébe.

"Bár – ahogy az a kastély- és ingatlanmutyik esetében történt" –

ma még csak a strómanok strómanjainak strómanjai kerülgetik a személyre szabott közbeszerzésekkel még ínycsiklandóbbá tett húsosfazekat,

csak idő kérdése, hogy hosszú titkolózás-tagadás után mikor jönnek ki a fényre a valódi tulajdonosok, a NER oligarchái.

Mindezt úgy, hogy közben a rendszer névadója az áldozat szerepében tetszeleg hívei előtt. Az EP-választások ürügyén indított legújabb gyűlöletkampány tétje azonban – mint véleményszerzőnk írja – kezd nagyobb lenni annál, mint hogy a Fidesz melyik EP-frakciót választja majd. Orbánnak édes mindegy a végkimenetel, számára minden megoldás győzelemmel ér fel – derül ki a helyzetet bel- és külpolitikai szempontból elemző cikkeinkből (előbbi a Magyarország, utóbbi a Világ rovatunkban olvasható). Ha kizárják a Néppártból, bizonyíthatja szabadságharcos hősiességét. Ha a társai továbbra is megtűrik a soraikban, még közelebb kerül ahhoz, hogy saját – eltorzult – képére formálja azt a demokratikus közösséget, amelynek alapjait Nyugat-Európa – a szó valódi értelmében vett – kereszténydemokratái és szociáldemokratái közösen tették le. Akik között az egykori EP-képviselőre, Habsburg Ottóra is méltán emlékezik az utókor. Az állam nélküli államférfi első hivatalos magyarországi látogatása – mint Szellem rovatunk cikkéből kiderül – 1989-ben azért is hatott a reveláció erejével, mert

"gyökeresen rácáfolt a róla hivatalosan kialakított pejoratív képre".

Nem a monarchisztikus álom korszerűtlen megtestesítőjeként, hanem igazi européer demokrataként gondolkodott Magyarországról és a világról. Ha élne, az ő portréja is nyilván ott lenne a kormány uszító plakátjain.

OLDJA MEG A CSALÁD! - BIZTOSAN ŐRIZZÜK AZ EURÓPAI UTOLSÓ HELYÉT AZ IDŐSELLÁTÁSBAN

168 ÓRA ONLINE
Szerző: LAKNER ZOLTÁN
2019.02.27.


Nagyon lassan bővül a férőhelyek száma az idősotthonokban, miközben a tartós ellátásra várakozók egyre többen lesznek. A kormány a szokásos győzelmi jelentéseket adja közre idősügyben is, de valójában alig foglalkozik a segítő szolgáltatások fejlesztésével. A magánotthonok valószínűleg felfutás előtt állnak, ami azonban csak azok számára lesz megoldás, akik meg tudják fizetni ezeket.

Az október 1-jei idősek napján a szociális államtitkár azt tartotta a legfontosabb kérdésnek, „tudjuk-e olyan helyzetbe hozni az időseket, hogy azt a segítséget, amit nyújtani szeretnénk nekik, azt ők megfelelő pszichés állapotban el tudják fogadni”. A hivatali bikkfanyelven megfogalmazott mondat nehezen kibogozható értelme vélhetően az, hogy az idős embereket a kormány a társadalom részének tekinti, és tisztában van azzal, hogy személyre szabott szolgáltatásokra van szükségük. Legalábbis a deklarációk szintjén. Fülöp Attila arról is beszélt, hogy 55 ezren élnek bentlakásos intézményben, az idősügyre pedig a kormány 61 milliárd forintot költ évente.

Szintén októberben, az Idősek Tanácsának ülésén a miniszterelnök hosszú beszédet tartott, ahogy minden évben. Egyebek mellett a következő eszmefuttatást tárta hallgatósága elé: „Most a 60 éves emberek, azt nem mondom, hogy virgoncok, de azt mindenképpen mondhatjuk, hogy jó erőben vannak, és nagyon sokan vannak, akik hajlandóak is, természetesen nem ugyanolyan időrendben és terhelés mellett, mint fiatalabb korukban, de hajlandóak azért a munkaerőpiacon továbbra is ott maradni.”

Ezekben a munkaerő-hiányos időkben nem csoda, hogy Orbán az országértékelő beszédében, a családvédelmi akcióterv részeként is kizárólag a nagyszülői gyed, vagyis a szülők munkavállalásának megkönnyítése kapcsán hozta szóba a virgonc nagyszülők korosztályát. Az Idősek Tanácsának ülésén a kormányfő hosszan kitért a migránsok és „betelepítésük” veszélyére, de egyetlen szót sem szólt arról, miként reagál a kormány az időskorral járó egészségügyi és szociális problémákra, holott egyre több ember hétköznapi gondjairól van szó...

AZ ÉLVONALBÓL A SOR VÉGÉRE

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: Zuzana Gabrižová, Łukasz Gadzała, Ondřej Plevák, Zgut Edit
2019.02.28.


Miközben a visegrádi négyek idén ünneplik a kommunista diktatúrák összeomlásának harmincadik évfordulóját, Magyarország és Lengyelország ellen többszintű uniós eljárás zajlik a jogállamiság aláásása kapcsán. A rendszerváltás éltanulói esetében a globális demokrácia-indexek egybehangzó helyzetértékelései szerint a politikai és a civil jogok korlátozása mellett jelentősen leromlott a demokratikus kormányzás minősége is.

A rendszerátalakító intézkedések terén élenjár az új Alaptörvényt alkotó, majd azt hétszer módosító Orbán-kormány, amely tavaly a Stop Soros törvénycsomaggal tovább szűkítette a civil szervezetek mozgásterét, nemrég pedig a Magyar Tudományos Akadémia függetlenségét nyeste meg. Ezen felül egy az igazságügyminiszter ellenőrzése alatt működő közigazgatási bírósági rendszert is felállít, ami 2020-ban kezdheti meg működését. Orbán Viktor 2010-es hatalomra jutása óta az Európai Parlament (EP) szokatlanul sok, eddig összesen 6 olyan nyilatkozatot fogadott el, amelyben elítélik a magyar kormány lépéseit.

Lengyelországban a Jog és Igazságosság (PiS) vezette kormány pedig a bírósági rendszer átalakításával gyakorlatilag a teljes igazságszolgáltatást a végrehajtó hatalom alá rendelte. Varsó ugyan nemrég visszavonulót fújt azzal, hogy tartotta magát az Európai Unió Bíróságának (EUB) döntéséhez, nem mondott le a bírósági rendszer teljes körű átalakításáról. Az Európai Bizottság (EB) pedig megerősítette, hogy nem tervezi visszavonni sem a lengyel ügyekben indított kötelezettségszegési eljárásokat, sem pedig az ország ellen folyó hetes cikkely szerinti eljárást.

Az Európai Unió (EU) különböző szervei eltérő gyorsasággal reagáltak a folyamatokra: míg Varsó ellen az EB, Budapest ellen az EP kezdeményezte a 7-es cikkely szerinti eljárás megindítását. A magyar-lengyel kölcsönös vétóból eredően azonban szinte kizárt, hogy a szavazati jog felfüggesztéséig eljuthat a folyamat. Sőt, a lengyel ellenzék sem támogatja a kormány elleni szankciók bevezetését. Dr. Renata Mieńkowska-Norkiene, a Varsói Egyetem Politikatudományi Intézetének politológusa szerint az ellenzék „nem támogathatja túl lelkesen a Bizottságot, mivel a lengyeleket könnyen befolyásolhatják olyan narratívák, amelyek szerint »valaki kívülről próbál beleszólni az ország belügyeibe«”.

A szlovák parlament kívülről támogatja Lengyelországot és Magyarországot. A pozsonyi parlament nemrég a kormánykoalíció kisebbik tagja, a Szlovák Nemzeti Párt (SNS) kezdeményezésére elfogadott egy jogilag nem kötelező erejű határozatot, amely kimondja, hogy „a hetes cikkely szerinti eljárás egy végső megoldás, csak akkor kerülhet sor rá, ha minden más próbálkozás kudarcba fullad”. Széles körben elterjedt vélemény, hogy a szöveg a finom megfogalmazás ellenére is támogatóan lép fel Magyarország és Lengyelország irányába. Az SNS feje és a szlovák parlament elnöke, Andrej Danko kijelentette, hogy a határozatot „szomszédaink megsegítésének” céljával fogadták el. A cseh kormány sokkal megfontoltabb álláspontot vett fel: Aleš Chmelař európai ügyekért felelős miniszterhelyettes azt mondta, bíznak a Bizottság képességeiben, hogy megvitassák a lengyelekkel a nézeteltéréseiket. A csehek szerint a párbeszédnek folytatódnia kell, és remélik, hogy végül nem kerül sor a kérdéssel kapcsolatos tanácsi szavazásra. „Eleve senki sem számít érdemi előrelépésre a román tanácsi elnökség alatt, legfeljebb a magyar kormány első ízben történő meghallgatására kerülhet sor – mondta a Political Capitalnek Gyévai Zoltán, a Bruxinfó hírportál főszerkesztője...

MÍG A RENDSZER SZÉT NEM ESIK, AVAGY MENNYIRE POLGÁRI A KORMÁNY KARAKTERE

MAGYAR HANG
Szerző: BOD PÉTER ÁKOS
2019.02.28.


Mivel immár negyedszerre kormányoz Orbán Viktor, kellő ismeretünk lehetne arról, hogy melyek a nézetei, értékei és céljai a társadalmi élet egy fontos területét, a gazdaságot illetően. Vagyis: milyen az orbáni gazdaságpolitika? Nem a megnevezés a döntő, mert a különféle besorolások (neoliberális, baloldali keynesiánus, monetarista, kínálati oldali, keresztényszociális) igen pontatlanul írják le egy adott kabinet tényleges gyakorlatát, amelyben mindig keveredik a helyzetre, a kényszerekre való reagálás a belső, valódi célokkal. Az sem sokat segítene, ha a hivatalos önmeghatározásból indulnánk ki. A pártok, kormányok általában jól csengő elnevezést használnak az éppen követett politikájukra, ám a valóság lehet nagyon más, sőt láttunk olyan rezsimeket is, amelyek a fennkölt szlogenek ellentétét cselekedték.

Egyáltalán, kell-e nevet adni a gyereknek? Persze hogy kell. Az üzleti elemzők, kis- és nagybefektetők, a szociális partnerek és a tudatosan politizáló (megengedem, a szavazók között kisebbségben lévő) választópolgárok szeretnék tudni, hogy melyek a motívumai és valódi törekvései az adott politikai erőnek; a napi kormányzati gyakorlat mögött van-e, és ha van, mi a belső tartalom. Tartós és markáns gazdaságpolitikai irányváltás általában átfogó nézetrendbeli fordulat részeként szokott bekövetkezni. Így amikor Nagy-Britanniában Margaret Thatcher meghirdette a kisebb államháztartás és az erősebb piaci verseny politikáját, azt nagyon világosan az állami kötöttségekkel szembeni és a gazdasági szabadság melletti értékválasztáshoz kötötte már a választások előtt.

Vehetünk hazai példát is. Az antalli kormányzás a szabadság és a tulajdon választási ígéretével indult, a kormányprogram a szociális piacgazdasági irányzathoz illeszkedett. És valóban az örökölt gazdaság rendszer decentralizálását, deregulálását, az állami tulajdon magánosítását, a szociális piacgazdasági intézményrend kiépítését tartotta fő feladatának. A sors aztán úgy hozta, hogy az átalakulással járó mély krízis közepette a kormány erejének felét a válságkezelés kötötte le. Ettől azért akkor és utólag is érzékelhető volt a polgári kormány gazdaságpolitikai karaktere. Valaki támogatta vagy sem, de azt kiérezhette az időszak egymásra torlódó eseményeiből, hogy Antall József milyen Magyarországot épít, építene, és hol látja hazánk helyét a világ nagy politikai és szellemi áramlataiban.

Azt már nehezebb megmondani, hogy milyen volt a Horn-kormányé. A szocialisták jóléti politikával kampányoltak, majd hatalomra jutva rövid sodródás után keményen megszorító, sokak szerint neoliberális ihletésű stabilizációs csomagot alkalmaztak. A helyzet bonyolultságát mutatja, hogy a névlegesen baloldali kormánypárt zöme lelkesen támogatta a Bokros-csomagot („I love Lajos” feliratú pólókat láthattunk), míg a parlamenti ellenzék elvetette, sőt a liberális gazdaság- és társadalompolitikai eredetű Fidesz későbbi gazdaságpolitikáját részben a Bokros-csomag tagadására építette fel...

TÚLADAGOLJÁK MAGUKAT, ÉS MÉG A RENDŐRÖKET IS RÁJUK KÜLDIK

ABCÚG BLOG
Szerző: SZUROVECZ ILLÉS
2019.02.28.


Aki kábítószer-használat miatt kér orvosi segítséget, a kórterem után könnyen egy büntetőeljárás kellős közepén találhatja magát. Hol az orvosok, hol az ápolók vagy a mentősök érzik úgy, hogy drogot fogyasztó betegeikre rendőrt kell hívniuk. Pedig a törvény szerint ezt csak akkor tehetnék meg, ha az illető fenyegetően lép fel velük szemben, máskülönben titoktartási kötelezettségük van. Így aztán sokan inkább nem is hívják a mentőket, hanem mítoszok alapján próbálják kezelni a túladagolást, ami 
akár halálesethez is vezethet.

“Ügyintézés közben, a belvárosban találkoztam egy régről ismert sráccal, aki azóta se állt le a szerhasználattal. Beszélgettünk, és megemlítette, hogy van nála GBL nevű szer. Ezzel régebben sokat találkoztam, mert csak 2014 óta minősül kábítószernek. A szervezetben GHB nevű vegyületté alakul, és bódító hatást fejt ki. Mivel a szorongásom és a depresszióm azóta is kezelés alatt van, és mert elgyengültem, elfogadtam tőle a szerből. Mivel a szervezetem nem volt hozzászokva, a régi adagtól szinte azonnal elájultam. Így találtak meg a mentők, és ittas állapotot gyanítva szállítottak kórházba”

kezdte beszámolóját a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) egyik szenvedélybeteg ügyfele, akit ébredése után a kórházi nővér arra biztatott, mondja el őszintén, mitől ájult el, hiszen csak így kaphat megfelelő ellátást. A néhány órával később megérkező orvos azonban már kevésbé volt megértő, és amint meghallotta, hogy kábítószer van a háttérben, értesítette a rendőrséget.

Ezzel az a gond, hogy bár kábítószert tartani és fogyasztani törvénytelen, ezt nem lenne szabad továbbadni a rendőrségnek, hacsak nem maga a beteg ad rá felhatalmazást, amire persze kicsi az esély. Az egészségügyi törvény szerint csak akkor tehetnek kivételt,
ha az ellátott a saját vagy valaki más testi épségét fenyegeti, vagy
ha nyolc napon túl gyógyuló, feltehetően bűncselekmény elkövetéséből származó sérülést szenvedett.

Ebben az esetben szó sem volt ilyesmiről, ezért a beteg és a TASZ szerint jogsértő volt kihívni a rendőrséget. A jogvédő szervezet kíváncsi volt, milyen gyakran fordul elő, hogy a mentősök vagy a kórházi dolgozók rendőrt hívnak olyan emberekre, akik drogfogyasztás miatt lettek rosszul. A megyei rendőrkapitányságoknak küldött adatigénylésükből kiderült, hogy távolról sem egyedi esetről van szó.

2017-ben országosan 63-szor hívtak rendőrt drogfogyasztás miatt ellátott beteghez. Közülük csak heten fenyegették a dolgozók testi épségét, vagyis a maradék 56 esetben egyáltalán nem lett volna szabad rendőrt hívni. Ebből aztán majdnem mind, 52 eset büntetőeljárással végződött. Vagyis az eljárások 82 százaléka indokolatlan volt.

Aki drogozik, magára vessen, nem?

Kardos Tamás, a TASZ magánszféra-projektjének munkatársa szerint az egészségügyi dolgozók egy része talán attól tart, bűnrészessé válna, ha ilyen esetben nem értesítené a rendőrséget. “Ez legfeljebb akkor lenne igaz, ha már büntetőeljárás folyna a beteg ellen, mégis rejtegetnék a rendőrség elől. Valójában akkor sincs feljelentési kötelezettségük, ha egy dílerről van szó”.

De miért baj, hogy rendőrt hívna
k valakire, aki végső soron bűncselekmény követett el azzal, hogy tiltott kábítószert fogyasztott? Amellett, hogy ez a gyakorlat szembemegy a titoktartási kötelezettséggel, Kardos szerint akár életeket is veszélyeztethet, ha valaki a rendőrségtől való félelmében inkább nem kér orvosi segítséget...

TÉNYLEG CSAK IDEGENGYŰLÖLŐ KERETBEN LEHET POLITIZÁLNI MAGYARORSZÁGON?

MÉRCE
Szerző: JÁMBOR ANDRÁS
2019.02.28.



A Fidesz politikájának egyik sarokköve, hogy megteremti a mi és ők keretet. Mi, a fideszesek, és ők a hazaárulók; mi, a dolgozók és ők, a haszontalanok; mi, a tisztességes emberek és ők, a szegények; mi, a magyarok és ők, a mások. Ez a Fidesz politikájának egyik legfontosabb eleme, hogy különböző törésvonalak mentén osztja fel az embereket, és érdem csak annak jár, aki a belső körben marad.

Ha valaki szembe akar szállni a Fidesz politikájával, akkor ezt a megosztó keretet kell szétverni, és nem csak akkor, ha őt érinti, hanem minden egyes helyzetben. Ezen a kereten belül ugyanis nem lehet megverni a Fideszt, hiszen ő alakítja a törésvonalakat, és bármikor húz egy olyan vonalat, ami újra kettéosztja a társadalmat a neki kedvező terepen.

Persze valójában nem szétverni kell ezt a törésvonalat, hanem újakat kell felállítani, de az semmiképp nem segít a Fidesszel szembeni politizálásban, ha az állampárttal szembeni erők azzal próbálkoznak, hogy a Fidesz törésvonalai mentén politizáljanak, helybenhagyva így az általa megteremtett politikai kereteket. Mert akkor a választópolgárokat arra kondicionálják, hogy ezekben az ők és mi kérdésekben igaza van a Fidesznek.

Cikkem apropója az, hogy az idegengyűlölet kérdéskörében az ellenzéki pártok most rendre saját törésvonala mentén, saját ultranacionalista keretében akarják megverni a Fideszt.

A most befogadottak korábban nem jártak Magyarországon, nem beszélnek magyarul, és nem ismerik a magyar kultúrát, pontosan annyira magyarok, mint azok az ukránok, akik most sorra buknak le azzal, hogy csalással szereztek állampolgárságot

– mondja a venezuelai menekültek befogadása kapcsán Molnár Csaba, a DK alelnöke...

JUSZT LÁSZLÓ: NA HISZEN! A HADSEREG, MINT A SZERETET OTTHONA?! NÉMI KIGÉSZÍTÉSSEL

VÁROSI KURÍR
Szerző: JUSZT LÁSZLÓ
2019.02.28.


Benkő Tibor Honvédelmi miniszter: “A katonáknak szükségük van Istenre, s a hitre, amely megkönnyíti szolgálatukat, és szükségük van a tábori lelkészekre, akik közéjük viszik a szeretetet és a törődést.”

Na hiszen! A hadsereg, mint a szeretet otthona?!


Jelenetem, én voltam katona, akkoriban ezt a szakaszvezetőnk másként magyarázta.

– Először van az örvezető elvtárs egy csillaggal. Ez olyan, mint a faluban a tanácstitkár. Két csillaggal következik a tizedes, olyan mint a városi pártbizottság titkára.

Azután jön 3 csillaggal – mint én – a szakaszvezető, olyan mint a megyei tanácselnök. Rá sem nézhetsz, csak állsz előtte vigyázzban.

Következik az őrmester elvtárs. Ő valamivel kisebb rangú, mint az Isten, de mivel Istent még nem látott senki, az őrmester elvtárs meg minden nap kijön a gyakorlótérre, azt ajánlom,hogy jobban tiszteljétek...

A LEGPONTOSABB AMERIKA-TÉRKÉPEKET SZOVJET KÉMEK KÉSZÍTETTÉK

MA IS TANULTAM VALAMIT
Szerző: MOLNÁR CSABA
2019.02.28.


A Szovjetunió végleges széthullásának napjaiban, 1990-ben Russell Guy, a térképek kereskedelmével foglalkozó Omnimap nevű cég vezetője helikopterrel érkezett az észtországi Tallinnba. Kezében egy 250 ezer dollár készpénzt tartalmazó aktatáska volt. Szovjet katonákkal ment üzletelni, akik az ország szétesésének káoszában próbáltak pénzzé tenni minden értékesíthető vagyontárgyat. Guyt fegyveres katonák várták, de az üzlet végül is zökkenőmentesen megköttetett. Legalább egymillió térképlapot vásárolt meg, amelyek mind titkos minősítésű dokumentumoknak számítottak a szovjet hadseregben. Kémek, illetve fedésben dolgozó profi térképészek készítették őket a nyugati városokról.

A térképek esetenként részletesebbek voltak, mint a kor hivatalos térképei, amelyeket olyan szakemberek rajzoltak, akik anélkül dolgozhattak, hogy minden pillanatban a lebukástól kelljen félniük. A szovjet kémek ilyen körülmények között valósították meg a 20. század talán leggrandiózusabb térképészeti projektjét. Nem túlzás kijelenteni, hogy

A KGB AZ UTOLSÓ POSTALÁDÁIG ISMERTE AZ AMERIKAI VÁROSOK MINDEN ZUGÁT...

MIGRÁNSOK NÉLKÜL MŰKÖDÉSKÉPTELENNÉ VÁLIK NÉMETORSZÁG

ALAPBLOG
Szerző: ZENTUCCIO
2019.02.26.


Nem tudna „egyről a kettőre” lépni a következő évtizedekben a világ egyik vezető gazdasági hatalma, Németország – ha nem fogadna be minél több bevándorlót

A Bertelsmann Stiftung, több szcenáriót tartalmazó prognózist készített, amelynek konklúziója, hogy az országnak hosszú évtizedeken keresztül negyedmillió külföldit kell befogadnia minden évben, máskülönben nem lesz képes a világgazdaság egyik motorja maradni. A kutatásfelelőst, Matthias Mayer-t, igyekeztünk szembesíteni olyan kérdésekkel is, hogy miért nem inkább a magyar példát követik a németek, miért a migránsokat preferálják a hazai családokkal szemben. Az interjúalany azonban- diplomatikusan – értésünkre adta, hogy kérdésünknek nincs értelme.

Miért van az, hogy önök – és általában az egész német politikai-gazdasági szakértői elit – a hosszú távú demográfiai problémák kapcsán a migrációt támogatják? Miért nem választják inkább a „magyar utat” és adnak nagyvonalú támogatásokat a nagy családosoknak vagy olyanoknak, akik több gyereket készek felnevelni? Miért nem vállalják át – ahogy nálunk is – a nagy autók megvásárlását jelentő anyagi terhek egy részét a nagycsaládok helyett?

Egyrészt a migrációt nem abszolutizálja Németországban senki. A tudományos kutatások alapján azonban – tetszik vagy nem tetszik – bátran kijelenthető, hogy a német nők körében az utóbbi néhány esztendőben tetőzött, illetve stabilizálódott a születési ráta, drámai növekedést reálisan számolva már lehetetlen elérni. Különböző potenciális modellekre vonatkozóan végeztünk számításunkat.

Nos: még ha egy, máskülönben irreális születési boom is indulna be a következő években, a jelenlegi csúcsokhoz képest további 50 százalékkal emelkedne a német állampolgárok által évente világra hozott gyermekek száma, a német gazdaság munkaerő igénye egyáltalán nem enyhülne észlelhetően. A példaként felhozott szcenárió megvalósulásával csak annyi érhető el, hogy néhány évtized múlva – bevándorlás nélkül – sem csökkenne a munkaképes német lakosság létszáma.

Máskülönben aligha vádolható a német szövetségi állam azzal, hogy ne lenne nagyvonalú a családtámogatásban. Köztudott, hogy Németország meglehetősen jól szerepel nemzetközi összehasonlításban, sőt e téren a világon élen jár

Az önök tanulmánya 40 évre előre prognosztizálja, hogy a migráció szerepének erősödnie kell a munkaerőpiacon. Mennyire lehet reális hosszú távra szólóan egy ilyen előrejelzés? A következő évtizedek a robotizációról, az ultragyorsaságú 5G távközlési rendszerre való átállásról, annak megrendítő erejű gazdasági-politikai hatásairól fognak szólni. Ki tudhatja előre, hogy ezen fejlemények miként befolyásolják majd a szociális ellátórendszereket?

Számításaink alapvetően a digitalizáció globális minőségi fejlődésére bazírozódnak. Forgatókönyveink egyike abból indul ki, hogy Németország élen járó szerepre tör és részt vesz majd az „ultra”modernizálódásban minden téren. Ennek megfelelően gigantikus beruházásokat eszközöl a teljesen digitalizált nemzetgazdaság kiépítésébe. E potenciális fejlődésnek a reálgazdasági és a munkaerőpiaci hatásairól nem egyedül mi, hanem egy egész kutatási-konzorcium készít átfogó tanulmányt. Mi ehhez kapcsolódóan a bevándorlási aspektusokra fókuszáltunk...

A BELVÁROSBAN MEGTALÁLTÁK A MÓDJÁT, HOGY NE CSAK A BÉRLŐK VIHESSÉK ÁRON ALUL A KERÜLET INGATLANJAIT, HANEM GYAKORLATILAG BÁRKI

444
Szerző: URFI PÉTER
2019.02.28.


2015 egyik legforróbb belpolitikai témája volt a belvárosi ingatlanügyek néven elhíresült ügy, vagyis hogy az V. kerület folyamatosan „kedvezményes áron” adott túl a kerületi vagyonon, a kormánypárti politikusokhoz sokszor erősen kötődő vevők legnagyobb örömére, továbbá
előzetes tervezés nélkül;

- az eladásra szánt lakásokat általában a bérlők kérése alapján kijelölve;

- az értékbecsléssel az alpolgármester édesapjának cégét megbízva;

- a kedvezményt a bérleti jogviszony hosszára tekintet nélkül megítélve;

- az elővásárlási jogot kizárólagos vásárlási jogként értelmezve.

Ezzel a módszerrel simán lehetett érdemi munka nélkül, néhány hónap alatt keresni százmillió forintot. Még a hasonló ügyekben nem nagyon buzgólkodó ügyészség is nyomozást rendelt el, miután - 11 másik magánszemély mellett - az együttes Juhász Péter feljelentést tett „üzletszerűen, bűnszervezetben való hivatali visszaélés” miatt. De a rendőrség végül bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást 2016 nyarán, ami után rögtön folytatódott a közvagyon kedvezményes értékesítése...

MÁSFÉL ÉVE REJTEGETI A PAPÍROKAT A SPORTÁLLAMTITKÁRSÁG, ÍGY NEM TUDNI, MIRE KÖLTÖTT 17,7 MILLIÁRDOT A FELCSÚT

HVG ONLINE
Szerző: hvg.hu
2019.02.28.


Immáron 17,7 milliárd forint közpénzt költött a Felcsúti Utánpótlásnevelési Alapítvány focira, de hála Szabó Tünde államtitkárságának és az állandóan meghosszabbított vizsgálatoknak, 2017 ősze óta nem lehet kérdőre vonni Mészáros Lőrinc alapítványát, hogy mire költötte a közpénzt, pedig jogerős bírósági ítélet van arról, hogy kellene.

A DK 2015 óta nyomoz azügyben, hogy mire költötte a tao-támogatásokat a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány - amelyből Mészáros Lőrinc klubja nem keveset kapott - akkor még 11 milliárd forintnyi sporttámogatásról volt szó, de ez az összeg mára 17,7 milliárdra nőtt, ami lényegesen több, mint amit bármely más klub kapott - a második Mezőkövesdnek "csak" 3,3 milliárd forint jutott.

A DK leginkább a Pancho Aréna mellett megépített fűthető futballpályák, valamint az azokat ellátó Makovecz-stílusú kazánház beruházási szerződéseire volt kíváncsi. Jogerős bírósági döntés is született róla, hogy mivel a tao közpénz, az alapítványnak ki kell adnia a támogatások dokumentációját.

2017. novemberében, éppen akkor, amikor Mészáros Lőrincéknek már nem lett volna más lehetősége, mint átadni az anyagokat, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportállamtitkársága a klub "segítségére sietett" azzal, hogy "vizsgálatot" indított, és bekérte a szervezet papírjait, írja a 24.hu.

Mészáros Lőrincék be is vitték mindet, még csak másolatot sem hagytak a felcsúti alapítványnál, így Mészáros néhány hónappal később nyílt levelet írt a DK-nak, hogy sajnos nem tudja átadni az iratokat, mert azok a minisztériumban vannak. Az alapítvány 45 doboz iratot vitt be sportállamtitkárságára, még csak egy másolatot sem hagytak maguknál.

Az államtitkárságon pedig az állítólagos vizsgálat során ezeddig sem jutottak semmire. Szabó Tünde 2018. júniusában értesítette Mészáros Lőrincet, hogy az alapítvány vizsgálatára rendelkezésre álló 180 nap lejárt, ezért újabb 180 nappal meghosszabbítja az eljárást. A 24.hu birtokába került államtitkári levélből az is kiderül, hogy 2017 novembere és 2018 júniusa között egyáltalán nem bíbelődtek a papírok átvizsgálásával. Az államtitkár ugyanis csak ekkor kérte fel Mészáros Lőrincet, hogy válogassa ki az alapítvány 45 doboznyi könyveléséből a minisztériumi ellenőrzés szempontjából releváns iratokat...

ORBÁN CSAK A PLAKÁTOKON HARCIAS

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: KÓSA ANDRÁS
2019.02.28.


A magyar kormány hozzáállása már csak azért is álságos, mert miközben plakátkampányban állít valótlanságokat az Európai Bizottságról (EB), konkrét ügyekben még mindig kifejezetten konstruktívan működik együtt a testülettel – hangzott el szerdán egy háttérbeszélgetésen. 

Egy bizottsági forrás szerint például miközben a Fidesz és a kormány hónapokon át beszélt arról, hogy „Brüsszel a kapukulcsot akarja”, és „korlátozni akarja a tagállamok jogait a határvédelemre”, az uniós bel- és igazságügy-miniszterek tavaly decemberi csúcstalálkozóján Magyarország hozzájárulásával sikerült konszenzusra jutni egy úgynevezett „general approach” (általános megközelítés) erejéig a Frontex hatásköreinek kiterjesztéséről és egy közös, 10 ezer fős uniós határvédelmi erő felállításáról. Ez már csak azért is ironikus, mert éppen a decemberi uniós csúcsról számolt be úgy a magyar kormányfő, hogy „viharos körülmények között sikerült visszaverni az EU migránspárti támadását”. 

A magyar kormány a már idézett forrás szerint kifejezetten konstruktív volt az EU-Arab Liga csúcstalálkozóján is, és aktívan részt vett a zárónyilatkozat megszövegezésében. Nem mással, mint Jean-Claude Junckerrel együtt tették ezt – a szöveg „mellesleg” a menekültek védelmének kitételét is tartalmazza. „Ebből is látszik, hogy a magyar kormány aktívan alakítja az unió álláspontját a bevándorlással kapcsolatban, és nem igaz, hogy a magyarok feje fölött születnek meg a döntések” - mondta forrásunk némi iróniával...

MEGSEMMISÍTŐ ÓVODAI VINNYOGÁS

KOLOZSVÁRI SZALONNA
- NEHAZUGGY BLOG
Szerző: MOLNÁR BÁLINT
2019.02.28.


Hahó, drága emberek! Fél lábbal itt, fél lábbal a sírban… Nem, nem, ne örüljenek még azok sem, akiknek minden vágya, hogy befogjuk a pofánkat. Sajnos még sok feladatot el kell addig végezni, sok padlást ki kell söpörni, nem beszélve az udvarokról, úgyhogy a február utolsó napjának tiszteletére elsősorban és mindenek előtt küldöm a gyógyító energiákat Lucának, másodsorban összefoglalom, mi minden történt mostanság NER-csillagos égbolt alatt.

Szerintem az utóbbi vérzivataros hónapok legdurvább és legzsúfoltabb napja volt a tegnapi. Matolcsy Rómeó 330 javaslatos gazdasági felzárkóztatási csomagjától (az megvan, hogy ezek minden évben ugyanazt a dumát tolják a növekedési pálya fenntartásához szükséges versenyképességi fordulatról, és valahogy még egy tapodtat sem közeledtünk Ausztriához?) az Európai Bizottság sorosista országjelentésén át az egyre fényesebben alakuló magyar-német kapcsolatokig. És akkor Gyurcsány Ferenc Angela Merkelnek címzett nyílt leveléről még nem is beszéltünk, pedig egyebek mellett ezt is felhasználta a közpénzszolgálati migránstelevízió arra, hogy beleszálljon a DK EP-listáját vezető feleségébe, aki – mint a hirado.hu írja – korrupciógyanús ügyekbe keveredhet a későbbiekben. Már néhányszor utaltunk rá korábban, legutóbb éppen tegnap reggel, hogy milyen nevetségesen összefosta magát az állampárt Dobrev Klárától, de azt még én sem gondoltam volna, hogy a soha el nem követett, ellenben a jövőben potenciálisan elkövetendő bűncselekményeivel fogják riogatni a szektát. És de.

Mindeközben nincs nagyobb politikai celeb mostanság a magyar ugaron örök nemzeti toporzékolásaink megbízottjánál, örülök, hogy megint nem sikerült hatalmasat tévednem a lábnyomait csókolgató mocsári munkások tekintetében: ők úgy látták, hogy midőn a CNN riporterének bevallotta, hogy a kormány Európa ellenes plakátkampányával tulajdonképpen választási kampányt folytat (és ez senkinek nem szúr szemet és nem kap a szívéhez tőle), akkor valójában MEGSEMMISÍTETTE a kérdezőt. Jól van, nyolcaskák, lesz ez még így se!

Engem ezzel szemben az a középső csoportos óvodai vinnyogás semmisített meg, hogy azt mondja: nem is baj, hogy a németek lemondták a találkozót (a baden-württembergi miniszterelnök nem kíváncsi Szijjártóra pénteken, pedig úgy volt, hogy Petike Stuttgartban osztja az észt), hiszen Winfried Kretschmann egy szélsőségesen elfogult, bevándorláspárti zöld politikus. Aha. Vagyis a teremfocista ellelkendezte tegnap, hogy Baden-Württemberg fontos kereskedelmi partner, hogy gazdasági kérdésekről tárgyal majd Stuttgartban, és a Mercedes vezetőivel is találkozik, ám miután kiderült, hogy a kormány undorító plakátkampánya miatti tiltakozás jegyében nem tartanak igényt a látogatására, kitalálta, hogy nem is baj, mert mi közünk nekünk a bevándorláspártiakhoz. Nem tudom, azt értik-e a kedves szurkolók, hogy itt Magyarország gazdasági kapcsolataival szórakozik egy minden józan eszéből kivetkőzött bagázs? Most akkor fontosak a kereskedelmi partnerek, vagy nem fontosak, mert sorosisták? Értem...

CSALÁDON BELÜLI KÁRT NEM TÉRÍT A BIZTOSÍTÓ

AZ ÉN PÉNZEM BLOG
Szerző: Az Én Pénzem
2019.02.28.


Az elektromos kapu rádőlt az autóra, a biztosító sem ezt, sem az okozott kárt nem vitatta, de mégsem fizetett. A kocsi ugyanis a biztosítóval szerződött férfi feleségének cége tulajdonában volt. A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) nem fogadta el ezt a kifogást. Nem tanulság nélküli a békéltetők legfrissebb döntése.

A lakossági vagyon-, baleset-, és felelősségbiztosítási szerződéssel rendelkező férfi meglepetten tapasztalta, hogy biztosítója eleve elutasította, hogy fizessen, amikor a ház elektromos kapuja rádőlt az autóra. A társaság arra hivatkozott, hogy az Általános feltételekben meghatározott kizárásokon túl nem nyújt fedezetet azokra a károkra sem, amelyeket közeli hozzátartozók egymásnak okoznak.

Az autó – derül ki a PBT legfrissebb határozatának indoklásából – egy olyan kft-é, amely a biztosított feleségének tulajdonában van. A kérelmező álláspontja szerint az ő ügye nem ad lehetőséget a közeli hozzátartozókra vonatkozó kizárási ok alkalmazására, hiszen nem mindegy, hogy jogi-, vagy magánszemélyről van szó. (Megjegyezzük, ilyen megkülönböztetést a pénzügyi szolgáltatók – ha érdekük úgy kívánja – maguk is előszeretettel alkalmaznak.)...

"ISMÉT AZON GONDOLKODOM, HOGY ELMEGYEK"

HATÁRÁTKELŐ BLOG
Szerző: Határátkelő / Dini
2019.02.28.Ű



Az Európai Unió és a határátkelés természetéből fakad egyfajta állandó mozgás, ami azt jelenti, hogy sem a külföldre költözés, sem a hazatérés nem feltétlenül végleges és megmásíthatatlan döntés. Ennek példája Dini története, aki Londonból költözött vissza Magyarországra, de

„Rendszeresen olvasom a bejegyzéseiteket, cikkeiteket. Látom, most épp a hazatérés foglalkoztat titeket így gondoltam megírom a saját történetemet nektek.

Harmincegy éves vagyok, vendéglátós. Szinte napra pontosan 2 éve, hogy újra „itthon” vagyok, de inkább úgy mondanám, hogy Magyarországon. Előtte hosszabb ideig Londonban, előtte Norvégiában is éltem. Akkor még a volt feleségemmel.

Én kértem, hogy költözzünk haza


A család miatt kértem én, hogy jöjjünk haza, nem azért, mert olyan rosszul ment a sorunk. Szóval 2017 februárjában hazaköltöztünk Budapestre Londonból. A családom örült a döntésnek és a barátok is segítettek újra jól érezni magunkat.

Nekem gyorsan ment a munkába állás, viszont a feleségem itthon ült 4 hónapig. Nem tett jót neki lelkileg, hogy a jól menő Mayfair-beli csúcséttermi management pozíciójából itt nem kellett akkor senkinek.

Nagy nehezen egy négycsillagos business szállodába vették fel recepcióra, nyilván nem valami nagy fizetésért - a szakmai oldalát nem is említeném. Igazán én sem találtam a helyemet vagy egy évig.

Biztos megélhetés helyett érzelmek


Közben annyira megromlott a házasságunk is, hogy úgy döntöttünk, elválunk. Azóta valamivel jobb irányba mennek a dolgaim. De kellett ez a két év, hogy fejben ide érjek.

Nehéz döntést kellett meghozni azzal, hogy az érzelmeket választottam a biztos megélhetés helyett. Londonban egyre minden csak jobban ment, lassan, de biztosan.

Amikor munkát kerestem itthon, mindenhol azzal jöttek, hogy nem tudnak versenyezni a londoni fizetésekkel, de erre mindig az volt a válaszom, hogy sokkal inkább a munkakörülményeknek kellene megfelelőnek lenni és nem a fizetéseknek, mert ez Budapest és nem London.

Summázva a két év tapasztalatát, sajnos az én szakmámban pont a lényeg nem változott... a tulajdonosok. Szerencsére vannak már olyanok, akik felismerik, hogy változtatni kell és tesznek is határozott lépéseket, de még mindig messze van a kinti állapotokhoz.

A piac is változott, hiszen nőnek a bérek (az árakkal együtt) és nem az 5%-os ÁFA miatt...

LÁTLELET MAGYARORSZÁGRÓL

ÉLET ÉS IRODALOM / PUBLICISZTIKA
Szerző: BALÁZS PÉTER
2019.02.22.


Látleletet akkor vesznek fel, ha valakit baleset vagy inzultus ért, és ennek hatását kell diagnosztizálni. Most a „magyar beteg” jelentkezik vizsgálatra. A tünetegyüttes súlyos, a páciens viselkedése tájékozódási és tudatzavarra utal. 30 éve határozottan elindult egy cél felé, de egészen máshová érkezett, amit képtelen feldolgozni. Ennek okait vizsgáljuk.

Kezdjük életünk anyagi feltételeivel! A 4 százalék feletti gazdasági növekedés imponáló, de a magyarok ma jelentős külső forrásokból élnek és költenek. Ezek a folyamatok a saját erőnkből nem fenntarthatóak, ezért nem biztonságosak. Az EU-támogatások példátlanul sok erőt csatornáztak be a gazdaságba (GDP 4-5 százaléka), ez felpumpálta az építőipart, de alig hagyott nyomot a termelő szférában, az innováció és a humán tőke minőségi javítása területén. A külföldön dolgozók hazautalt megtakarításai is gyarapítják a vásárlóerőt, a beruházások jelentős része ugyancsak külföldről érkezik. Több hazai tőkére és okosan befektető tőkésre lenne szükség. A kormány hizlalja az új burzsoáziát, de a kiszemelt vállalkozók politikai, baráti, sőt családi kapcsolatok révén kerülnek be a nemzeti válogatottba. Túltáplált tőkésosztályunk hamarosan nehezebb időjárással találkozik. A külső források csökkenhetnek, az EU-nak kezd elege lenni adományai eltérítéséből, a világgazdaság a lassulás jeleit mutatja. Mi Európa részeként utazunk a hullámvasúton, de az EU is rendszerbeli kihívásokkal küzd. A hazai prognózisok a gazdaság lanyhulását jelzik jövőre, a kormány is meghúzta a vészharangot.

Ma az uniós pénzek képezik azt a hatalmas koncot, amelyhez sokan a politika eszközeivel próbálnak hozzáférni. A könnyű pénz túlkínálata szétzilálta a felhasználási oldalt. Felzárkózási stratégia nélkül az EU-alapok és mezőgazdasági támogatások a korrupció melegágyává váltak. Államilag vezényelt és legalizált korrupció történik: a rendszer testreszabott törvényei segítségével kaparintja meg a közpénzeket, és osztja szét a hatalom birtokosai között. Ezt nevezik az „állam elrablásának”. A korrupt gyakorlat a közbeszerzési piacon keresztül terjed, és fosztja ki az országot. A megrendelések valódi verseny nélkül „baráti” cégekhez kerülnek, ugyanazok a nevek ismétlődnek országszerte. A nyertesek nem elégednek meg a tisztes haszonnal, hanem árdrágítással és minőségrontással növelik a nettó bevételüket. A legkártékonyabb az egészben, hogy a jövő építése helyett könnyen és gyorsan megvalósítható projektek (díszkő, kilátó, szökőkút) tolakodtak előre.

Legfőbb erőforrásunk, a humán tőke lemorzsolódik és veszít az értékéből. Aktív és zömmel fiatal munkavállalók százezerszám hagyják el az országot. A munkaerőhiány az egyik fő akadálya az új, értékes befektetések fogadásának. Az oktatás és az egészségügy igen rossz állapotban van, a prociklikusan stimulált gazdaság pedig veszélyes kanyarba kerül. A munkaerő-utánpótlás hosszú távon a népszaporulat eredménye, de rövid távon a népmozgástól függ. A Nyugatra távozott több mint félmilliós tömeg háborús emberveszteségekhez mérhető, az 1956-os „disszidálásoknak” közel háromszorosa. A lakosság viszonylag jól fogadja a szomszéd országokból érkező magyar és nem magyar munkavállalókat, sőt a könnyen integrálódó kínaiakat is. Távolabbi vidékek színes szülötteivel nehezebben barátkozik meg, még akkor is, ha értékes szaktudást hoznak magukkal, és megtanulnak magyarul. A „migránsokkal” szembeni hecckampány rontotta az esélyeit annak, hogy alkalmas feltételekkel friss munkaerő táplálja a magyar gazdaságot, segítsen eltartani a nyugdíjasokat és ápolni az időseket...


VÁRBELI LAKÁS AZ ENERGETIKAI FEJESNEK IS: 3 MILLIÓS FIZETÉS, 43 EZRES LAKBÉR

HVG ONLINE / ITTHON
Szerző: GERGELY ZSÓFIA
2019.02.28.


Az energetikai hivatal azért fizetne közpénzből a Budavári Önkormányzatnak 68 millió forintot, hogy az elnök legyen továbbra is egy 101 négyzetméteres, a Halászbástyához közeli lakás bérlője – derül ki a hvg.hu birtokába került javaslatból. Ebből ugyanis megtudtuk, hogy a korábban fideszes országgyűlési képviselőként tevékenykedő elnök, Dorkota Lajos már kinevezése óta használhatja a 153 millió forintot érő ingatlant Orbán Viktor hivatalának köszönhetően. Az elnök fizetése közel 3,3 millió, de még a várbeli lakás kedvezményes, 42 ezer forintos bérleti díját is a hivatal állja. Az energetikai hivatal szerint az elnököt egy miniszteréhez hasonló juttatások illetik meg, de azt nem tudták megmagyarázni, miért nem találtak költséghatékonyabb megoldást, mint hogy egy jogért fizetnek ki ennyit.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 68 050 000 forint megfizetése fejében kapjon bérlőkijelölési jogot egy Fortuna utcai önkormányzati lakásra vonatkozóan – erről a határozati javaslatról szavaz csütörtök délután a Budavári Önkormányzat képviselő-testülete. A bérlő kijelölésének a joga azt jelenti, hogy az energetikai hivatal – közpénzből – azért fizet ki egy ekkora összeget, hogy 15 éven át megmondhassák, ki legyen a bérlője a budai Vár szívében található önkormányzati lakásnak. A birtokunkba került javaslat szerint ugyanis a Fortuna utcai, 101 négyzetméteres lakás bérlője már 2013 óta az energetikai hivatal elnöke, Dorkota Lajos, aki korábban több cikluson keresztül a Fidesz országgyűlési képviselője volt. Vagyis az energetikai területet lefedő hatóság a forrásait arra használja, hogy továbbra is a vezetője kaphassa meg a főváros legexkluzívabb részén lévő ingatlant.

Orbánéktól kapta a Halászbástyához közeli műemlék lakás bérletét:...

A TOLVAJOK FEJEDELMÉNEK HAT PONTJA A BUKÁS ELŐSZELE

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: Amerikai Népszava
2019.02.27.


A hosszútávú bukás biztos előjele, amikor egy politikus egymás után többpontos programokkal áll elő. Minél több a pont, annál közelebbi a bukás. Orbán ugyan távol van még a szocialisták rossz emlékű 100 pontos programjától, de a most bejelentett 6 pontos gazdasági programjának üressége, semmit mondása és halandzsája teljes mértékben arra a tanácstalanságra és kamu rögtönzésre emlékeztet, amit az MSZP kormányzás helyett bemutatott, és amelyre az őszödi beszédben Dobrev Klára DK-politikus férje utalt.

Mivel nem mindenki számára érthető a tolvajok fejedelmének 6 pontja és a magyar gazdaságról előadott víziója, ezért a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara évnyitó rendezvényén elhangzott beszédet most lefordítjuk magyar nyelvre, hogy mindenki értse. Orbán szerint “egy magyar modell kialakítására van szükség, ami gazdasági, részben pedig társadalompolitikai modellből áll”. A “magyar modell” igényét már azelőtt érezhette minden magyar a zsigereiben, hogy a rendezvény elkezdődött volna, mert a legjobb fasizmus-definíciók mindegyike szerint a speciális nemzeti modell és a nemzeti újjászületés a programok programja. Magyarországon csakis magyar modell segíthet. Mindenki más hülye, és mi annyira különlegesek és mások vagyunk, hogy nekünk csak egy “magyar modell” lehet jó.

Hogy mit is jelent a “magyar modell”, azt Orbán megmondja: “A társadalompolitikai modell az egyén és a közösség közötti kapcsolat egyensúlyának megteremtését jelenti, vagyis azt, hogy nem lehet, hogy a nyereség egyéni legyen, a költségeket pedig a közösség állja.” Mit jelent ez? Azt, hogy a “magyar modell” ennek az ellenkezője: a költség az államé, a haszon Orbán strómanjai, a családjáé és az oligarcháié. Ha Orbán ez ellen akar harcolni, akkor fel kell számolnia a NER-t, mert a NER arisztokrácia feltőkésítése ennek alapján zajlik. Példa erre a letelepedési kötvény, ahol a költségeket az állam viseli, a haszont pedig offshore cégeken keresztül a NER-maffia zsebeli be. A programot Rogán irányítja, és a Fidesz szavazta meg. De ilyen az állatgyilkos Semjén vadászatait finanszírozó ember szállodabiznisze is. Most a saját lábon álló lánya és az országot sötétségbe borító veje ügyleteiről, valamint a világ leggazdagabb embere címre hajtó gázszerelő iskolatárs tulajdonáról nem is beszélve.

A fenti modell kitalálója és irányítója maga Orbán Viktor, aki miniszterelnökként viseli büszkén a “tolvajok fejedelme” megtisztelő címet egy nagyon erős illiberális versenyben. Aki mindezt kereszténydemokrácia címszóval teszi, hogy az istenkáromlás se maradjon ki belőle: “Szintén fontos része a kereszténydemokrácia, ami a keresztény kultúrából kinőtt vívmányok rehabilitációjáról szól, olyanokról is, mint az egyéni méltóság, a tulajdon és vállalkozás szabadsága.” Jegyezzük fel: a Soros Györgyöt gyalázó, a CEU-t elüldöző, az MTA-t felszámoló, a Népszabadságot kivégző, a G. nap után Simicska zsebeit kiforgató és az ideológiai ellenfeleket vagy üzletfeleket rendőrségi lerohanással, a konkurens pártokat ÁSZ vizsgálattal ellehetetlenítő Orbán Viktor az egyéni méltóságról, a tulajdon és a vállalkozás szabadságáról beszél...

OROSZ BANK FINANSZÍROZHATJA A NER-LOVAGOKAT

168 ÓRA ONLINE
Szerző: SZABÓ BRIGITTA
2019.02.28.


Kiapadóban van a NER kreditje a magyar bankrendszerben, a hazai pénzintézetek legfeljebb néhány tízmilliárd forintot tudnak még hitelezni a kormányközeli vállalkozók projektjeihez. Magyar részről ez lehet a legfőbb indoka annak, hogy a kormány Budapestre engedi és kivételes jogokkal ruházza fel az orosz Nemzetközi Beruházási Bankot (IIB). Putyin számára pedig azért fontos a megállapodás, mert segítheti külpolitikai törekvéseit: nagyobb befolyást szerezhet a korábban uralt kelet-közép-európai térségben, illetve az Európai Unión belülről juthat számára fontos információkhoz a NATO- és EU-tagállamok IIB-n keresztül finanszírozott fejlesztéseivel.

Tavaly decemberben állapodott meg Varga Mihály pénzügyminiszter a Nemzetközi Beruházási Bank kormányzótanácsával arról, hogy Magyarországra helyezi székhelyét az orosz pénzintézet. Vlagyimir Putyin 2012-ben döntött arról, hogy újraéleszti az egykor KGST-banknak nevezett IIB-t. Egy nemzetek fölötti, különleges jogokkal felruházott intézményben gondolkodott, olyanban, mint amilyen például az Európai Fejlesztési Bank (EIB), és amilyenből jelenleg öt van az Európai Unió területén. Ahogyan még 2013-ban Szergej Lavrov külügyminiszter kifejtette, a bank segítheti azt az orosz törekvést, hogy „létrehozzanak egy modern nemzetközi pénzügyi központot és egy naprakész, hatékony rendszert, amely hozzájárul Oroszország nemzetközi fejlődéséhez”.

Az IIB-t 1970-ben alapították, az akkori Szovjetunió mellett főleg kelet-európai szocialista országok voltak a tulajdonosai, közülük később többen, így Magyarország és Lengyelország is kiléptek. Magyarország épp az első Orbán-kormány idején, 2000-ben. Akkor ezt azzal indokolták, hogy a bank tevékenysége nem átlátható. Ugyanerről a pénzintézetről 2014-ben már azt mondta az Orbán-kormány, hogy azért lesz ismét tulajdonos benne, mert a bank illeszkedik a magyar gazdaságpolitika céljaihoz, vagyis a keleti nyitáshoz. Varga Mihály minisztériuma szerint 2012 után az IIB működését a modern nemzetközi normákhoz igazították.

Idén január végén maga Orbán Viktor miniszterelnök tárgyalt az IIB elnökével, Nyikolaj Koszovval a karmelita kolostorban az idetelepülés részleteiről. A kormány álláspontja szerint a székhely Budapestre helyezése egy lépés afelé, hogy erősödjön Magyarország nemzetközi pénzügyi központ jellege...

JAKSITY: "EGY RETROGRÁD POLITIKAI ERŐNEK NEM ÉRDEKE EFY FEJLETT TÁRSADALOM"

MAGYAR NARANCS
Szerző: KELLER-ALÁNT ÁKOS
2019.02.27.


A magyar gazdaság növekedése valóban jól mutat, de a rossz kormányzati döntések miatt az ország lemaradása mégis nőtt Európához képest. Ráadásul a mostani növekedésről is kiderülhet, hogy mennyire törékeny, ha valóban lelassul a világgazdaság a következő években. Részlet a Jaksity Györggyel, a Concorde igazgatóságának elnökével készült interjúból. A teljes interjút a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.


Magyar Narancs: A kormányban is lassulástól tartanak, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arról beszélt, hogy gazdaságvédelmi prog­ramot készítenek.

Jaksity György: Ez éppen zajlik is, a 2019-es költségvetés visszafogottabb, és a kormány is lassuló növekedést vár. De ezek a lépések csak később fejtik ki hatásukat, a budapesti ingatlanpiac nem tudja, mennyi a költségvetési deficit; aki elkezdett építeni egy társasházat, az be akarja fejezni. Most kezd kialakulni az a helyzet, hogy már mindenkinek fáj. A vásárló nem tudja kifizetni a lakásárakat még a különböző kedvezményes konstrukciókkal sem. A kivitelezők is nehéz helyzetben vannak, mert ki kell fizetniük az embereket, akik azt mondják, hogy elsétálnak a szomszéd építkezésre, ha ott többet ajánlanak nekik. Ez az irodaház is így épült, amiben ülünk. Itt a biztonsági őrök nem arra vigyáztak, hogy ne lopják el az építőanyagot, hanem hogy napközben a munkások ne menjenek át egy másik építkezésre. Ez a helyzet óriási bizonytalanságot mutat, és mindenki emlékszik 2008-ra, hogy hogyan lehet egyik pillanatról a másikra egy fantasztikus növekedést mutató helyzetből hirtelen a szakadék szélére kerülni...