Szerző: ÓNODY-MOLNÁR DÓRA
2019.12.17.
Annak kell örülni, hogy nem romlott tovább a színvonal – így fogalmazta meg egy pedagógus egy közösségi oldalon a PISA-teszt 2018-as, Magyarországra vonatkozó eredményeinek kapcsán a véleményét, és ha zanzásítani kéne a számok mögötti tartalmat, valóban erre a következtetésre lehet jutni. Magyarország 2000, azaz a mérés elindulása óta részt vesz a PISA-vizsgálatokban. Ha az eredményeket távlatba helyezzük, azt látjuk: azokból visszatükröződnek az oktatásban évtizedek óta jelen lévő problémáink. A tét hatalmas: a közoktatás egyik feladata, hogy tudással készítse föl a gyerekeket, valamint segítse őket készségeik fejlesztésével, hogy a bennük rejlő tehetség, potenciál kiteljesedhessen felnőtt életük során. Ehhez az oktatásnak is folyamatosan fejlődnie, változnia, alkalmazkodnia kell, nem véletlen, hogy a fejlett országokat egyre inkább foglalkoztatja az, hogy a negyedik ipari forradalomnak nevezett hatalmas átalakulás során miként kell az oktatási rendszerüket átalakítani, sikeresebbé tenni.
E cél elérésében segíti a tagállamokat az OECD által rendezett, háromévenként ismétlődő PISA-mérés a maga hatalmas adatbázisával és elemzéseivel. A PISA a világ legátfogóbb kutatása a 15 éves diákok szövegértési, számolási és természettudományos képességeiről. Azoknak a kormányoknak, amelyek bizonyítékokra támaszkodva szeretnének hatékonyabb oktatást működtetni, ez hatalmas kincsesbánya: a mérés során ugyanis rengeteg országspecifikus adat és idősoros elemzés keletkezik. Ezek mind-mind alkalmasak arra, hogy az oktatási rendszereket folyamatosan a tényekhez hangolják. És ez annak ellenére igaz, hogy a PISA-mérést joggal éri bírálat is. Azért például, mert nehezen összehasonlíthatók az adatok akkor, ha minden évben más országok vesznek részt a vizsgálatban, a résztvevő országok száma ugyanis évről évre növekszik. Az évek közötti pontszámokat is nehéz összehasonlítani, hiszen a tesztek is változnak. A PISA ugyanakkor azért rendkívül fontos, mert nem a diákok lexikális tudására kíváncsi. A gazdasági-munkaerőpiaci elvárások alapján összeállított tesztben inkább azt mérik, hogy a megszerzett ismereteket a diák tudja-e alkalmazni a gyakorlatban...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.