Szerző: qubit.hu
2019.11.11.
Pitiánernek tűnő, de a környezetre nézve annál károsabb trükközéssel vádolják a teljes légiforgalmi iparágat: a brit nemzeti légitársaságnál, a British Airwaysnél (BA) dolgozó névtelen források azt állítják, hogy szándékosan nagyobb súllyal repülnek a gépek, mint amennyi után fizetnek, tehát a valós kibocsátásuk nagyobb, mint amennyit hivatalosan kommunikálnak. Az erősen megkérdőjelezhető gyakorlat létét belső dokumentumok is alátámasztják.
A módszer lényege, hogy a légitársaságok mintegy tartályhajóként használják a repülőgépeket, vagyis induláskor extra üzemanyaggal látják el őket azért, hogy ne kelljen újratankolni őket a célállomáson – és az újabb tankolásért esetleg sokkal többet fizetni, mint otthon. Tehát a légitársaságok ott tankolnak, ahol olcsóbb, és ennek érdekében adott esetben a szükségesnél jóval nagyobb súllyal repülnek.
A BBC Panorama című műsorának számításai szerint tavaly 18 ezer tonna többlet szén-dioxid került emiatt a légkörbe csak a British Airwaystől. Eközben a trükközéssel elért pénzbeli megtakarítás egyetlen úton néha egészen elenyésző – egyes esetekben alig haladja meg a 10 fontot (kevesebb mint 4000 forintot) –, igaz, máskor több száz fonttal kevesebbet kell költeniük a légitársaságoknak egy-egy útra.
Pedig a repülés trükközés nélküli is a legszennyezőbb közlekedési mód: átlagosan 285 gramm CO2-kibocsátásával jár kilométerenként, és az Európai Unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának a 3 százalékáért felel. Az elmúlt húsz évben ráadásul megduplázódott a megtett nemzetközi repülőutak száma, ami a 2008-2009-es gazdasági válság óta minden korábbinál nagyobb ütemben, töretlenül nő. Igaz, Svédországban például már mutatkoznak jelei annak, hogy a klímaváltozás megállítása jegyében csökken a repülés népszerűsége...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.