G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2019.11.13.
Több mint egy évtizede forró krumpliként dobálják egymásnak a fővárosi és állami vezetők a dugódíjat, amit mostanában személyforgalmi behajtási díj néven emlegetnek. Attól tartanak, hogy ennek bevezetése óriási felháborodást váltana ki, és politikailag nagy árat kellene fizetni érte.
Pedig a Fidesz már talált és be is vezetett egy megoldást a fővárosi és az agglomerációs autósok megsarcolására, ami lényegében megegyezik a dugódíj tervezett összegével. Hiába kell ezt már lassan öt éve fizetni, senki sem lázadozik. Csakhogy ez nem egy dugódíj, hanem egy kihajtási díj.
Először még Demszky Gábor főpolgármestersége idején került szóba a dugódíj. Annak idején a 4-es metró támogatási szerződésében volt szó a behajtási díj bevezetéséről. Az akkoriban elterjedt téves elgondolás szerint ez az uniós támogatás feltétele volt, de ez nem igaz – hiába volt minden súlyosan korrupciógyanús a beruházás körül, és maradt el a dugódíj bevezetése is, végül csak a támogatás egy kisebb részét kellett visszafizetni.
A Tarlós István vezette fővárosi közgyűlés 2019. május 29-i ülésén fogadta el a Budapesti Mobilitási Tervet (BMT), aminek része a dugódíj is. A tervezet szerint napi 400 forintot kellene fizetni a budapesti belvárosba behajtani szándékozó autósoknak, pontosabban azoknak, akik nem a belső zónában laknak, utóbbiaknak ugyanis továbbra is ingyenes lenne. (Korábban felmerült egy évi ötezer forintos, az autópálya matricához hasonlító rendszer is.)
A díjat naponta egyszer kellene megfizetni, utána korlátlanul lehet közlekedni a zónán belül is. 2021-re már be is szerették volna vezetni a rendszert, ami – főleg a hozzá kapcsolódó kamerás ellenőrző rendszer – 3,3 milliárd forintba kerülne. Ehhez képest a BMT-terv nem tartalmaz becslést arra, hogy mekkora bevételt lehetne szerezni ebből. Korábbi anyagokból azért ki lehet ezt következtetni legalább a nagyságrendet...
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.