2019. október 14., hétfő

A SZŰKLÁTÓKÖRŰSÉG ÉS A KORRUPCIÓS LEHETŐSÉGEK HIÁNYA MIATT SZŰK KIS MACSKABEJÁRÓVÁ VÁLT A KELET EGYKORI KAPUJA, ZÁHONY

QUBIT
Szerző: BALÁZS ZSUZSANNA
2019.10.14. 


Csúfos bukásnak tűnik Magyarország egyetlen, két évvel ezelőtt nagy csinnadrattával átadott vámszabad területe, amelyről a kormány azt ígérte, újra fellendíti majd az ország keleti határán található vasutas kisváros, ez egykor a Kelet kapujaként emlegetett Záhony vasúti forgalmát. Ami azonban Európa-szerte ipari és kereskedelmi létesítmények tucatjait vonzza egy térségbe, az Záhonyban másfél éve nem több, mint egy üresen tátongó, kerítéssel körülvett placc. 

„A vámszabad terület fő vonzereje, hogy jelentős versenyelőnyt biztosít az ide szállító, és betelepülő cégeknek a halasztott adó- és vámfizetési lehetőség, valamint egyéb ösztönzők és kedvezmények révén. A vámszabad terület által nyújtott lehetőségek elsősorban a 3. országokból az Európai Unióba nyersanyagot vagy félkész terméket behozó vállalatok számára előnyös, mivel áfa- és vámmentesen tudják raktározni vagy feldolgozni az árut a területen, jelentős összeget megtakarítva” – magyarázták szakértők a Piac és Profitban 2017 szeptemberében. A vámszabad területként bejegyzett területekre itt is, és a világ többi területén is tárolási, raktározási, csomagolási, vámügyi vagy akár adás-vételi tranzakciókat terveznek, de nem kizárt például a gyártási tevékenység sem. Az ilyen zóna lényege, hogy az ott elhelyezett áru kereskedelmi szempontból nincs az adott ország, vagy ebben az esetben az Európai Unió területén, tehát jelentős adó- és vámköltségeket spórolhat meg, aki ilyen területen tárol, vagy akár fel is dolgoz különböző termékeket.

Különlegesen eredménytelen különleges vállalkozási övezetek

Záhonyban korántsem ez volt az első olyan próbálkozás, amikor hasonló módszerekkel igyekeztek az EU-n kívüli keleti kereskedelmet és vasúti fuvarozókat a térségbe csábítani. A helyi képviselők és vasúti vezetők már 1993-ban, alig három évvel a rendszerváltozás után kezdeményezték, hogy a térségben alakítsanak ki különleges gazdasági övezetet. Ettől, éppúgy, mint két éve a vámszabad területtől, ugyanazt várták: az egykor hatalmas forgalmat lebonyolító vasútállomás újbóli felvirágoztatását...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.