Szerző: GRIMM BALÁZS
2019.09.22.
Japánban a Sinkanszen 500-as sorozatú vonatok végsebessége akár 320 kilométer is lehet óránként, de a menetrend szerint „csak” 300-zal közlekednek. Évtizedek óta. Világszerte számos hasonló példa van nagysebességű vonatokra, Magyarországon viszont – hiába a XXI. század – még van olyan megyeszékhely, ahová csak átszállással lehet elvonatozni. És persze nagyon lassan. Ez hely nem más, mint az ország egyik legszebb – fekvésű – városa, Salgótarján.
Filozófiai alapvetésként felvethetnénk, egyáltalán szükség van-e közvetlen vonatkapcsolatra a főváros és a megyeszékhelyek között, hiszen busszal is oda lehet menni, de sokan vallják, hogy a civilizáció fokmérője – a hétvégi házak mellett felhúzott stadionok mellett természetesen – a flott tömegközlekedés is.
Budapesttől 20 kilométerre lakom, a budai oldalon, ez a távolság hozzáadódik a menetidőhöz. Autóval oda a sztrádának köszönhetően úgy 20 perc az út, ha nincsen éppen csúcsforgalom. Az egyszerűség kedvéért a nullás kilométerkövet vettem alapul a számításoknál.
Salgótarján autóval tőlünk 133 kilométer, útvonaltól és tervezőtől, forgalmi helyzettől függően úgy 1,5 órányi utazás. Ha a fővárostól számolom, akkor negyedórával rövidebb. Ehhez képest a MÁV útvonal-tervezője két fő opciót dob fel annak, aki Salgótarjánba szeretne utazni: vagy 4,5, vagy 3,5 óra az út, de 6 óra 35 perces kirándulást is lehet választani, ez utóbbit négy átszállással. Az előzőek két vagy három átszállással abszolválhatóak. Külön szépsége a tarjáni vonatkalandnak, hogy felújítási munkálatok miatt Hatvanig vonatpótló busszal kell menni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.