Szerző: TORONTÁLI ZOLTÁN
2019.08.18.
A fejlett világban rövid idő alatt nagyon sok új szempont jelent meg az élelmiszervásárlásban, és ez a jelenség alapvetően befolyásolhatja a teljes piacot.
Nagyon nehéz ma előre jelezni, hogy akár pár év múlva melyek lesznek a divatos élelmiszeripari termékek vagy hogyan fog kinézni egy üzlet, vagyis azt, hogy az egyre tudatosabbá váló fogyasztói igények milyen változásokat kényszerítenek ki a termelési és ellátási láncon belül.
Úgy tűnik azonban, hogy ha egyszerűsítünk, akkor az új trendek jelentős része két nagy ernyő alá vonható össze.
1. Az egyik, hogy a vásárlók egyre nagyobb arányban gondolkodnak a húsfogyasztásuk visszafogásán, vagy egyenesen elhagyásán. Míg korábban a vegetarianizmus fő indokai állatjólléti megfontolások voltak, vagy az állatok tömeges levágásának, mint módszernek az elutasítása, most másról van szó. A (legalább részben) vegán életmód felé mozdulás új hajtóereje a klímavédelem. Az állattartás jobban terheli a környezetet, mint a növénytermesztés, és a klímakatasztrófa előtti utolsó években viszonylag fájdalommentes megoldásnak tűnik a nyugati világban hús helyett növényi fehérjeforrásokat választani. Ennek a trendnek a szarvasmarhatartás a legfőbb érintettje, mert ez termeli a legtöbb üvegházhatású gázt (főként metánt), és a vízfogyasztása is kiemelkedően magas. Ezért a marhahús kezd közellenséggé válni, szinte minden nap érkezik már hír arról, hogy leállnak a fogyasztásával, most például a Goldsmiths University of London jelentette be, hogy a kantinjaiból száműz minden marhahúsos ételt.
2. A másik fő trend, hogy előtérbe került a természetesség iránti igény. Ezt nagyon nehéz pontosabban meghatározni, mert a vásárlók fejében sok növénytermesztési és állattenyésztési módszer fogalomtára mosódik össze. A trend legfőbb elemei a növénytermesztésben vannak: a tudatos vásárló a természetességet általában összeköti a biotermékekkel vagy az organikus termesztési módszerekkel, mert úgy gondolja, hogy ebből lesz az egészséges élelmiszer. Fontos igény lett a biotechnológiai módszerek, vagyis a génmódosítás kizárása, a szintetikus(nak tartott) anyagok, tartósítószerek, színezékek, adalékok kerülése, illetve a nagy mértékben feldolgozott készítmények (készételek) elhagyása is...
Úgy tűnik azonban, hogy ha egyszerűsítünk, akkor az új trendek jelentős része két nagy ernyő alá vonható össze.
1. Az egyik, hogy a vásárlók egyre nagyobb arányban gondolkodnak a húsfogyasztásuk visszafogásán, vagy egyenesen elhagyásán. Míg korábban a vegetarianizmus fő indokai állatjólléti megfontolások voltak, vagy az állatok tömeges levágásának, mint módszernek az elutasítása, most másról van szó. A (legalább részben) vegán életmód felé mozdulás új hajtóereje a klímavédelem. Az állattartás jobban terheli a környezetet, mint a növénytermesztés, és a klímakatasztrófa előtti utolsó években viszonylag fájdalommentes megoldásnak tűnik a nyugati világban hús helyett növényi fehérjeforrásokat választani. Ennek a trendnek a szarvasmarhatartás a legfőbb érintettje, mert ez termeli a legtöbb üvegházhatású gázt (főként metánt), és a vízfogyasztása is kiemelkedően magas. Ezért a marhahús kezd közellenséggé válni, szinte minden nap érkezik már hír arról, hogy leállnak a fogyasztásával, most például a Goldsmiths University of London jelentette be, hogy a kantinjaiból száműz minden marhahúsos ételt.
2. A másik fő trend, hogy előtérbe került a természetesség iránti igény. Ezt nagyon nehéz pontosabban meghatározni, mert a vásárlók fejében sok növénytermesztési és állattenyésztési módszer fogalomtára mosódik össze. A trend legfőbb elemei a növénytermesztésben vannak: a tudatos vásárló a természetességet általában összeköti a biotermékekkel vagy az organikus termesztési módszerekkel, mert úgy gondolja, hogy ebből lesz az egészséges élelmiszer. Fontos igény lett a biotechnológiai módszerek, vagyis a génmódosítás kizárása, a szintetikus(nak tartott) anyagok, tartósítószerek, színezékek, adalékok kerülése, illetve a nagy mértékben feldolgozott készítmények (készételek) elhagyása is...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.