2019. augusztus 7., szerda

AZ ANTIK MÁRVÁNYSZOBROK EREDETILEG SZÍNESEK VOLTAK

MA IS TANULTAM VALAMIT BLOG
Szerző: HANULA ZSOLT
2019.08.07.


Képzeljen maga elé egy híres, klasszikus szobrot! Milói Vénusz, Laokoón-csoport, Michelangelo Dávidja, mindegy, lehet akár nem is egy konkrét műalkotás, csak úgy általában: milyen színt lát, ha arra gondol, hogy antik szobor?

Hülye kérdés, gondolhatja, hát fehéret, márványszínűt, amilyen az összes régi szobor a múzeumokban. És eddig még igaza is van, a múzeumokban valóban fehérek. Viszont amikor készültek, leginkább az ókori Görögországban, vagy Rómában, még egyáltalán nem ilyenek voltak, általában élénk színekben pompáztak, hogy minél élethűbbek legyenek, vagy drámaibbak, szóval hogy úgy általában jobban kifejezzék a művész mondanivalóját.

Ezt egyrészt korabeli írásos emlékek támasztják alá, másrészt a mai modern vizsgálati módszerek sok konkrét szobornál kimutatták a festékanyagok nyomait, azzal a hajdani színeket és mintázatokat.

A rejtély kisebbik része, hogy mi történt a színekkel (a festék lekopott az évszázadok alatt; sok esetben a régi szobrok felfedezői tisztogatták le gondosan a márványról), az izgalmasabb kérdés az, hogy hogyan költöztek be a köztudatba az antik szobrok az eredeti színeik nélkül...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.