Szerző: MARCZISOVSZKY MÁRTON
2019.06.10.
Általában viszonylag kevés szó esik a szinkronról mint szakmáról, az utóbbi napokban viszont felpörögtek az események a szinkronok körül. Egyrészt kiderült, hogy az új médiatörvényben már nem szerepelne az ismétlési jogdíj, ami alapján a sorozatok ismétléseikor is kaptak a szinkronszínészek némi jogdíjat. Ezzel rengeteg pénzt buknának azok a színészek és szinkronszínészek, akiknek ismétlik a sorozatait.
Másrészt megjelent egy május elején, tehát még a törvénymódosítás belengetése előtt készült interjú Nagy Ervinnel a magyarszinkron.hu-n, ami egészen ritka vehemenciával beszél a hazai szinkron helyzetéről.
A Katona József Színház színésze és számtalan magyar film főszereplője szerint botrányos állapotok uralkodnak a magyar szinkronban, nemcsak azért, mert nagyon rosszak a fizetések, hanem azért is, mert egyébként a szakma nem tart össze, és ezért semmiféle érdekérvényesítő hatása nincs.
„[A]z elmúlt 30 évben, a szinkron berkein belül kialakult egy modern rabszolgaság, én pedig az ez ellen való tiltakozásnak egyértelműen élharcosa szeretnék lenni. Bátran üzenem a rabszolgatartóknak, hogy készüljenek, mert itt háború készül, nem harc. Amit itt most a Szidosz Szinkron Alapszervezettel készülünk elindítani, az igencsak fel fogja bolygatni az állóvizet és reményeink szerint átrendezi majd a piaci viszonyokat. Elegünk van abból, hogy manapság is ugyanazokért az összegekért járunk be dolgozni, mint 30 évvel ezelőtt. De nem is ez a fő indíttatásom a dologban, amit én szeretnék, az az, hogy a fiatal generáció úgy nőjön fel, hogy a magyar szinkron még mindig világhírűnek és világszinvonalúnak számít és a munkájáért mindenki azt a megbecsülést kapja, ami igazságosan járna neki. Anyagilag is" - mondta Nagy Ervin.
A harc egyik első lépése, hogy létrejött a Szídosz Szinkron Alapszervezet, aminek az elnökségét híres magyar szinkronszínészek, Rajkai Zoltán, Galambos Péter valamint Szalay Csongor alkotják. A cél a szervezettel, hogy segítse a belső megtisztulást, valamint a jobb érdekképviseletet.
Nagy szerint a következők a legsúlyosabb problémák:
- hiányzik a fair trade, a tisztességes üzleit, partneri viszony a megrendelők és a színészek között,
- nincs összefogás a színészek között,
- hosszú ideje nem változnak a szinkronmunkák árai,
- a forgalmazók és a tévék lenyomják az árakat, a stúdiók mennek utánuk, mindennek pedig
- a színészek, a rendezők, a hangmérnökök, a vágók, a fordítók isszák meg a levét,
- a kollégák pedig simán egymás alá ígérgetnek...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.