Szerző: DOMSCHITZ MÁTYÁS
2019.06.11.
Ha ön
- nem terrorista,
- nem szokott pénzt mosni,
- és nem akar meglepődni június 27-én azon, hogy nem tudja használni a bankkártyáját,
akkor érdemes felkeresnie a bankjának valamelyik fiókját, és nyilatkozna arról, hogy kicsoda, micsoda, mert különben zárolni fogják a számláját, ha eddig nem egyeztette az adatait a pénzintézetével.
De nem kell megijedni, eléggé egyszerű az adategyeztetés.
A 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény előírása szerint a magyarországi bankoknak legkésőbb június 26-ig teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről. Ha ez nem történik meg, akkor a pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait (átutalás, kártya tranzakciók stb.), mindaddig, amíg a számlához tartozó előírt adategyeztetést nem végzik el.
JÚNIUS VÉGÉIG ELÉG SOK BANKI ÜGYFÉLNEK FEL KELL KERESNIE A PÉNZINTÉZETÉT EGY ÁTVILÁGÍTÁSNAK IS NEVEZETT AZONOSÍTÁS MIATT.
Az, hogy hányan érintettek, pontosan nem lehet tudni. Van olyan bank, amelynek teljes lakossági ügyfélköre elvégezte már az adategyeztetést korábban, úgy, hogy a szerződéskötések során már elkértek eddig is minden olyan adatot, amit a törvények csak most tettek kötelezővé. De a Bankmonitor cikke szerint van olyan pénzintézet is, ahol a lakossági ügyfelek jelentős része érintett. Elvileg minden bank érintett ügyfele kapott tájékoztatást arról, hogy kell-e adatot egyeztetnie, de ennek a tájékoztatásnak a módja (levél, email, stb.) bankonként változó.
A 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény előírása szerint a magyarországi bankoknak legkésőbb június 26-ig teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről. Ha ez nem történik meg, akkor a pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait (átutalás, kártya tranzakciók stb.), mindaddig, amíg a számlához tartozó előírt adategyeztetést nem végzik el.
JÚNIUS VÉGÉIG ELÉG SOK BANKI ÜGYFÉLNEK FEL KELL KERESNIE A PÉNZINTÉZETÉT EGY ÁTVILÁGÍTÁSNAK IS NEVEZETT AZONOSÍTÁS MIATT.
Az, hogy hányan érintettek, pontosan nem lehet tudni. Van olyan bank, amelynek teljes lakossági ügyfélköre elvégezte már az adategyeztetést korábban, úgy, hogy a szerződéskötések során már elkértek eddig is minden olyan adatot, amit a törvények csak most tettek kötelezővé. De a Bankmonitor cikke szerint van olyan pénzintézet is, ahol a lakossági ügyfelek jelentős része érintett. Elvileg minden bank érintett ügyfele kapott tájékoztatást arról, hogy kell-e adatot egyeztetnie, de ennek a tájékoztatásnak a módja (levél, email, stb.) bankonként változó.
- az OTP Bank saját eljárásrendjében az ügyfelek nagy részét beazonosította már, csak a közszereplőknek, vagy azok közeli hozzátartozóinak kell bemenniük a bankba nyilatkozniuk. Illetve azoknak, akiknek a fizetési-, betét- vagy értékpapírszámlája inaktív, vagyis az előző két naptári évben nem teljesült a számlájukon fizetési megbízás, és ebben a két évben adataikat sem egyeztették az OTP Bankkal. A beazonosítás előtt álló ügyfeleket a bank levélben és az OTPdirekten keresztül értesíti, aki nem kap június folyamán értesítést, annak nincs teendője.
- A Budapest Bank viszont arról tájékoztatta a lapot, hogy lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamatban már rögzítették.
-M A CIB Bank ügyfeleinek egy részét érintette a változás, azokat, akik okmánymásolatai nincsenek a bank birtokában.
- A Gránit Bank netbankon, SMS-ben, emailben is jelezte az érintett ügyfeleinek, hogy be kell menniük a bankba.
- A Raiffeisen és K&H két éve folyamatosan dolgozik az adategyeztetésen, aki azóta járt bankfiókban, már valószínűleg elvégezte az ügyintéző kérésére az adategyeztetést, aki mégsem, azt tájékoztatták levélben, netbankon, SMS-ben.
- A Takarék Csoportnál az értesítést az érintett ügyfeleknek a számlakivonattal együtt küldték meg, mindenkinek azon a csatornán, ahova a számlakivonatot kéri. Egyébként a munka nagyobb részét ők is folyamatosan elvégezték az elmúlt két évben.
- Az MKB Banknál hasonló a helyzet, csak annyival rosszabb, hogy nem két éve végzik az adategyeztetési teendőket, hanem csak 2018 vége óta. A bank arra kéri ügyfeleit, hogy amennyiben bizonytalanok, látogassanak el valamelyik MKB fiókba.
Az Unicredit Bank írásban értesítette azokat, akiknél el kellett végezni az adategyeztetést...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.