2019. június 23., vasárnap

A MAGYAR GAZDASÁG ÚJABB SZEKTORA KERÜL KÜLFÖLDI BEFOLYÁS ALÁ

HVG.HU
Szerző: KOVÁCS GÁBOR
2019.06.23.


A kormány államilag támogatott ázsiai multikkal száll be az európai akkumulátorforradalomba. Magyar cégeknek szóló célzott források nincsenek, és nem is lesznek.

Aranyláz kezdődik az európai akkumulátorpiacon, amiből Magyarországnak sem kellene kimaradnia. Ha volna olyan magyar nagyvállalkozó, aki okosabb, mint Mark Zuckerberg, neki már szüksége sem lenne dollármilliárdos vállalatbirodalomra. Mint ahogy nem volt a svéd Peter Carlssonnak sem, akinek Northvolt nevű, 2015-ben alapított startupja 2020-ban nyitja meg Európa egyik legnagyobb, méretében a Tesla nevadai gigaüzeméhez fogható akkumulátorgyárát a skandináv ország északi részén található Skellefteában.

A cég június 12-én jelentette be, hogy egymilliárd eurós befektetési megállapodást kötött a Volkswagennel, és ezzel össze is jött a gyár felépítéséhez és beindításához szükséges összeg. A skellefteai lesz az első, tisztán európai óriásgyár, de a Volkswagen és a Northvolt Szászországban is közös üzem felépítését tervezi. A projektbe számos egyéb befektető is beszállt, például a BMW. A Northvolt 13 milliárd euró értékben előre eladta az általa gyártandó akkumulátorok jelentős hányadát – ez 2030-ig köti le kapacitásai egy részét. Az Európai Beruházási Bank (EIB) várhatóan 350 millió eurós hitelt nyújt a projekthez.


A magyar kormány eközben arra számít, hogy az ország „európai akkumulátorgyártó nagyhatalommá” lép elő 2023-ra. Akár egyharmadot meghaladó részesedése lehet az uniós járműakkumulátor-gyártók piacán – olvasható a gazdaság állapotát és kilátásait részletező friss konvergenciaprogramban. A Fidesztől nem idegen a kincstári optimizmus, sőt a nagyotmondás sem, mindenesetre Magyarország valóban jól áll akkumulátorprojektekkel. Már működik a Samsung gyára Gödön, a Sungeel Hitech feldolgozóüzeme Szigetszentmiklóson, az Enmech alkatrészgyára Pécelen, a Shinheung Secé pedig Monoron. Épül a Doosan alkatrészgyára Tatabányán, Komáromban két ütemben az SK Innovation nagy, várhatóan több mint ezer embert foglalkoztató üzeme. A GY Yuasa miskolci egysége 2019 végén vagy 2020 elején kezd majd termelni...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.