Szerző: JÁMBOR ANDRÁS
2019.06.28.
A lenti problémahalmaz nem az összes kihívás, amivel most Karácsonynak szembe kell majd néznie, de szerintem ezek lesznek a leglényegesebb pontok. A kampány hosszú és kemény lesz a következő három hónapban, hiszen az elmúlt 10 évben nem volt olyan választás, ami előzetesen ennyire szorosnak nézett ki, és ekkora lehetőség lett volna az ellenzék számára. Ezért 7 pontban próbáltam összegyűjteni, mik azok a problémák, amikkel a Karácsony-kampánynak szembe kell néznie a Tarlóssal szembeni győzelem érdekében.
1. A kampány felívelő szakaszának megtartása
Karácsony tegnapi győzelme természetes módon felívelő szakaszba dobta a kampányát. Valószínűleg a győzelemmel jó pár tízezer új szavazót szerzett, ez pedig nagyban megkönnyíti majd az őszi kampányát.
A kérdés az, fenn tudja-e Karácsony tartani ezt a felívelő szakaszt, hiszen minden órában, amíg ez tart, biztos szavazókat szerezhet az ellenzéki pártok főpolgármester-jelöltje. Persze az már tegnap is látszott, hogy ez nehéz lesz. Kálmán Olga nem segített a helyzeten, ahogy nyilván a Fidesz és Puzsér Róbert érdeke is az, hogy leverjék ezt a felívelést. Ellenben az olyan mondatok, amiket a Momentum jelöltje, Kerpel-Fronius Gábor mondott Karácsony támogatásáról, és arról, hogy esetleg közvetítene Puzsér és Karácsony között a köztük lévő ellentét feloldása érdekében, erősíthetik utóbbi kampányát.
Kérdés, maradt-e valami Karácsony tarsolyában a következő pár hétre, hiszen nem csak biztos szavazókat lehet ilyenkor szerezni, hanem aktivistákat, pénzt, email címeket, adatokat, amik létfontosságúak lesznek októberben. Ezeket pedig most, amikor van figyelem és ott van Karácsony arca mellett a győzelem, sokkal könnyebb és olcsóbb beszerezni.
2. Saját pártjainak felsorakoztatása
Karácsony Gergely tegnap az ATV Egyenes Beszédben azt mondta, olyan kampányt képzel el, ahol az utolsó önkormányzati jelöltig mindenki ugyanazt a kampányt tolja. Nyilvánvalóan ez is lenne a leghatékonyabb módja a kampányolásnak. Csak hogy ez azt is jelenti, hogy minden pártnak a saját erőforrásait kell összedobnia a közös kampányba valamilyen módon.
Csakhogy az ellenzéki politizálás a politika törvényszerűségei és némi Trónok harca-effekt miatt ennél széttartóbb.
A DK, az MSZP, a Momentum elsődleges érdeke az, hogy megnyerjék a saját polgármesteri kampányaikat.
Illetve, ha az LMP-vel és a Jobbikkal kiegészítjük ezt a sort, akkor saját egyéni önkormányzati kampányaikat. Erre fogják fordítani a saját létező erőforrásaikat, mert a továbbiakban ez hoz nekik majd újabbakat.
Persze egy erős, jól sikerült főpolgármesteri kampány felhúzza és erősíti a többi kisebb kampányt is, tehát erőforrást spórol meg a pártoknak. De kérdés, van-e ehhez elegendő bizalom a pártokban egymás és Karácsony felé, illetve, hogy hajlandóak-e egy olyan kampányba energiát rakni, ami nem csak őket, hanem a riválisokat is erősiti, a végén pedig a legtöbb babért nem ők, hanem Karácsony Gergely arathatja le.
Ennek az együttműködésnek három kulcsa van alapvetően: a DK és a Momentum hozzáállása és az MSZP belső harcai. Karácsony és Kerpel-Fronius Gábor tegnapi kommunikációja alapvetően azt mutatja, hogy a Momentummal lesz a legkevésbé gond. Gyurcsány Ferenc az elmúlt 24 órában két posztban is azt írta meg, hogy beállnak Karácsony mögé, de az egész bohózat Kálmán Olga nem megjelenésével azt vetíti előre, hogy a DK-nál akadhatnak gondok a támogatásban.
Az MSZP belső erőviszonyait és ezek kapcsán a párt támogatásának esetleges változását pedig nincs élő ember, aki felmérje. Beszédes volt például a tegnap délutáni MSZP-Párbeszéd sajtótájékoztatón, ahogy Molnár Zsolt beszélt a párt elnökéről, Tóth Bertalanról. Először elkezdte kimondani, hogy ahogy a pártelnök úr mondta, majd valahol a pártelnök szó felénél azt abbahagyta, és némi ö-zés kíséretében csak Tóth Bertalanként hivatkozott rá. Azt látjuk, hogy Kunhalmi Ágnes harcosan kiállt Karácsony mellett, de hogy az MSZP maga mit csinál a következő 3 hónapban, az kérdéses...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.