2019. április 30., kedd

ÜGYFÉLNEK LENNI MA – MAGYARORSZÁGON

HUPPA
Szerző: FÁBIÁN ANDRÁS
2019.04.30.


2006 óta szerepel a kormányok napirendjén a közigazgatás átszervezése. A mostanában épp szilenciumát töltő Lázár János volt ennek a fő korifeusa. Még egy kisebb-nagyobb szervezeti rendszer átszervezése is nagyon komoly, mély átgondolást és felkészülést igénylő feladat, egy egész államigazgatási rendszer reformja pedig embert próbáló, fogós, ravasz kérdés.

Már persze abban az esetben, ha az új struktúra mellett meg akarjuk őrizni a működőképességet is. Utóbbi ugyanis – be fogjuk látni – nem mindig cél, de bizonyosan nem feltétlenül elengedhetetlen része az eredménynek. Lázár úr aztán jól bele is kavart a rendszerbe, ismerjük el.

A mi történetünk, amelyet példának szánok, s írásom apropóját képezi, arról szól, hogy bizonyos okokból a több mint húsz éve a tulajdonunkban lévő ingatlan telekkönyvi nyilvántartásában bejegyzést szerettünk volna tenni a tulajdoni lapra. Hamar kiderült, hogy manapság ez az egyszerű állampolgár számára már lehetetlen. Nincs rá mód. Csak ügyvédi közreműködéssel történhet, az ügyvéd pedig a számítógépes kommunikáció nyújtotta lehetőségeket köteles igénybe venni.

Nem ismerem a rendszert, de a későbbi események azt a feltételezést sugalmazzák számomra, hogy az ügyvédek számára nem áll rendelkezésre ilyen-olyan ügyekre előre elkészített sablon. Leírják, amit szükségesnek tartanak, aztán elküldik, ahova kell, majd várnak a jó szerencsére. Az egész rendszer csupán egy kvázi elektronikus levelezési csatorna. Ráadásul ez a csatorna csak egy irányban áteresztő. Visszafelé, a hivatal részéről, hagyományosan, papíralapon folyik a kommunikáció. Nincs semmiféle lehetőség kétirányú kommunikációra, rövid idő alatt megejthető korrekcióra, hiánypótlásra, javításra, konzultációra, segítségkérésre. Bármire, ami támogatást jelentene az esetenként nem mindennapi problémák gyors és mindenki számára kielégítő, eredményes (!) megoldásában.

Esetünkben az ügyvéd úr elküldte a kérésünket a földhivatalnak. A hivatal – kivárva az államigazgatási ügyintézésre rendelkezésre álló időt, a 30 napot – arrogáns hangú levélben válaszolt, kioktatva az ügyvédet, hogy a kérése megalapozatlan és értelmetlen. Alaposan utánanéztünk az egyébként érdemben nem indokolt problémának, és megállapítottuk, hogy időközben a hivatal olyan bejegyzéseket és változtatásokat eszközölt a telekkönyvben, amelyekről minket elfelejtett annak idején, érdemben, korrekt módon tájékoztatni. Amennyiben azonban az ügyintéző, akinek ezek az adatok viszont helyben azonnal rendelkezésére állottak, komolyan veszi a kérésünket, kevés utánakereséssel és minimális segítőkészséggel hibátlanul meg tudta volna oldani a feladatot.

Ehelyett írt egy két oldalas levelet...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.