Szerző: HAJBA FERENC
2019.04.02.
Nem valamiféle összeesküvés-elmélet nyomán vetődik fel a kérdés: véletlen-e az, hogy az autóiparban működő kelet-közép-európai, köztük a magyarországi szakszervezetek éppen most álltak elő a korábbiakhoz képest meghökkentő méretű béremelésigényükkel, amikor lassul a kínai és az amerikai gazdaság növekedése, a járműipari anyacégek kevesebb kocsit tudnak eladni, és ezáltal Németországban középtávon munkavállalók tízezreit küldhetik el a gyárakból?
Nagyarányú bérkövetelést először a kecskeméti Mercedes fogadott el Magyarországon, igaz, a részleteket nem hozták nyilvánosságra. Információink szerint összességében mintegy 30 százalékról van szó, de az ottani fizetések még így is mintegy 20 százalékkal alacsonyabbak, mint amennyit a győri Audinál lehet keresni. Az Audi Hungária Független Szakszervezete a közelmúltban hat és fél napos sztrájkkal bénította meg a győri üzem, valamint – mivel a Rába-parti cég a Volkswagen-konszern központi motorbeszállítója is – a németországi gyártóhelyek működését. A 15 hónapra szóló egyezség eredményeképpen 18 százalékkal, de legalább havi 75 ezer forinttal nőttek a győri bérek.
A sztrájk sikere után szólalt meg a német IG Metall szakszervezet, fürdött egy kicsit a dicsőségben, egyúttal elismerte, hogy a háttérből aktívan segítette az Audi szakszervezetét, Győrben és Kecskeméten tanácsadó irodát is nyitottak. Az 1949-ben alapított IG Metall 3,9 millió dolgozót képvisel. A szakszervezet erejét mutatja, többek között azt is elérte, hogy Németországban a fém- és elektronikai iparban a munkavállalók kétéves időtartamra külön indoklás nélkül heti 35 óráról 28 órára csökkenthetik a munkaidejüket.
A kilencvenes években a nyugat-európai gépipari cégek jó lehetőségeket láttak abban, hogy az egykori szocialista országokban kisebb-nagyobb vállalkozásokat indítsanak. A prémium márkáikról ismert autóipari világcégek közül elsőként az Audi telepedett le Magyarországon, és negyed évszázad alatt az exportőrök, a foglalkoztatók, valamint a legjobban fizető magyarországi cégek élére került. A győri üzem mára a világ legnagyobb motorgyára lett, sportautókra is specializálták, kutatóközpontot hoztak létre, szerszám- és karosszériagyárat építettek. Szaladt a szekér, Győr az egyetlen magyar nagyváros, amelynek a lélekszáma folyamatosan növekszik, az ország minden tájáról telepednek ide családok...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.