2019. április 28., vasárnap

AMI MÁR ELINDULT

A NYOMOR SZÉLE BLOG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2019.04.27.


Sokszor kérdezik tőlem a munkánk eredményét. Itt, e blogban többnyire a nehézségekről írok, a napi apró sikereket inkább a facebook oldalon kommunikálom. És persze néha itt is, a nagyobb mérföldköveket meg főleg. Próbálom az egyensúlyt megtalálni, hiteles és valós képet adni erről az egészről. Nem akarok rózsaszínre kozmetikázott sikerszériát bemutatni, mikor naponta küzdünk. Mert ez egy nagyon nehéz, apró lépésekben haladó, de mindenképpen haladó, 
előremutató munka.

A siker itt más mércével méretik, ezen a terepen máshogy kell értelmezni, mint máshol, hiszen apró elmozdulásokat lehet csak érzékelni, és állandóan résen kell lenni, azonnal megerősíteni a felcsillanó pozitívumokat, megtámogatni azokat a lehető legtöbb oldalról. Óriási a szembeszél, amivel naponta meg kell küzdenünk. Nagyon előre kell nézni, és nem elkeseredni, mikor esetleg az éveken át megtartott változásokból is nagyon gyorsan visszarendeződik minden. Mert ugyanoda már sosem rendeződik vissza. Ezt látni lehet, egyértelműen.

Ebben a szerteágazó munkában, ami az élet minden területét átfogja, a sok nehézség mellett sok siker is érzékelhető már. No meg persze állandóan tanulunk most is, egyre jobban építünk egymás munkájára, és egyre rutinosabban kezeljük a mindig megújuló problémákat, a folyamatosan változó közegben is.

A fenntarthatóság és az eredmények szempontjából is meghatározó rész a társadalmi vállalkozásunk. Hamar beláttuk, hogy hiába minden fejlesztés, ha nincs helyben is fejlesztő munkalehetőség, ahol dolgozhatnak, kiszámítható és legális jövedelmet adó munkát végezhetnek. E nélkül nem lesz változás. Sem a felnőtteknek, sem a gyerekeknek. A mobilitás képességének fejlesztése persze fontos nekünk is….de nem mehet el mindenki. Mindig lesz, aki marad, és velük is kezdeni kell valamit.

Persze azt is hamar láttuk, hogy a mi társadalmi vállalkozásunk egészen más, mint a többi. Gyakran mondjuk azt, hogy a mi termékünk nem az, amit előállítanak, hanem a munkára képes ember. Mert mi nagyon alacsony munkavállalói kompetenciákkal rendelkező személyekkel dolgozunk, a munkát eszközként használjuk a fejlesztésükhöz.

A generációs szegénységben élőknél ez tipikus. Ők a kimaradottak. A mindenből kimaradottak, legyen az iskola, ösztönző családi közeg, megfelelő felnőttképzés, elérhető támogatás. Nincs se szakképzettség, se munkafegyelem, se felelősségérzet, se kitartás, és akkor a társas kompetenciákról még nem is beszéltem, az együttműködésről, a csapatban való működés képességéről. És nemcsak ezek miatt, hanem a fizikai feltételek miatt is, ha valaki idejön, azt azért hamar leveszi, hogy ép eszű ember ide nem hoz semmiféle vállalkozást. Se társadalmit, se mást.

Ezek olyan hátrányok, ami miatt mi fényévekre vagyunk pl. a társadalmi vállalkozások számára kiírt pályázatokban elvárt üzleti tervben rögzített indikátoroktól. Mert mi ezt csak hosszú távon tudjuk tervezni. Hosszabb távon, mint egy pályázati etap. Sokszor írok arról is, hogy akár a közmunka, akár a most az egekbe szökő feketemunka, no meg az emberek eladósodása mekkora nehézségeket gördít elénk.

Mégis csináljuk, keresve ebben is a pozitívat, megtámogatva a változásokat, sokszor embert próbáló módon.

A kézművesprojektünk volt az első ilyen elem. 2012-ben kezdtük. Igazából nem is a társadalmi vállalkozás, sokkal inkább a közösségfejlesztés lebegett a szemem előtt, mikor elkezdtünk egy-két asszonnyal a gyerekeik rajzát kihímezni. Szerettem volna bevonni őket valamibe, amiben sikerélményük lehet, amiben kiteljesedhetnek, és az együttműködés is megalapozódhat. A remegő kézzel megtett első öltésektől a szabás, a gépi varrás alapjainak az elsajátításáig nagyon hosszú volt az út. Mennyien segítettek nekünk, szaktudással, munkával, alapanyaggal, varrógépekkel, ötletekkel ez alatt a pár év alatt! És mennyit segített ez az egész abban, hogy az asszonyok között lebontsa az évek során felépült falakat! Mert bekapcsolódtak a nem cigányok is, a romungro és oláh cigány asszonyok mellett. A helyi kulcsember, az első helyi munkatársunk, oláh cigányként volt megbízva a hímzések koordinálásával. Az első mondatoktól, hogy „nekem maguk adják ide a cérnát…én nem akarok egy cigánytól kérni” eljutni addig, hogy ma egy nagyon heterogén, stabil csapat hímez velünk alkalmi munkavállalói viszonyban, nagyon szép történet.

A termékeink is egyre szebbek lettek. Sikerült alkalmaznunk profi szakembert, aki megtervezi és betanítja a termékek elkészítését. Bővült a repertoár, a hímzett termékek mellé bejöttek a selyem-és más textilfestések, majd a fadobozok, amivel a férfiaknak is sikerült munkahelyet teremteni. A dizájn maradt az eredeti, a gyerekrajzok bájos, színes világával.

A webshop mellett egy alapítványi együttműködésben lett fővárosi értékesítési pontunk is, a Kabinet Galériában (8. kerület). E mellett sokan önkéntes munkában árusítanak még a termékeinkből, itthon és külföldön is.

Nemrég pedig tettünk egy nagy lépést. A DEKORATIO Branding & Design Studio pro bono segítséget adott nekünk, és megtörténhetett a Szuno brand-építése. Nagyon sokat tanultunk és kaptunk ebből. Pontosabban célzott üzeneteket, profi videót, termékfotózást, új logót, arculatot, új webshopot. Íme, itt található: https://szuno.com/

Elkülönítettük kicsit az Igazgyöngytől, de nem elválasztottuk. Szeretnénk ugyanis, ha a termék előbbre kerülne, mint a szociális üzenet. Ha a minőségi termék vinné el a segítségnyújtás érzését, és nem fordítva. Ha nem szánalomból vásárolnák meg az emberek, hanem mert szeretik, a stílusával és az üzenetével együtt. Ha olyan márkává válhatna, amiről mindenki tudja: akinek ilyen táskája, szemüvegtartója, neszeszere, stb. van, aki ilyet használ, az állásfoglalás is egy mindenkinek esélyt adó értékrend mellett. Aki ilyet visel, azt üzeni, ő kiáll azokért az emberekért, akik kilátástalan élethelyzetben vannak. A Szuno üzenete: tennünk kell, hogy jobb legyen a világ. Mindannyiunknak.

Most itt tartunk, ennél a mérföldkőnél, és megyünk, dolgozunk, tanuljuk tovább. Készülnek az új termékek, melyeket folyamatosan töltünk fel az új helyre. És keressük tovább az utat, hogy minél több embert elérjünk a kézművesholmikkal, üzeneteinkkel. Mert a vásárlásokból befolyó pénzből újabb munkahelyeket teremthetünk, és új embereket vonhatunk be a fejlesztésünkbe. Olyanokat is, akik gyerekként igazgyöngyösök voltak. Akik már tervezhetnek ezzel, építhetnek a Szuno-ra, ami nem elérhetetlen álom többé.

Hanem egy valós, igazi márka, egy jobb, élhetőbb világ üzenetével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.