Szerző: SZANDÁNYI LEVENTE
2019.03.20.
A britek fejest ugrottak az ismeretlenbe 2016. június 23-án, amikor a Nagy-Britannia EU-tagságáról szóló népszavazás a kilépést támogató tábor győzelmével zárult. A döntés azonnal hatalmas bizonytalanságot eredményezett a nagyvállalatok és a gazdasági döntéshozók körében és bátran kijelenthetjük, az elmúlt évek végeláthatatlan tárgyalási sorozatai ellenére sem tisztult a kép. Nincs olyan ember ma, aki képes lenne megmondani, hogy a britek mikor és milyen feltételekkel hajthatják végre a kilépést, ha egyáltalán sor kerül rá valaha. A bel- és külpolitikai csatározások, az egyéni érdekek egymásnak feszülése komoly károkat okozhatnak a szigetország gazdaságának, de van egy terület, ahol a puszta bizonytalanság is elég volt a katasztrófához: a legendás brit autógyártás gyakorlatilag összeomlik a Brexit súlya alatt.
Az okok és az okozat bemutatása előtt fontos egyel hátrébb lépni és megérteni, mennyire fontos az Egyesült Királyság autópiaca, valamint autógyártása az Európai Uniónak és fordítva. Ehhez pedig mindenképpen érdemes beszélni arról, hogy a szigetországban bár közel 7 százalékkal, 2,36 millió darabra csökkent az új autók eladása tavaly, így is az EU második legnagyobb autópiaca tudott maradni. Az értékesített közel 2,4 millió darab új autóból mintegy 1,8 millió darab érkezett az Európai Unióból, amely az Egyesült Királyság teljes autóimportjának 85 százalékát adta 2018-ban. A britek pedig több mint 671 ezer olyan autót gyártottak, amely az Európai Unióban talált gazdára, ez a darabszám az EU járműimportjának 20 százalékát tette ki.
Hasonlóan nagy volumenekben folyt az autóalkatrészek kereskedelme is a két fél között: az Egyesült Király által importált autóalkatrészek mintegy 80 százaléka származott az EU-ból, míg az Európai Unió autóalkatrész importjának 18 százaléka érkezett a szigetországból. Mindehhez fontos még azt is hozzátenni, hogy az Egyesült Királyságban a különböző gyártók mintegy 30 darab motor- és autógyárat üzemeltetnek, illetve komoly beszállítói hálózat is kiépült az országban. Így a brit járműipar durván 856 ezer embernek adott munkát tavaly, amelynek legalább 10 százalékát az EU más országaiból származó munkavállalók tették ki a becslések szerint.
A fenti számokat érdemes összegszerűsíteni is, az alábbi ábrán az Egyesült Királyság legnagyobb partnerei láthatóak az autó és az autóalkatrész kereskedelemben. Németország természetesen toronymagasan vezet, majd a sorban Belgium, Spanyolország és Franciaország következik. Csak ez a négy szereplő 33,8 milliárd euró értékben exportált autókat és alkatrészeket a szigetországba, míg onnan 10,6 milliárd euró értékben érkeztek áruk...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.