2018. február 21., szerda

FAPADOS DINASZTIA

24.HU - POSZT ITT
Szerző: GERLÓCZY MÁRTON
2018.02.21.


A tolvaj az tolvaj, nincs olyan, hogy okos tolvaj meg ügyes tolvaj. Vélemény.

Anyám fodrásza azt mondja, ismerős neki ez a helyzet, annak idején ők is megjárták a vejével, miután a férje, hogy segítsen azon a szerencsétlenen, és a kislányukon elsősorban, aki egy ilyen tökfilkót választott, maga mellé vette a cégébe, és alkalmazta a vastelepen, mint irodavezetőt, eleinte minden jól ment, egészen gyorsan tanult, tisztességesen helyt állt ez a Laci, de aztán elszemtelenedett, vérszemet kapott, egyre több áru hiányzott a készletből, egyre gyanúsabb alakok tűntek fel a vastelep hátsó bejáratánál egyre nagyobb rendszerességgel, és egyre szebben csillogott a Laci körül a világ, a zselé a haján, mondja anyám fodrásza, meséli anyám.

A tolvaj az tolvaj, nincs olyan, hogy okos tolvaj meg ügyes tolvaj,

mindegyikre ugyanaz a sors vár, kis lopás, kis lopások, nagy lopás, nagy lopások, kis lopások sorozata, nagy lopások sorozata egészen a pofára esésig, mert nincs megállás, nincs okos tolvaj, nincs olyan, hogy a tolvaj mértékletes, hiszen a lopás, akármekkora legyen is, már önmagában mértéktelenség, nézze csak meg ezt a szegény embert, a nemzetnek ezt a fáradt apósát, nézze csak meg, milyen szerencsétlenül ácsolgatja itt fapados dinasztiáját, nézzen végig a művén, a tolvajok elégedettségén, ezen az össznépi pofára esés előtt álló dísztribünön, e kihalt, tanyasi futballpálya VIP-páholyán, szánalomra méltó, de ez még semmi, ez még korántsem az a nap, amikor a készletet ellenőrizzük és kiderül, hogy hiányzik pár fúrógép, mondja anyám fodrásza, meséli anyám. A vej eladta a fúrógépeket és később arra hivatkozott, úgy érezte, neki ez jár, mert sokat dolgozik, sokkal többet annál, mint amennyit ezzel keres, irodavezetőként látta a számokat és úgy gondolta, ebből akár csipegethet is, megérdemli, mert sokat dolgozik, és higgye el, mondja anyám fodrásza, meséli anyám,

a nemzet apósa is így gondolja, ő is azt hiszi, neki ez jár, mert megdolgozott érte,

mert ennyi éven át így összetartotta a csapatát a végső győzelemig és leszámolásig, meg aztán itt volt ez a negyven év, azok elvették, hát most visszavesszük tőlük, mert ha nekik járt, akkor nekünk is jár, higgye el, ilyenekkel nyugtatják magukat, akik még nyugtatják magukat valamivel egyáltalán, bár ilyen emberből a végtelenségnek ebben a nyúlós ábrándjában nem sok maradt, mondja anyám fodrásza, meséli anyám...

"ÉLETEM LEGJOBB DÖNTÉSE VOLT, HOGY A GYEREKEMET CSEREDIÁKNAK KÜLDTEM" - A CSEREDIÁKSÁG SZÜLŐI SZEMMEL

CIVILHETES
Szerző: Hírszerkesztő
2018.02.21.


„Minden egyes önállóan megoldott nehéz helyzettel a fiunk egy lépést tesz előre az értelmes, gondolkodó, független, nyitott és magabiztos emberré válás útján.” – mesélte Varga István, egy magyar cserediák apukája

2018. február 24-én a YFU Hungary Budapesten Nyílt Napot tart külföldi cserediák programokról, olyan diákokkal, akik korábban részt vettek a YFU programjában és átélték az élményt.

A YFU Hungary már 25 éve nyújt lehetőséget, hogy a fiatalok biztonságos közegben töltsenek egy teljes tanévet külföldön, legyen szó európai országokról, Dél-Amerikáról, Távol-Keletről vagy az Egyesült Államokról.

A programok elsődleges célja, hogy csereévük alatt a diákok megismerkedjenek egy másik kultúrával, új szemszögből lássák a világot, és ezáltal nyitottabb állampolgárai legyenek országunknak és a világnak...

HAZAÁRULÁS

KOLOZSVÁRI SZALONNA
Szerző: CZOTTER JÓZSEF
2018.02.21.


Szánlak, nemzetem.

Ismét bukásra állsz. Mint oly sokszor már történelmed során.

Ma Magyarországon 2 fajta hazaárulás zajlik. Az egyik az orbáni rezsim hazaárulása, a másik az ellenzék hazaárulása.

Az Orbán-rezsim hazaárulását nem részletezem. Mindenki ismeri, tudja, tapasztalja. Könyvek ezreit lehetne írni arról, hogyan és miként árulja el naponta a nemzetét az orbáni rendszer. Hogy ragadta magához a hatalmat, hogyan fosztja ki az országot, menti a vagyont egy szűk elit bankszámláira. Hogyan rohad le az egészségügy, hogy amortizálódik le az oktatás, és miért vándorolt el 1 millió magyar honfitársunk az országból. A kár, amit az Orbán rezsim okoz, felbecsülhetetlen. De nem csak gazdasági, hanem óriási szellemi károkozás zajlik, amely évtizedekre fogja meghatározni az ország mentális állapotát. Sokkal tovább fog tartani ezt rendbe tenni, mint a gazdasági károkat.

Mára mindenkinek világos lett, ha eddig még nem volt az, hogy egy kisebbség tartja sakkban és uralja az ország többségét. Hazudik, lop, csal és rohasztja lefelé az országot. A többség számára teljesen világos, hogy vissza kell venni tőlük az országot, és vissza állítani az európai értékeket, a demokráciát. A cél teljesen világos és tiszta. Nincs más út, mint visszatérni a demokratikus nemzetek közé.

De ha világos a cél, a többséget képviselő pártok miért követnek el tevékenységükkel hazaárulást? Mert senki ne feledje, az is hazaárulás, ha ismerem a célt, ismerem az ahhoz vezető utat, és mégsem azon járok.

Az ellenzék hazaárulása még fájdalmasabb, hisz hatalomban tartja az Orbán-rezsimet. Tudja, ismeri a leváltásához szükséges megoldást és mégsem alkalmazza. A játék ellenzéki résztvevői külön méregetik a farkuk hosszát, nézegetik naponta a tükörben, hogy mekkora. A miniszterelnök-jelöltjeik naponta öntik a nép nyakába, hogy ők egyenként is képesek leváltani Orbánt, mindenki meglássa majd. Vona, Szél, Fekete-Győr, Gyurcsány, Karácsony, mind egytől egyig hiszi, hogy képes lesz leváltani Orbánt. Ha minden így marad, a hátralévő majdnem 45 napban, előre borítékolható az ellenzék bukása.

Ebben a játékban nincs más út a helyzetet és a célt ismerve, mint a biztosra játszás. Nincs ha, lehet, nincs csoda, de megváltó sincs. Egy tábor, egy zászló a cél érdekében. Egy biztos eredményt/győzelmet kockáztat az ellenzék összes részvevője egy bizonytalanért. Mi ez, ha nem hazaárulás?

Az ellenzék demokratikus oldala azt mondja, a Jobbikkal nem fog össze, mert. A Jobbik azt mondja, a demokratikus oldallal nem fog össze, mert. A törpéket, a kamu pártokat figyelmen kívül hagyhatjuk, a végeredményt nem képesek befolyásolni, főleg akkor nem, ha teljes lenne az összefogás a meghatározó pártok részéről. A most bizonytalan és valószínűleg majd nem szavazó tábort is meg lehetne mozdítani, szavazásra sarkallni, ha Orbánnal szemben egy zászló alatt állna fel a másik oldal, és egy alternatíva látszana. Orbánnal szemben egy ellenfél kellene hogy legyen. Egyetlen alternatíva, hogy biztos legyen a siker. Minden más megoldás olyan mint a lottózás: vagy bejön, vagy nem.

Az ellenzék demokratikus oldala azt mondja, a Jobbikkal azért nem fog össze, mert ott van a múltja. Mindig evvel a kibaszott múlttal foglalkozik itt mindenki, ezért nem vagyunk képesek aztán előrefele haladni. A Jobbik pedig meg van győződve saját farka nagyságáról, mert szentül hiszi, hogy ő a kormányváltó erő, csak mert egyes kutatások a második helyre mérik a pártot a Fidesz után.

Az nem igaz, hogy a demokratikus ellenzék egy összefogás kapcsán nem tudná kordában tartani, érvényesíteni az akaratát a Jobbikkal szemben. De ha ettől fél, akkor Orbán leváltására sem alkalmas. És a Jobbik sem, ha azt hiszi, hogy egyedül képes lesz leváltani a demokratikus oldal nélkül Orbánt és rezsimjét.

Ami most zajlik az ellenzéki oldalon, az szimpla hazaárulás. A jövő elárulása, és feltételezhetően, de szinte biztosra vehető módon újabb négy év orbáni kormányzás. A kérdés a mai állás szerint, hogy lesz 2/3, vagy nem lesz.

Ez az év a kiegyezés éve. Azt ünnepeljük, amire anno őseink egy rövid időre képesek voltak, amit megalkottak. Miért nem vagyunk képesek végre egyszer mi, ma élő magyarok tanulni a múltunkból?

MÁR AZ UNIÓS PÁLYÁZATOK KIÍRÁSÁNÁL JELEN VOLTAK AZ ELIOS EMBEREI. AZ EZT NYILVÁNOSSÁGRA HOZÓ KALOCSAI KÉPVISELŐT ELTÁVOLÍTJÁK POZÍCIÓJÁBÓL

MÉRCE
Szerző: PÓSFAI ORSI
2018.02.21.


Az elmúlt hetek nagy korrupciós botrányát az Európai Unió csalás elleni hivatalának, az OLAF-nak az eredetileg Simicska Lajos, majd Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Elios Zrt. 2009 és 2014 között elnyert közbeszerzéseiről készített jelentése robbantotta ki. A jelentésről cikksorozatban beszámoló 24.hu az elnyert közbeszerzések körüli szabálytalanságokról írt, de most már az is kiderült a Direkt36 és a 444.hu jóvoltábólhogy 


a csalás előkészítése már a közvilágítási projektek jóval korábbi szakaszában elkezdődhetett.

Minden uniós költségvetési ciklus elején a tagállamok megállapodnak az EU-val, hogy milyen főbb fejlesztési célokat határozzanak meg a ciklus idejére, és hogy erre mennyi EU-s pénzt kaphatnak. Ezek után a meghatározott célok eléréséhez szükséges pályázatokat már a tagállam kormánya írja ki, és a helyi hatóságok ellenőrzik azok szabályszerűségét.

Ezekre a pályázatokra adhatják be például az önkormányzatok a jelentkezésüket, majd ha megnyerik, az elnyert pénz és a pályázatban meghatározott feltételek alapján (mire és mennyi pénzt költhetnek, mennyit tudnak fizetni a beruházást elvégző cégnek) írhatják ki a közbeszerzéseket, amiknek elvégzésére többnyire külsős cégekkel szerződnek. Ilyen külsős cég például az Elios.

Ennek a folyamatnak a szabályszerűségét és igazságosságát elvileg többféle módon is garantálniuk kell a magyar hatóságoknak. Az OLAF két, az Elios-ügyben érintett város önkormányzatának, Kalocsának és Szolnoknak küldött leveléből azonban az derül ki, hogy ez a szabályszerűség több ponton is sérült már a közvilágítási pályázatok kiírásakor,

mivel az uniós pályázatokat is az Elios munkatársainak közreműködésével alakították.

Ez azt is jelenti, hogy az Elios gyanús időszaka valóban kiterjedt azokra az évekre, amikor Simicska is a cég tulajdonosai közé tartozott. Ugyanakkor viszont ez továbbra sem menti fel Orbán Viktor vejét, mivel egyrészt a közbeszerzések körüli szabálytalanságok már nagyrészt Tiborcz idejében történtek, másrészt pedig Simicska alatt is vezető pozícióban volt az Eliosnál.

Az OLAF levelei alapján az uniós pályázatokba négy ponton avatkoztak be az Elios munkatársai vagy a céghez köthető emberek:...

  1. Az uniós pályázatokat kiíró és kezelő kormányzati szerv a pályázatok beadásának határideje előtt pár nappal engedélyezte, hogy az önkormányzatok 100 ezer óra élettartamú lámpákkal számoljanak 50 ezer helyett, így több pénzt kérhettek a beruházásra.
    Mivel az Elios végül ennek ellenére kisebb üzemidejű – viszont drága – lámpákat szerelt fel, ezért a pályázat által elvárt költségmegtakarítást csak a magasabb támogatással tudták fedezni az önkormányzatok. Vagy pedig olcsóbb lámpákat kellett volna felszerelniük, azaz más, olcsóbb szolgáltatást nyújtó cégnek kellett volna elnyernie a közbeszerzést.
  2. A pályázat leadásához az önkormányzatoknak három független cégtől kellett volna árajánlatot kérniük, amiből kiderült volna, hogy reális-e a kért támogatás összege. A kalocsai és szolnoki pályázatoknál azonban a három árajánlatot ugyanazon a számítógépen írták és mind a két esetben az Elioson kívüli két cég 5 és 7 százalékkal drágább ajánlatot adott, mint Tiborcz cége. Ez az egybeesés minimum gyanús.
  3. A pályázatokat egy független szakembernek ellenőriznie kell, aki aztán a megvalósult beruházást is leellenőrzi. Ez a „független” szakember Kalocsán és Szolnokon is elvileg Imrovicz András volt, de az OLAF szerint nem ő, hanem az Elios közvilágítási üzletágának vezetője és a Sistrade ügyvezetője, Mancz Ivette írta a tanulmányt.
  4. A pályázatok energetikai tanulmányait is Mancz Ivette írta – az Elios pedig „ugyanazokat a lámpatípusokat szállította, szinte fillérre ugyanazon az áron, mint amivel az energetikai tanulmányban kalkuláltak,” – írja a 444. Pedig a cég elvileg nem ismerhette volna ezeket az energetikai tanulmányokat...

HOGYAN LEGYÜNK DIKTÁTOROK EURÓPA KÖZEPÉN? - FEGYVERES ERŐK ÉS TESTÜLETEK LEROHANÁSA (ONLINE KÖNYV - 21. RÉSZ)

KARVALYOK FÖLDJE BLOG
Szerző: Karvalyok Földje2017
2018.02.21.


Fegyveres erők és testületek átalakítása

Előző rész itt.

A harmadik világbeli diktatúrákkal szemben mi nem a fegyveres erőkre és testületekre és nem is a nekünk nem tetszők végleges eltiprására alapozzuk hatalmunkat, hanem a képviseleti demokrácia meghekkelésére. Azonban nem szabad egy pillanatig sem elfelejtkeznünk arról, hogy hatalmunk fontos alappillérei mind az egyenruhás szervek, mind a titkosszolgálatok, valamint rendpárti kormányként gondoskodnunk kell a lakosság megfelelő közbiztonsági érzetéről is. Ha pedig túlságosan elfogy azoknak a száma, akik a következő választáson ránk voksolnának, még mindig átgondolhatjuk, hogy hatalmunk megtartása érdekében folyamodunk-e államilag intézményesített erőszakhoz.

Lojális vezérkarok

Hatalomra kerülésünk után a lehető legrövidebb időn belül hozzunk létre lojális vezérkarokat mind a rendőrségnél, mind a hadseregnél, mind pedig a titkosszolgálatoknál. Az nem történhet meg, hogy azok, akik fegyvert viselnek, ne a mi parancsainkat kövessék – még akkor sem, ha az Unió közepén nehéz elképzelni egy fegyveres puccsot vagy felkelést. Az erőszakszervezeteink igenis látszódjanak (de ne domináljanak) és érjék el azt, hogy minden polgárunkban tudatosuljon, egyenruhás és civil rendőreink-katonáink napi szinten teszik a dolgukat, bűnt üldöznek, közlekedést irányítanak vagy éppen ott állomásoznak készenlétben a laktanyákban. Arra azonban egyelőre nincs szükségünk, hogy a a forgalmasabb köztereinken, közintézményeinkben meg a metróban-reptereken géppisztolyt lóbálva strázsáljanak az egyenruhásaink, bár később még ez is bekövetkezhet.

A lojális tábornokokkal általában nincs probléma, ha csak az nem, hogy túl magasra emeljük őket – azaz olyan pozícióba kerülnek, ahol már a saját akaratukra is szükség lenne (irányítani kellene az állományukat), miközben tiszté avatásuk óta ahhoz szoktak, csakis parancsra mozdulnak meg és bőven elég, ha összecsapják a bokájukat, felfelé hajbókolnak és eközben lefelé ellentmondást nem tűrve érvényesítik a felülről kapott utasításokat. Az ilyen mentalitás-rögzülés miatt gondunk is lehet a legfőbb parancsnokokkal, főleg ha nem sikerül olyanokat kineveznünk, akik önmaguk képesek önálló gondolkodásra és felelősségvállalásra, valamint feltétlen engedelmességre tudják bírni azokat, akik alattuk szolgálnak. A kérdés hosszabb távon akár még aggasztó is lehet: vajon találunk megfelelő mennyiségben olyan tábornokot, akik el tudnak bánni az olyan pánikra hajlamos beosztott parancsnokokkal, akik egy-egy rizikósabb döntés elől menekülve akár hosszú órákat is eltöltenek a mellékhelyiségben, csak hogy ne nekik kelljen aláírni az épp aktuális akciót mozgásba lendítő parancsot? Az idióta intézkedések ráadásul könnyen kapnak nagy nyilvánosságot és még véletlenül sem maradnak meg az állomány belső körében, bármilyen titoktartási kötelezettséget is fogadtak a szereplők.

Senki sem állítja, hogy könnyű a közép-európai diktátorok élete...


ITT OLVASHATÓ

TÖBB SZÁZ EMBERI JOGI SZERVEZET TILTAKOZIK A STOP SOROS ELLEN - NEMZETKÖZI SAJTÓSZEMLE

KLUBRÁDIÓ 92,9 MHz
Szerző: Klubrádió / KÁRPÁTI JÁNOS
2018.02.21.


A dpa német hírügynökség beszámolója alapján a müncheni Süddeutsche Zeitung a Stop Sorosként emlegetett törvénycsomag tegnapi parlamenti vitájával kapcsolatban felhívja a figyelmet arra: több mint 250 európai emberi jogi szervezet közös levélben tiltakozott a magyar hatóságok tervezett eljárása ellen.

A szóban forgó törvények, amelyeket a német szövetségi kormány is bírált, tovább szűkítenék a civil szervezetek legitim tevékenységét – hangoztatták a bírálók. A Süddeutsche Zeitung cikke kitér arra is, hogy Jean Asselborn luxemburgi külügyminiszter a berlini Tagesspiegelnek adott nyilatkozatában a diktátorokhoz hasonlította Orbán Viktort.

A Hszinhua – vagyis Új Kína – nevű kínai állami hírügynökség arról a magyar parlamenti határozatról közöl részletes tudósítást, amely Lengyelországot biztosítja a magyar törvényhozás támogatásáról az Európai Unióval kialakult viszályában. A Hszinhua megírja, hogy a lengyel jogalkotás a bírálók szerint a kormányzó párt ellenőrzése alá helyezi az igazságszolgáltatást, sérti a bíróságok függetlenségét és a jogállamiságot.

Ugyanerről beszámol a Politico című amerikai hírportál európai kiadása is. Idézi Bárándy Gergely szocialista képviselőt, aki hangsúlyozta: Brüsszel a lengyel kormány eljárásával szembeni fellépésével nem lépte túl hatáskörét, és ha Magyarország felelősséget érez a lengyel nép iránt, akkor rá kellene bírnia a lengyel kormányt arra, hogy változtasson a jogállamiság elveivel ellentétes hozzáállásán.

A Politico egy másik, nagyon terjedelmes írása arról szól, hogy az Európai Unió szegényebb, keleti tagországai attól tartanak, az eddiginél kevesebb fejlesztési támogatást fognak kapni a közös büdzséből az elkövetkező években.

A csehországi Ostravából keltezett cikkben olvasható adatok szerint 2014 és 2020 között összesen 352 milliárd eurót fordítanak felzárkóztatási célokra, ami a teljes uniós költségvetés közel egyharmadát teszi ki. A következő, 2021 és 2027 közötti uniós költségvetési periódusban a britek távozása évente 12-13 milliárd euróval csökkenti az elkölthető pénzt. A vita ugyanakkor arról is folyik, hogy összekössék-e a felzárkóztatási támogatások folyósítását a jogállamiság érvényesülésével. Nyugat-európai fővárosokban ugyanis ebben látják az egyik lehetőséget arra, hogy visszatartsák a pénzt azoktól az országoktól, amelyekben csökken a demokrácia. Ilyennek tekintik a Politico szerint Lengyelországot és Magyarországot.

A cikk kitér arra, hogy a közép-európai gazdasági fejlődés nyomán például a Cseh Köztársaság egyes régiói túlságosan jómódúak lesznek ahhoz, hogy az eddigi szintű uniós támogatásban részesüljenek tovább. Guntram Wolf, a Bruegel Intézet nevű brüsszeli elemző műhely igazgatója felhívja a figyelmet arra, hogy a vita tárgya ma még az is, milyen arányban támogassa az unió a felzárkózást, illetve a mezőgazdaságot, valamint mennyire érvényesítsen újszerűbb prioritásokat...


TÉRKÉPRE TETTÜK AZ ELIOS-ÜGYBEN ÉRINTETT TELEPÜLÉSEKET - ORSZÁGSZERTE SZABÁLYTALANKODOTT TIBORCZ EGYKORI CÉGE

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: OROSZI BABETT
2018.02.21.


Az ország 19 megyéjéből 14-ben van olyan település, amely közbeszerzéseinél szabálytalanságot tárt fel az Európai Uniós Csalás Elleni Hivatala (OLAF). Ezek azok a városok, amelyek uniós pénzből az Elios Zrt.-vel szerződtek közvilágítás-korszerűsítési projektekre. Az Átlátszó térképre tette a településeket, és összegyűjtötte azt is, hogy Tiborcz István egykori cégénél közvilágításra összesen mennyi uniós forrást költöttek el.

Kevés olyan korrupciós ügy van Magyarországon, amelyben szó szerint szinte az egész ország érintett. Tiborcz István korrupciós botránya ilyen.

A 24.hu néhány nappal ezelőtt hozta nyilvánosságra azoknak a településeknek a listáját, amelyek közbeszerzései az Elios Zrt.-ről szóló OLAF-jelentésben szerepelnek.

Az OLAF az összes általa vizsgált pályázatnál talált valamilyen szabálytalanságot, az uniós szervezet szerint a közbeszerzések felénél ráadásul szervezett csalási mechanizmus nyomait tárták fel.

A 24.hu cikke alapján a botrányban 28 település érintett. Számításaink szerint ezek a települések az elmúlt években összesen 9,3 milliárd forintnyi uniós forrást költöttek el az Elios Zrt.-nél közvilágítás-korszerűsítési projektekre.

A települések és az Elios Zrt. kapcsolatánál az összes uniós finanszírozású – konkrétan KEOP-os – közvilágítással kapcsolatos közbeszerzést vizsgáltuk, mert azt még mindig nem hozták nyilvánosságra, hogy az OLAF-nak pontosan mely közbeszerzésekkel volt baja.

Íme, térképen az érintett települések. Azt, hogy az adott város mekkora értékben szerződött az Elios Zrt.-vel, a piros pöttyre kattintva nézhetik meg...

AZ ELMARADT (ELHALASZTOTT) HORTHY-EMLÉKMISE MARGÓJÁRA

MAGYAR NARANCS 
- JÓ EZ NEKÜNK? BLOG
Szerző: RADNÓTI ZOLTÁN
2018.02.21.


Lelkészként (rabbiként), zsidóként, gondolkodó magyar állampolgárként pont az is a dolgom, hogy beszéljek, beszélgessek a másikkal. Ha máshogy nem, akkor írásban.

A Magyar Királyság egykori kormányzójáért mondtak volna emlékmisét január 27-én Budapesten, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége szervezésében. Hogy éppen a nemzetközi holokauszt-emléknapon kívánták ezt megtenni, az csupán a véletlen és „oda nem figyelés” műve volt, a szervezők szerint. Azt már csak halkan tették hozzá, aki ezt felhánytorgatja, az csak és kizárólag bántásból teszi. Khm…

Sokat gondolkodtam azon, hogy érdemes-e ezzel az elmaradt (elhalasztott) emlékmisével foglalkozni, egy ideig hagytam magam meggyőzni, hogy inkább nem kell, mert úgysem tudjuk egymást meggyőzni a saját igazunkról, nem érdemes leülni még beszélgetni sem, nemhogy vitatkozni. De rájöttem, hogy lelkészként (rabbiként), zsidóként, gondolkodó magyar állampolgárként pont az is a dolgom, hogy beszéljek, beszélgessek a másikkal. Ha máshogy nem, akkor írásban.

Ezért, no meg azért is, mert az egyik tervezett felszólaló, aki jelenleg a magyar Országgyűlés alelnöke, parlamenti képviselő, közzétette, hogy mit is szeretett volna (mit is fog majd) elmondani ezen az emlékmisén, és ez távolról sem egyházi vagy liturgiai szöveg.

Ezt mondta volna Lezsák Sándor, a magyar Országgyűlés alelnöke:

„Horthy Miklós az ország kiszolgáltatott helyzetében, a hitleri hadvezetéssel szemben is vette a bátorságot a lengyelországi lengyel és köztük zsidó menekültek befogadásához. A kormányzó vette a bátorságot, hogy Európában egyedül fegyveresen védje meg honfitársainkat, a budapesti zsidóságot, és hogy amíg csak lehetett, ellenálljon a zsaroló Hitler követeléseinek a zsidóság érdekében is. Nem botrány tehát – inkább természetes gesztus –, hogy az iszonyú és embertelen holokauszt, a vészkorszak emléknapján, szentmise keretében katolikus hívőként emlékezünk Magyarország kormányzójára, családjára is. Zsidó honfitársaink példát vehetnének azon zsidó honfitársainkról, akik méltányolták Horthy Miklós kormányzó bátor döntéseit, és ezt számos formában kifejezésre is juttatták. Részükről sem kellene több mint méltányosság a megítélésben.”

Tekintsünk el attól, mennyire szerencsés zsidó honfitársaink önjelölt osztályfőnökeként a közhatalom egyik képviselőjének felszólítania zsidó honfitársainkat, miről-kiről vegyenek példát.

Miből gondolja az Országgyűlés alelnöke, parlamenti képviselő egyáltalán, hogy csak „zsidó honfitársainknak” kellene példát venniük, és méltányolniuk őfőméltóságát?

Miből gondolja, hogy akiknek nem tetszik Horthy felmagasztalása, azok zsidók?

Kik akkor a zsidók egyáltalán?

Természetesen erre többféle válasz lehetséges, még magának Horthynak is volt rá válasza. Több is.

Talán csak elegendő a regnálása alatt megszavazott és általa aláírt numerus claususra, valamint az azt követő három zsidótörvényre gondolni.

És nekem is van válaszom…

A helyzet komolyságára való tekintettel hadd idézzem először egy nagyszerű magyar író, Nagy Lajos sorait. Ő a Képtelen természetrajz című művében szentelt egy fejezetet a „zsidó”-nak is, mindezt 1922-ben tette, azaz Horthy Miklós kormányzásának kezdetén:...

KÍMÉLETLEN PERLEKEDÉS?

JOG-ÁSZ BLOG
Szerző: DR. SÁNDOR ZSUZSANNA
2018.02.20.


Volt bíróként nem is szabadna olyan történetet elmesélnem, amely csak az egyik fél elmondásán alapul. De mivel ezúttal nem igazságot kell tenni, talán mégis érdemes.

A Bors-ban olvastam ezt a nem minden tanulság nélküli esetet. Egy fiatal, két gyermekes édesanya négy évvel ezelőtt egy agyi műtét után éber kómába esett. Férje még a műtét előtt elhagyta őt, két gyereküket azóta is az apa neveli. A műtét óta kómában lévő anyát saját édesanyja, Éva ápolja, gondozza. Havi 78 ezer forint segélyt kapnak, ami nyilvánvalóan nem elég a beteg ellátására, emellett – Éva elmondása szerint - egy 500 ezer forintos tartozás miatt otthonuk is végrehajtás előtt állt. Ekkor Éva a Bors olvasóihoz fordult segítségért, nem is eredménytelenül: mintegy egy millió forintot gyűjtöttek össze számukra. Nem kevés várakozás után a kómába esett beteget újra megműtötték, ám a Bors legfrissebb cikke szerint ennek ellenére állapota lényegesen nem javult. Éva azért fordult ismét a laphoz, mert lánya volt férje „rátett egy lapáttal” a tragédiájukra: „nyolcvanezer forint havi gyerektartást követel” a most 13 és 14 éves gyermekek tartására. „Nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek, ilyen emberi aljasságot még so­sem tapasztaltam. Mégis mit szeretne? Küldjem el dolgozni a magatehetetlen lányomat?” – nyilatkozta felháborodottan Éva...

A NAGY MAGYAR PIKETTY-VITA

NÉPSZAVA ONLINE - SZÉP SZÓ
Szerző: POGÁTSA ZOLTÁN
2018.02.17.


Orbán Viktor olyan sikerrel húzza magára a hazai közéletet, hogy gyakorlatilag minden róla szól. Szereted? Támogass mindent, amit ő mond. Utálod? Utasíts el mindent, amit ő (is) mond. Ez történt Thomas Piketty francia közgazdász egyik blogbejegyzésével is, amely a kelet-európai EU tagállamoknak juttatott uniós támogatásokat vetette össze az ezekből az országokból kiáramló profittal. Az írás konklúziója, hogy több profit áramlott ki Magyarországról (is), mint amennyi uniós támogatást kapott. Az elemzés azonnal felkorbácsolta a magyar közvitákat is, méghozzá a szokásos törésvonal mentén.

Orbánista üdvözlés


Piketty blogbejegyzésének orbánista üdvözlése hamar megjelent, méghozzá a Mandiner internetes portálon Oláh Dániel tollából, rengeteg hivatkozással a Századvég vezető elemzőjére, György Lászlóra. A jobboldali szerzők Piketty által megerősítve látták Orbán szokásos érvelését, amelyet péntek reggeli rádiós alákérdezős interjúiban szokott exponálni, arra a kritikára reagálva, hogy a magyar gazdaság az uniós támogatásoknak köszönhetően nő. Orbán szokásos reakciója: ez a pénz, amit kapunk, a „mi pénzünk”, amit „visszakapunk”, abból, amit a nyugati multik megtermelnek nálunk és kivisznek tőlünk. Akik „legázoltak” minket.

Mielőtt belemegyünk e nézet elemzésébe, meg kell jegyezzük, a Pikettyre való hivatkozás meglepő fordulat a jobboldaltól. A francia közgazdász nagy műve, A tőke a 21. században ugyanis pont annak a politikának a kritikája, melyet Orbán Viktor folytat. Annak a politikának, amely leépíti a jóléti újraelosztó alrendszereket - az oktatást, egészségügyet, szocpolt, átképzést -, aminek következtében az alsó társadalmi rétegek lesüllyednek, a felsők meggazdagodnak, létrehozva a Piketty által szupergazdagoknak nevezett osztályt, akik átörökítik vagyonukat. Magyarország mintaországa a Piketty által leírt neoliberális folyamatoknak.

De igaza van-e annak az érvelésnek, mely szerint a „multik”, vagy a „nyugat” „kizsákmányolják” Magyarországot és a keleti országokat, és mi a pénzünk egy részét csak visszakapjuk? Nincs igaza. Béndek Péter filozófus joggal nevezi ezt „sérelmi közgazdaságtannak”, amely igen elterjedt Orbán és Vona táboraiban. Ez a narratíva még akkor is hamis, ha elszórtan a baloldalon is előfordul. A baloldalon jellemző "világrendszer"-, illetve "függőségi"-elméletek azonban messze nem ilyen túldetermináltak, meghagyják a helyet a periferiális és fél-periferiális országok ügyes felzárkózásának, még ha nem is valószínűsítik azt, hiszen kimutatják a fejlettebb országok óriási versenyelőnyét.

A jobboldali sérelmi közgazdaságtan szerint az elnyomó multik/nyugat tehetnek arról, hogy Kelet-Európa nem zárkózott fel a világgazdaság centrumához. Ez azonban nem igaz. A multikra építő modellt maga Kelet-Európa választotta, nem volt kényszer ebbe az irányba menni. A keleti országokon belül harc volt a piaci fundamentalista és a szkeptikus elitek között, és kevés kivétellel a transznacionális tőkét preferáló piaci irányzat győzött. Nem igaz, hogy nem volt mozgástér, választási lehetőség. Szlovénia például úgy volt sikeres, hogy sosem nyílt ki a multik előtt.

Tartósan külföldi cégekre építő, alacsony bérezésű sikeres felzárkózási modellt azonban alig ismerünk. Írország tűnik az egyetlen ilyennek, de egyrészt már pár évvel a "kelta tigrisnek" csúfolt felzárkózási pálya kezdete után utolérték az ír bérek a brit szintet, másrészt masszív offshore karaktert is öltött az ír gazdaság. Az eleinte szintén a külföldi tőkére építő szingapúriak gyakorlatilag azonnal elkezdték a hazai gazdaság, különösen a humán tőke fejlesztését, és tudatos béremelésekkel szorították ki az alacsony hozzáadott értékű termelést. Az összes többi sikeres felzárkózás eleve a hazai gazdaságra épített, a kapitalizmus kialakulásának kezdete óta.

Magyarország is választhatott volna más gazdasági modellt, és választhatna ma is, de nem teszi. Természetesen nem arra gondolunk, mint sokan a radikális jobboldalon, hogy pakoljuk ki egyik napról a másikra a multikat. Ez természetesen a magyar gazdaság teljes összeomlásához vezetne. De jó oktatással, átképzéssel, egészségüggyel, infrastruktúrával segíteni lehetne a hazai tulajdonú gazdaságot, hogy felzárkózzon a multik által dominált szektor mellé. De Magyarország nem ezt teszi, az eleve gyenge hazai tulajdonú gazdaság az uniós csatlakozás után összeomlott. Az Orbán-kormány ráadásul majd kétszer annyi közvetlen támogatással tömi ki a közvélemény előtt bőszen támadott multikat, mint elődei. Hogy is van ez akkor? Tömjük a pénzt a multikba, aztán sérelmezzük, hogy a profitot kiviszik, és egy részét visszaadják EU források formájában? Áll ez a logika? Aligha...

A RENDSZERVÁLTÁS ÓTA KÉSZÜLT LEGJOBB MAGYAR FILMEK

GYŐRFI ANDRÁS BLOGJA
Szerző: GYŐRFI ANDRÁS
2018.02.21.


Tegnap írtam a Valami Amerika 3.-ról, meg is kaptam a szokásos mantrát miszerint nekem semmi sem jó. Ez olyannyira nem igaz, hogy sokakkal ellentétben úgy gondolom, nem csupán jó filmek, egyenesen világraszóló munkák készültek a rendszerváltás óta itthon. Lássuk a listát!

Csinibaba

Ez nem csupán egy film, örök mementó egy letűnt kornak, közfeladatot láttak el az alkotók. Közfeladatot, mert bemutattak egy világot amit sokan már (szerencséjükre) nem láthattak, csak a szüleik meséltek róla. Illetve emléklapként szolgál azoknak is, akiknek már a szülei sem ittak PepSi kólát, készültek tehetségkutatóra, hogy kijuthassanak a távoli HelSinkibe, ami már nyugat.

Zseniális színészek, hihetetlenül jól sikerült, merész újítások vágásban, fényképezésben, fantasztikus hangulatábrázolás. Ráadásul nem csupán fosszíliaként, önmagában is megáll a lábán, ezt a filmet úgy is lehet élvezni, ha semmit sem tudunk az 1990 előtti két-három évtizedről.

Dealer

Nincsenek szavak a film erejére. Csontig hatoló, könyörtelen bemutatása a drog poklának, a legnagyobb filmesek jó szokása szerint szinte bármiféle vizuális sokk nélkül. Míg élek nem felejtem el a heroinfüggőt aki belőve feküdt saját konditerme szolárium ágyába, elaludt, majd az orvosok sertésbőrrel próbálták megmenti az életét. A főhőstől az egyik legerősebb jelenetben azt kéri, hogy adja be neki az aranylövést.

A kábítószerfüggők minden lelki rétegét látjuk, az emberi tudat legmélyebben szűkült dimenzióját. Túl mindenen, amikor a depresszó már kedves emlék. Jéghideg, kötelező darab, remek színészek, bénító hangulat, magávalragadó pusztaság.

Taxidermia

Ez a film bár nyert nemzetközi díjakat is, de egész egyszerűen túl jó a világnak. Annyi rétege van, hogy talán könyvet érdemelne az elemzése. Az emberi lélek bizarr hártyái gondos egymásutánban. Generációk nyomora a testiség bűvkörében, misztikus, értelmezhetetlen, az egyik legintelligensebb horror, ami valaha készült.

Nyócker

Ez az animációs film nem ér fel a listán eddig bemutatott munkákhoz mélységében, mégis joggal szerepel. Ügyes, nagyon ügyes karikatúrája Budapestnek és a nagybetűs utca archetipikus alakjainak. Kiváló színészek, aranyos történetvezetés, komoly munka a maga nemében...

A FIDESZ MIATT LEHET MÁJUSTÓL ÚJRA UTCÁRA TENNI A GYERMEKES CSALÁDOKAT

A VÁROS MINDENKIÉ BLOG
Szerző: AVM
2018.02.19.


A Házbizottság 2018. február 19-i ülésén sem a Fidesz-frakció, sem a fideszes házelnök nem támogatta, hogy az Országgyűlés még a téli kilakoltatási moratórium vége előtt megtárgyalhassa A Város Mindenkié (AVM) törvényjavaslatát, amely véget vetett volna a gyermekes családok elhelyezés nélküli kilakoltatásának. A Kossuth téren tartott ma délelőtti sajtótájékoztatón Szél Bernadett (LMP) elmondta: a Házbizottság kormánypárti tagjai még azt is elutasították, hogy megindokolják a döntésüket. Az AVM tovább folytatja a küzdelmet a gyermekes családok elhelyezés nélküli kilakoltatása ellen, és a választások után ismét kezdeményezni fogja a törvényjavaslat elfogadását.

Február 12-én három parlamenti párt, az Együtt, az LMP és a Párbeszéd képviselői – a Momentum támogatásával – nyújtották be azt a törvényjavaslatot, amely biztosítaná a gyermekes családok hajléktalanná válásának a megelőzését. A törvénymódosítás egyrészt előírná, hogy a települési önkormányzatok kötelezettsége legyen megfelelő együttes elhelyezést biztosítani a kilakoltatás által fenyegetett vagy lakhatásukat elvesztett gyermekes családoknak, másrészt – az önkormányzati bérlakások és a lakáshiteles ügyek esetében – már a lakáskiürítés bírósági elrendelését is megtiltaná abban az esetben, ha az gyermekes családok elhelyezés nélküli kilakoltatásához vezetne.

A Házbizottság február 14-én tárgyalt először az előterjesztésről, ahol arról kellett volna döntenie, hogy javasolják-e a törvényjavaslat gyorsított tárgyalását annak érdekében, hogy a hajléktalanná válással fenyegetett gyermekes családokat védő intézkedések már a téli kilakoltatási moratórium lejárta, azaz április 30 előtt hatályba léphessenek. Akkor a Fidesz-frakció hétfőig kért gondolkodási időt.

Az AVM kérésére Szél Bernadett kezdeményezte, hogy a Házbizottság ismét tárgyaljon az előterjesztésről. A Fidesz-frakciónak csupán azt kellett eldöntenie, hogy támogatják-e a gyermekes családok hajléktalanná tételét, vagy pedig ezúttal a jó oldalra állnak, és nem akadályozzák a törvényjavaslat elfogadását. A Házbizottság mai ülésén sem a Fidesz-frakció, sem a fideszes házelnök nem tette lehetővé, hogy még időben legalább a parlament elé kerülhessen a javaslat.

A Fidesz a gyermekes családok elhelyezés nélküli kilakoltatásának a pártjára állt. A párt meghazudtolta a miniszterelnökét, aki tavaly ősszel a parlamentben azt mondta: „Magyarország nem a kilakoltatott emberek országa.” Ahogyan Tóth Fanni, az AVM aktivistája a mai sajtótájékoztatón fogalmazott: „Orbán Viktor az évértékelő beszédében azt mondta, nagyon örül, hogy növekszik a házasságok és a gyerekek száma. Hogyan gondolja támogatni a megszületendő gyerekeket, ha a szülőket utcára lehet tenni, a gyerekeket meg kiszakítani a családból? Azoktól a gyerekektől, akik nem CSOK-os családba születnek, még az elfogadható élet lehetőségét is elveszik, aminek az alapja a biztonságos lakhatás.” A Fidesz felelőssége, hogy Magyarország továbbra is a gyermekes családok elhelyezés nélküli kilakoltatásának az országa marad. A Fidesz felelőssége, hogy a téli kilakoltatási moratóriumot – lényegében a parlamenti választásokat – követően ismét utcára lehet majd tenni akár gyermekes családokat...

ÓRIÁSI MARADT A BÉRSZAKADÉK AZ ORSZÁGBAN, HIÁBA A FIZETÉSEK SZÁRNYALÁSA

MFOR.HU
Szerző: SZÉLELY SAROLTA
2018.02.21.


Évek óta óriási szakadék tátong a legmagasabb és a legalacsonyabb átlagos bért regisztráló megyék között. Ezen mit sem segített a tavalyi jelentős béremelkedés.

Évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a legalacsonyabb és a legmagasabb átlagos bért regisztráló megyék között egyre csak mélyült a bérszakadék. A legfrissebb, tavalyi évre vonatkozó adatok bár kedvező irányú folyamatról árulkodnak, az örömnek még nem feltétlenül van itt a helye. A javulás ugyanis könnyen köszönhető pusztán a statisztika sajátosságainak, mint érdemi előrelépésnek.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly országos viszonylatban nettó 204 712 forint volt az átlagos fizetés. A legmagasabb érték változatlanul a fővároshoz köthető, itt havonta nettó 250 599 forintot vihettek haza a dolgozók, ellenben a legrosszabbul keresők Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében mindössze 137 747 forintból kellett megoldani a mindennapokat. A különbség 82 százalék, vagyis ennyivel több pénzből élhettek a budapesti dolgozók a keleti megyében élőknél, ami tetemes differencia. Igaz, előző évhez képest mutatkozik némi javulás hiszen 2016-ban még egy hajszállal 90 százalék fölé kúszott ez az arány.

A csökkenés elsősorban annak köszönhető, hogy a Szabolcs megyei nettó egy év alatt az egyik legnagyobb mértékben, 16,3 százalékkal emelkedett, miközben a fővárosban "csak" 10,9 százalékos volt a növekedés. Ebből gondolhatnánk akár azt is, hogy a keleti megyében elkezdődött a bérel felzárkózásának folyamata, ám korai lenne még ennek örülni. Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy Szabolcs megye munkaerőpiaci szempontból nem nevezhető egészségesnek, bőven az átlagos feletti a munkanélküliség még úgy is, hogy kevés piaci álláslehetősé miatt meglehetősen nagy szerepe van a közfoglalkoztatásnak. Több tízezerre tehető az állami foglalkoztatási programokban résztvevők száma. Tavaly azonban a kormány szignifikánsan elkezdte csökkenteni a közmunkások létszámát, aminek hatása a bérstatisztikában is megmutatkozhat, hiszen a minimálbérnél is alacsonyabb fizetésük lefelé húzhatja a statisztikát.

A közmunkások fizetésének hatását támaszthatja alá az is, hogy a legnagyobb mértékben azokban a megyékben növekedtek tavaly az átlagok, ahol meghatározóbb ez a foglalkoztatási forma: Nógrádban, Borsod-Abaúj-Zemplénben, Baranyában és Jász-Nagykun-Szolnokban.

A 10 százalék körüli bérnövekedésekhez alacsony, 2,4 százalékos infláció párosult, ami érezhető reálszintű növekedést jelent.
  • A Jász-Nagykun-Szolnok megyeiek fizetése 14,16,
  • a szabolcsiaké 13,57,
  • a nógrádiaké pedig 12,79 százalékkal ért többet az előző évinél...

KI KÉPVISELHETI MAGYARORSZÁGOT?

HATÁRÁTKELŐ BLOG
Szerző: Határátkelő
2018.02.21.


Az elmúlt egy-két nap egyik legnagyobb vihart kavaró eseménye minden bizonnyal Elizabeth Swaney (vagy ha úgy jobban tetszik: Swaney Elizabeth) olimpiai produkciója volt. Magyar színekben. Aminek kapcsán felmerült bennem pár kérdés, ezeket osztanám meg ma veletek, utána pedig remélem, jól elbeszélgetünk majd minderről.

Az alapsztori röviden azoknak, akik nem hallottak volna róla (bár ez őszintén szólva meglepne): a phjongcshangi téli olimpián a női síakrobaták félcsőversenyének selejtezőjében a magyar színekben induló Elizabeth Swaney körülbelül olyan produkciót nyújtott, mint egykoron Eddie, a Sas (aki síugrásban hódította meg a világot azzal, hogy túlélte), vagy Eric Moussambani, az egyenlítői-guineai úszó, aki azzal lett világhírű, hogy éppen csak nem fulladt bele 100 méteren a medencébe a 2000-es olimpián.

Szóval az idei olimpia (egyik) Eddie-je és Ericje a magyar Elizabeth, aki finoman szólva felkavarta a nemzetközi sportot, hozzáállás és vérmérséklet szerint dühöng vagy mosolyog rajta az ember, gondolja azt, hogy ez a sport, az olimpiai eszme meggyalázása, vagy éppenséggel az eredeti eszme egyik lényege.

(Csak zárójelben: hajlamos vagyok egyetérteni azzal, aki azt írta: „Miért van az, hogy simán együtt tudunk örülni az olimpián bukdácsoló mexikói vagy tongai sífutóval, de ha valaki magyar színekben nevetteti meg a világot, egyből botrányt kiáltunk? Miért kell mindig olyan komolyan vennünk magunkat, miközben akár büszkék is lehetnénk rá, hogy nálunk az ilyesmi is belefér?”)

Ám mivel ez nem egy sportblog, engem ennél jobban érdekelne a történetnek az a része, amely határátkelő szempontból érdekesebb, ez pedig a címben feltett kérdés: ki képviselheti Magyarországot? ...

NYOMTASS TE IS!

NYOMTASS TE IS!
Szerző: Nyomtass Te Is!
2018.02.21.


Rendkívül kínos az Orbán család számára, hogy az Európai Unió csalás elleni hivatala súlyos vádakat fogalmazott meg a miniszterelnök veje, Tiborcz István egyik cégével kapcsolatban. A fideszes politikusok körlevélben kapták meg, hogy milyen kérdésre, mit kell hazudniuk...

Lapszámok

Mi ez?

Nagyon sok ember van, aki csak az M1 televíziót nézi, a Kossuth rádiót hallgatja és a megyei lapokat olvassa. Nos, az ő fejükben egy egészen másféle kép alakul ki Magyarországról, mint azokéban, akik több forrásból tájékozódnak. Ahogyan mondani szokás, ma kétféle mozit nézünk.

Ami a kormány által birtokolt vagy elfoglalt csatornákon keresztül árad, az már nem is elfogultság, hanem gátlástalan propaganda és agymosás, időnként konkrét hazugság. Ha nem lépünk fel ez ellen, akkor a következő választáson olyan emberek fognak szavazni, akik nincsenek tisztában azzal, hogy milyen országban élnek.

Ideje hát tennünk valamit!

Egy egyszerű eszközt ajánlunk, amellyel megtörhetjük a kormányzati médiafölényt. Egyfajta XXI. századi szamizdatot, amely a mindenütt jelenlévő technológiákra alapozva, olcsón, könnyen és gyorsan juthat el akár milliókhoz is.

Van még néhány független újság és hírportál, amelyek tisztességesen elvégzik a munkájukat, csakhogy ezeket nem olvassák elegen. A Nyomtassteis kezdeményezés segítségével azonban sokakhoz eljuttathatjuk az általuk előállított értékes tartalmakat. A legfontosabb írásokat lerövidítve, közérthetővé téve egy A/4-es lap két oldalára helyezzük el (tördeljük be). Ezt a lapot félbehajtva egy újság formátumú kis kiadványt kapunk.

Az aktuális lapszámok internetes oldalunkról tölthetőek le. Aki úgy gondolja, hogy ezekről a hírekről másoknak is értesülniük kell, annak csak annyi dolga van, hogy több példányban kinyomtatja, lefénymásolja, és tovább terjeszti.

A nyomtassteis kezdeményezés egyetlen esetben működik: ha elegen leszünk, akik tényleg nyomtatnak és terjesztik is ezt a kis újságot. Csatlakozhatsz kicsiben és nagyban is, lehetőségeid, erőd szerint. Akkor is sokat tettél, ha csak egy-két példányt nyomtatsz ki és juttatsz el ismerősökhöz vagy ismeretlenekhez.

De gondolkodhatsz nagyban is. Ha van lehetőséged, netán nyomdakapacitásod arra, hogy sok példányt állíts elő, akkor az már nagy segítség. Ha mozgósítod a barátaidat, hálózatot építesz olyanokból, akik rendszeresen szállítanák ki a lapot egy-egy adott körzetbe, akkor jelentősen járultál hozzá ahhoz, hogy minél több emberhez jusson el másféle információ, mint amit a kormányzati hírforrásokból kap.

A kis újság terjesztésének fontos eleme a személyes beszélgetés, így azok, akik csak az állam által elfoglalt hírforrásokból tájékozódnak, találkoznak más véleményekkel is. Ha tömeges mozgalommá tudjuk fejleszteni a kezdeményezést, akkor rövid idő alatt, érezhetően ellensúlyozhatjuk a hatalom médiamonopóliumát.

Arra is alkalmas ez a kiadvány, hogy a választások közeledtével megismertesse az országot azokkal az elképzelésekkel, amelyeket a jelenlegi kormányt leváltani szándékozó politikai erők ajánlanak. Ez a kis újság azonban nem egy párt lapja, hanem független civil kezdeményezés.

Kiváló eszköz azoknak a magánembereknek, akik úgy érzik, hogy ha változást akarunk, akkor tenni is kell valamit.

SZEKTAVEZÉR

FARKASVONÍTÁS
Szerző: Tarski
2018.02.21.



Tamás Gáspár Miklós (TGM) régi motorosa a hazai politikai életnek. Különös személyiség, aki a filozófiai felkészültségét is kamatoztatva foglal állást némely napi politikai kérdésben. Megmondom őszintén, hogy néha én sem értem a gondolatmenetét, mert sok benne a kitérő, az oda nem illő okoskodás, ami néha áttekinthetetlenné és nehezen érthetővé teszi a mondanivalóját. Mindezek ellenére rendkívül figyelemre méltóak a cikkei, ezért, ha tehetem, mindig elolvasom azokat, illetve a vele készült interjút megnézem a tévében. A legutóbbi cikke az egyik közismert internetes portálon aztán több tekintetben kiverte a biztosítékot sokaknál és óriási hullámverései voltak a közösségi honlapokon is.

A cikk talán legfontosabb megállapítása az, hogy ”Gyurcsány Ferenc nem demokrata, nem liberális, nem baloldali. Hogy micsoda, az nem is sejthető.” Később Gyurcsány pártját, a DK-t szektának nevezte, amelyen belül “bizarr személyi kultusznak örvend” a politikus. Bár TGM sohasem szavazna a DK-ra, ezért számára maga a párt is érdektelen, mégis amit Gyurcsány a legutóbbi időben mondott, az mindenképpen érdekesnek tekinthető. TGM szerint ha Gyurcsányék hatalomra kerülnének, akkor “börtönbe kerülnének az Orbán-kormány tagjai családostul (!), és börtönbe kerülne Polt Péter legfőbb ügyész.” Ezt követően írta azt a részt, ami miatt érdemes nekünk is elgondolkodnunk. “Gyurcsány Ferencnek, aki nem közvádló és nem bíró, semmi köze nincs hozzá, se kormányon, se ellenzékben, hogy ki kerül börtönbe, s ki nem. Nem fenyegetheti meg politikai ellenfeleit és családjukat (!). Megtorlással fenyegetőzni a diktatúrák híveinek a szokása, ez demokratikus politikai küzdelemben megengedhetetlen és elítélendő. A jogállam helyreállítása magában foglalhatja különféle ügyek kivizsgálását, és ezt javasolhatja a választási harcban bármelyik politikus – de bűncselekmény alapos gyanújának kijelentésére nem politikusok jogosultak, és még az ügyészség se mondhatja valakire, hogy ülni fog, legföljebb annyit: ülnie kellene.”

Ez utóbbi idézet egészen világos, és nincs szükség külön agytornára, hogy annak mondanivalóját megfejtsük. TGM világosan kifejtette azt, hogy egy jól működő liberális demokráciában szó nem lehet arról, hogy a politikai ellenfelek azzal riogassák a hatalmon lévőket, hogy kormányváltás esetén mind börtönbe fognak kerülni. Ilyen eset előfordulhat egy diktatúrában, de egy olyan párt vezetője, aki önmagát és a DK-t az ún. “demokratikus oldalhoz” sorolja, ilyet még egy választási kampányban sem mondhat. Nem csak nem mondhat, de még sejtetni sem lehet, mert egyből rásütik azt, hogy nem demokrata, nem liberális és nem baloldali. S ebben most TGM-nek tökéletesen igaza van. Csupán abban nincs határozott álláspontja, hogy akkor micsoda? Nos, aki végigkövette Gyurcsány Ferenc eddigi politikai pályafutását, annak tudnia kell, hogy a politikus többszörösen vesztes pozícióban alakította meg 2011-ben a DK-t. Azt a pártot, amit ő maga úgy tekintett, hogy a további politikai pályafutásának a terepe és eszköze lehet. Azért alakította meg, mert a különállását és a különbözőségét akarta kihangsúlyozni az MSZP-től, amelyik pártnak korábban tagja és miniszterelnöke volt. A különállására azért volt szüksége, mert az MSZP-ben már háttérbe szorult, amit egy olyan típusú személyiség, mint Gyurcsány, nem tudott elviselni. A különbözőségére pedig azért volt szüksége, mert az MSZP az ő kormányzása alatt korrupt párttá vált, amit a most kirobbant 4-es metró csalássorozat is alátámaszthat. 

Márpedig Gyurcsány úgymond egy tisztakezű politikusokból álló pártot akart, amelyiknek a vezérévé válhat és felveheti a küzdelmet az ősellenség, vagyis Orbán Viktor ellen. Tehát a végső cél nyilvánvalóan a mostani kormányfővel való szembenállás és alkalomadtán a kormányváltás volt. Ez azonban a jelek szerint ma sem fog valóságos céllá válni, ezért menekülhetett a képzelet világába, ahol minden lehetséges, még az is, hogy börtönbe csukja a miniszterelnököt és minden pereputtyát. Szörnyű dolog ezt így kimondani, de számomra nincs más magyarázata annak, hogy egy máskülönben értelmes és tehetséges politikus ennyire elrugaszkodhat a valóságtól, hátrahagyva minden józan megfontolást és egy diktátor képét mutassa fel. TGM-nél aligha lehetne pontosabban és élethűbben megfogalmazni azt, hogy ha elfogadható és kivitelezhető lenne Gyurcsány terve, akkor a ma még létező jogállamiságnak befellegzett és helyébe egy elvakult leszámolási hullám venné a kezdetét. Lenne rá választói támogatottság, mert Gyurcsánynak tényleg sikerült a DK-t egy vaskos szektává fejlesztenie, és a szektatagok kárörvendően szemlélnék azt, hogy vasra verve vezetnék el Orbánt és társait. Lenne olyan főügyész is, aki találna jogot arra nézve, hogy miért kell előzetes letartóztatásba helyezni őket és miért kell bűnvádi eljárást kezdeményezni ellenük. Azt viszont már kétlem, hogy lenne olyan bíró, aki elítélné őket, hiszen a bíróság jelen ideig megőrizte a függetlenségét, és nem dőlt be egyetlen politikai manipulációnak sem. Röviden: Gyurcsányra úgy kell tekintenünk, mint egy megbántott politikusra, aki mindent alávet egyetlen céljának, egy igazi revánsnak részben a volt MSZP-s társai, részben Orbán Viktor ellen. Ezért buggyanhatott ki a szájából mindaz, amit TGM joggal kritizált, és amit normális esetben egyetlen komoly politikus sem mondana, mondhatna ki...

ELEK ISTVÁN NYÍLT LEVELE VONA GÁBORHOZ, A JOBBIK ELNÖKÉHEZ

HVG ONLINE - ITTHON
Szerző: ELEK ISTVÁN
2018.02.19.


A Fidesz legyőzhető, de csak a Jobbikkal és a többiekkel együtt.

Tisztelt Elnök Úr!

Az ellenzéki pártok közötti összefogást sürgető százezrek kéretlen szószólójaként történelmi felelősségedre szeretnélek figyelmeztetni.

Kevesebb, mint két hónappal a választás előtt a mérvadó közvélemény-kutatások szerint a biztos szavazók között az ellenzék összesített támogatottsága kevéssel meghaladja a kormánypártokét. A szavazók többsége tehát kormányváltást akar. Ennek ellenére nagy az esélye, hogy a kormánykoalíció április 8-án ismét kétharmados többséget szerez. Köszönhetően az önkényesen érdekeikhez igazított, szélsőségesen aránytalan választási rendszernek, és annak, hogy az ellenzéki pártok képtelenek felismerni a saját elemi érdekeiket, és a kormánypártok ellen fordítani e rendszer logikáját.

A választók egyre szélesebb körében evidencia, hogy külön-külön már egyikőtök pártja sem képes megelőzni a kormánykoalíciót. Míg a Fidesz-KDNP a jobboldali szavazók kétharmadára számíthat, a maradék egyharmad és a baloldali szavazók támogatására a Jobbikon kívül még legalább öt olyan párt tart igényt, amelynek a népszerűsége meghaladja az 1%-ot. Vagyis együttműködés nélkül az ellenzéki szavazatok hatfelé fognak szóródni. Ti vezetitek az ellenzéki mezőnyt, de még Ti is több mint 20%-kal vagytok a Fidesz-KDNP mögött. Ez az előny már behozhatatlan.

Ha így folytatjátok tovább, egyedül előre, borítékolható a kudarcotok. És nem csak a Jobbiké, hanem az egész ellenzéké. Hiszen nemhogy nektek külön nem lesz elegendő mandátumotok a kormányváltáshoz, de a teljes ellenzéké sem lesz ehhez elég. Sőt, a Fidesz-KDNP újabb fölényes kétharmados felhatalmazást szerezhet.

Bár külön-külön már egyikőtök pártja sem előzheti meg a kormánykoalíciót, olyan együttműködéssel, amely legalább az egyéni választókerületi jelöltek koordinált indítására kiterjed, még mindig fordulatot érhetne el az ellenzék. Képes lehetne a megalkotói ellen fordítani a választási rendszer logikáját. És nem csupán egyszerű választási győzelmet arathatna, hanem a rendszerváltáshoz szükséges kétharmados többséget is megszerezhetné.

Az „útiterv” – amit legutóbb a hvg.hu-n részleteztem – lényege röviden:...

ALIG MOZDULNAK A SZAVAZÓK

TÉNYGYÁR
Szerző: Ténygyár /  ZÁVECZ TIBOR
2018.02.20.


- A kampány még nem látszik a februári pártpreferencia adatokon – a legrészletesebb adatok nálunk

- Nőtt a kormányváltók tábora, de közülük több mint egymillió választópolgár még nem talált magának pártot
- A bizonytalan csoportok határozhatják meg a parlamenti választás kimenetelét


Nem rajzolódnak ki markáns tendenciák a pártok támogatottságában, bármennyire is sok kampányesemény volt az elmúlt hetekben. A Fideszt a választókorú népesség 32 százaléka nevezte meg a leginkább kedvelt pártként, ez minimális, 1 százalékpontnyi csökkenés. A Jobbiknál érzékelhető leginkább a változás, araszolva, az elmúlt két hónapban 1-1 százalékponttal bővült a támogatói kör – jelenleg 11 százalékosak. Első alkalommal mértük együtt az MSZP-Párbeszéd listát, lényegében összeadódott a két párt korábbi támogatottsága, a politikai szövetséget 9 százalék preferálja. A Demokratikus Koalíció és az LMP tábora sem módosult az elmúlt egy hónapban, előbbi 5, utóbbi 4 százalékon áll. A kisebb pártok támogatottsága sem változott: a Momentum továbbra is 2 százalékos, az Együtt, a Kétfarkú Kutyapárt és a Liberálisok 1-1 százalékosak. A pártoktól távolságot tartók csoportja 33 százalékos.

A biztos pártválasztók csoportja nem lett nagyobb, a választópolgárok nagyjából négytizede sorolható ide. A választás előtt szűk két hónappal – amikor az adatfelvétel történt – az aktív és elkötelezett szavazók körében a Fidesz 51 százalékot ér el, a Jobbik 17 százalékos. Az MSZP-Párbeszéd listáját az eltökélt szavazók 13 százaléka támogatja, a DK-t 8, az LMP-t 6 százalék. A Momentum az aktív szavazók 2 százalékára számíthat, az Együtt, a Kétfarkú Kutyapárt és a Liberálisok 1-1 százalékosak – ezek a legérdekesebb eredményei a ZRI Závecz Research Intézet február első felében, az ország felnőtt lakossága körében végzett közvélemény-kutatásának...

MÉLYEBBEN BELENYÚLTAK AZ ELIOS PÁLYÁZATAIBA, MINT AHOGY EDDIG LÁTSZOTT

DIREKT36
Szerző: VORÁK ANITA
2018.02.20.



Már az előkészítéskor is befolyásolhatták azokat a közvilágítási pályázatokat, amelyeken sokmilliárd forintot nyert a miniszterelnök vejéhez kötődő Elios Innovatív Zrt. – derül ki azokból a levelekből, amelyeket az EU csalás elleni hivatala, az OLAF küldött két érintett városnak. Az eddig megjelent cikkek alapján a városok által kiírt közbeszerzések feltételeit alakították úgy, hogy azok az Elios-t hozzák helyzetbe. Az OLAF leveleiből azonban az derül ki, hogy már a pályázatok előkészítésénél is felbukkantak a cég emberei, pedig ekkor hivatalosan még semmit sem tudhattak a tervezett beruházásokról. Az OLAF egy részletes jelentést is készített azokról a súlyos szabálytalanságokról, amelyeket a beruházásoknál derített fel, ezt a jelentést azonban a kormány nem hozta nyilvánosságra.

Hogy könnyebben megérthető legyen, hogy pontosan mi történt, röviden elmeséljük azt az évekig tartó és bonyolult folyamatot, aminek a végén az uniós pénzből utcai lámpa lett.
Évekig dolgoztak rajta

Amikor a magyar kormány egy-egy költségvetési ciklus elején megállapodik az Európai Unióval arról, hogy mennyi pénzt kap Magyarország a következő időszakban, akkor csak a főbb fejlesztési célokat határozzák meg. Ilyen cél lehet például az, hogy az adott több éves időszakban mennyit költhet az ország az energiatakarékosság javítására. Az EU-val közösen meghatározott célok megvalósítására már a magyar kormány írja ki a pályázatokat, amelyeket a magyar hatóságok bírálnak el.

Ezt a munkát csak akkor tudjuk végezni, ha vannak támogatóink. Csatlakozz te is, fektess be a demokráciába!

Már 2009 elején is indult olyan pályázat, amelyben közvilágítás-korszerűsítésre is kérhettek pénzt az önkormányzatok, a nagy LED-lámpás dömpinget és az Elios későbbi sikerszériáját azonban egy 2012-es pályázat indította el, amelyen önkormányzatok szerezhettek pénzt energiatakarékosságot javító projektekre. A pályázati felhívás 2012 decemberében jelent meg, ezért emlegeti ezeket a pályázatokat – az OLAF jelentését egyedül megszerző és ismertető 24.hu cikke szerint – a csalás elleni hivatal 2012-es csomagnak. A pályázatban lehetett kérni pénzt épületenergetikai korszerűsítésre is, és az sem volt meghatározva, hogy a közvilágítást csak LED-lámpákkal lehet korszerűsíteni, az önkormányzatok többsége mégis erre kért támogatást.

A pályázó városoknak tervet kellett készíteniük arról, hogy pontosan mire és mennyi pénzt szeretnének. Ezeket a számításokat többnyire nem maguk az önkormányzatok, hanem külsős cégek végezték. Azoknak a városoknak a többségében, ahol később az Eliost bízták meg a kivitelezéssel, ez a szakértő majdnem mindig a Sistrade vagy a Tender-Network volt. A külsős szakértők által írt tanulmányok kulcsfontosságúak voltak az egész folyamatban, mert ezek alapján dőlt el, hogy az önkormányzatok mennyi pénzből újíthatják fel a közvilágítást, azaz mennyit tudnak fizetni a beruházást megvalósító cégeknek.

Az önkormányzatok pályázatairól 2013 októberében döntött az illetékes kormányzati szerv, az azóta megszüntetett Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. Ezt a céget vagy az azt ellenőrző Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget emlegeti az OLAF irányító hatóságként, és a levelei szerint nekik is fontos szerepük volt abban, hogy az Eliosnak kedvezően alakuljanak a feltételek.

A 2013 októberi döntés után a pályázaton nyertes városok megtudták, hogy mennyi pénzt kapnak a tervük megvalósítására és elkezdhették megszervezni a beruházást, kiírták a közbeszerzéseket. Kalocsa például 2013-ban adta be a pályázatát az uniós támogatásra, 2013. október 15-én dőlt el, hogy mennyi pénzt kapnak, de a kivitelezésre csak majdnem egy évvel később, 2014. augusztus 29-én írták ki a közbeszerzést. Ez az az időpont, amikor az Elios mint kivitelező cég először bekapcsolódhatott a folyamatba pályázóként.

A Kalocsának és Szolnoknak címzett OLAF-levél szerint viszont már ennél jóval előbb aktív része volt az Elios-hoz kötődő embereknek az egész folyamatban. Mindkét levélben a következő megállapítások szerepelnek:...

STADION ÉPÜL A MARGITSZIGETEN, A CSALÁDOKAT PEDIG TOVÁBBRA IS KILAKOLTATJÁK

MÉRCE
Szerző: CSENGEL KARINA
2018.02.20.


Már tavaly nyáron megjelentek a hírek, hogy a kormány teniszstadiont akar építeni a Margitszigetre. Természetesen kiemelt nemzetgazdasági beruházásként fogják kezelni az építkezést, ami azt jelenti, hogy – miután az önkormányzat önként és dalolva átadja a kiszemelt területet a kormánynak – az egyébként műemlékekkel teli Margitszigeten úgy építkezhetnek majd, ahogy csak kedvük tartja.

Nem kell figyelembe venniük olyan fővárosi önkormányzati rendeleteket, mint például a parkolás rendje, az építtetők személygépkocsi-elhelyezési kötelezettsége, a fás szárú növények védelmére, kivágására és pótlására, de még az árvízvédelemre vonatkozó előírásokat sem.

A földmunka, a mélyalapozás és az alaplemez-készítés építési engedély nélkül, a bontás pedig annak tudomásulvétele nélkül végezhető.

Azt leszámítva, hogy fogalmunk sincs, mekkora felfordulást, hány kivágott fát és mennyi nem várt pluszköltséget jelent majd a stadionépítés, van még egy szépséghibája az ügynek...

HÓESÉSBEN HURCOLJÁK A RÁKOS BETEGEKET A KAMIONOS CT-HEZ

HVG ONLINE - ITTHON
Szerző: GERGELY ZSÓFIA
2018.02.21.


A kórházudvaron parkoló mobil CT-ben látják el a rákos és más súlyos betegeket a Bajcsy-Zsilinszky Kórházban, már ha fel tudják őket vinni a csúszós rámpán a kamion ajtajához. A kórház szerint ez csak átmeneti megoldás, mert a jövőben új szolgáltató végzi a CT- és MR-vizsgálatokat, csakhogy addig csúsztak a pályáztatással, míg most a hóesésben kell hurcolni az akut betegeket. A tender győztese pedig egy olyan cég, amelytől egészségügyi referenciát nem is kértek, de korábban a TEK-nek gyártott zubbonyt és derékszíjat. A kamion ajtaján ott virít a logó: "Magyarország megújul".

Miközben heti penzumként kellene jó híreket generálni az ezer sebtől vérző egészségügyi rendszerről, nézni is rossz volt, mi zajlik jelenleg a pesti Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet udvarában: a hideg téli időben egy „csúszásveszély” táblával ellátott rámpán hurcolják fel és le a fekvő- és akut betegeket a kórházi udvarra leparkolt kamionba. Csak így emlegetik a speciális járművet, amelyben található a mobil CT, ezt általában akkor szoktak bevetni, ha valamilyen okból nem áll rendelkezésre a drága, korszerű diagnosztikai berendezés. Ilyet állítottak üzembe például az ajkai kórházban, miután egy daganatos beteg belehalt, hogy az ottani, elavult gép olyan rossz minőségű felvételeket készített, amelyeken kivehetetlen volt a végzetes elváltozás.

A Bajcsy-Zsilinszky Kórházban viszont szó sincs vészhelyzetről, így valószínűleg nem is lett volna szükség erre az átmeneti megoldásra, ha az egészségügyben különösképpen elvárható gondossággal és a betegek érdekeit figyelembe véve járnak el. A X. kerületben található, nagy kórházi tömbben ugyanis van egy „CT és MR, illetve DEXA csontsűrűség vizsgáló” központ egy állandó, erre kialakított épületben. Több mint tíz éven át itt egy külsős szolgáltató, a Mediworld Plus Kft. végezte ezeket az úgynevezett képalkotó diagnosztikai eljárásokat, a szerződése viszont lejárt, a tavaly lefuttatott tenderen kiválasztott új szolgáltató pedig még nem kezdett működni.

A járóbeteg menjen máshova, a fekvőbeteget felviszik a rámpán...