Szerző: StuffWalter
2018.09.20.
„Legyél zöld – vegyél használt autót. Jobb, mint egy hibrid” – szólította fel olvasóit a Wired 2008-ban. A Telegraph 2014-ben arról ír, hogy „ahelyett, hogy egy új környezetbarát modellt vásárolnának, a környezettudatos vezetők lehet, jobban teszik, ha megtartják jelenlegi, használt autóikat”. De hasonló értelemben íródott cikkeket találunk a Scientific American, a Huffington Post és a Guardian hasábjain is, hogy csak néhányat említsünk. Arról nem is beszélve, hogy a kérdésről időről-időre fellángol az élénk és indulatoktól sem mentes diskurzus a közösségi médiában.
A rövid és frappáns válasz a címben szereplő kérdésre általában az, hogy dehogy is: az új autó károsanyag-kibocsátása jellemzően alacsonyabb, mint egy régebbi, 10-15 éves társáé. A technológia évről-évre fejlődik, a gyártókat pedig a világszerte hatályban lévő szabályozások is arra sarkallják, hogy mind újabb üzemanyagkímélő, károsanyag-kibocsátást csökkentő megoldásokkal álljanak elő. A legfőbb ellenség természetesen az üvegházgázok kibocsátása (ami mellé – a Volskwagen és társai botrányának köszönhetően – a közelmúltban felzárkózott a részecskekibocsátással kapcsolatos kérdéskör is). Ha tehát az összevetés alapja egyszerűen a két járműnél mért értékek lennének, úgy a pénzünket inkább az új autóra tegyük, mert szinte biztos, hogy lenyomja majd a régit.
A teljes kép
Csakhogy ezt a számítási mód nem ad teljes képet a problémáról. Mind az új gépjármű előállítása, mind a régi autó feldolgozása jelentős környezetterhelést jelentenek. Környezetvédelmi szempontból ezért határozottan van értelme a jól karbantartott régi autót tovább hajtani, ameddig csak lehet, különösen, ha annak elfogadható a fogyasztása – írja a Scientific American egy olvasói kérdésre válaszolva...
Csakhogy ezt a számítási mód nem ad teljes képet a problémáról. Mind az új gépjármű előállítása, mind a régi autó feldolgozása jelentős környezetterhelést jelentenek. Környezetvédelmi szempontból ezért határozottan van értelme a jól karbantartott régi autót tovább hajtani, ameddig csak lehet, különösen, ha annak elfogadható a fogyasztása – írja a Scientific American egy olvasói kérdésre válaszolva...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.