Szerző: Határátkelő / Zsékettő
2018.09.18.
„A legutóbbi hajós posztra szeretnék reflektálni mint öreg tengeri medve. Úgy érzem, hogy a posztoló, bár túlélt négy szerződést, meglehetősen elavult a posztja és a hajózás sava-borsát nem kapta el, így szeretném ezt a kissé mostohán kezelt szubkultúrát jobban bemutatni.
Végigolvasva a hozzászólásokat elképesztő információhiányt és kásozt láttam, úgyhogy először tegyünk rendet a fejekben! :) Minden hajó, ami úszik, tartja a köznyelv. Mégis, kis túlzással ezerféle formájával lehet találkozni, és persze így dolgozni rajta, ezért csak a három legfontosabb kategóriát emelném ki:
- óceánjárók
- kompok
- jachtok
Az óceánjárók
Az óceánjárók többféle osztályba sorolhatók, ezért kezdjük a méreteknél! Valahol 8000 BRT körül kezdődnek (ilyen pici az én ladikom is, erről bővebben később) és valahol 230.000 körül végződnek.
A méret a lényeg, mondhatnám viccesen, hiszen a méretbeli sajátosságokból egyből el is dől a munkakörnyezet, az életkörülmények és a többi apróság. Vegyük is szemre jobban!
A kicsiken max. 100-120 fő a legénység a kapitánytól az utolsó mosogatóig beleértve, a legnagyobbakon ez elmegy 2500-ig is.
A szórakozási formák is ennek megfelelően változnak. A kicsiken egy közösségi tér válik multifunkcionális eszközzé. Napközben itt eszik a crew, este munka után ebből lesz mozi vagy crewbár, esetleg bingóest.
A nagyokon mindenhol van külön-külön, akár több is, sőt, egyes társaságoknál csak néhány speciális terület tiltott, minden más uniformisban látogatható (fizetős éttermek mondjuk az Oasis of the Seas Atrium Halljában) például hajnali 2-ig.
Mi tiltott? Mivel az emberek alapvetően nem képesek önkontrollra zárt térben egy idő után (éljen az emberi psziché!), ezért a pótcselekvések erősen korlátozottak.
Például kaszinó, hogy a delikvens ne játszhassa el első este több havi fizuját. Speciális bárok - ne szivarozzon már együtt a penthouse-ból az öreg az egyik pincérrel (hol marad az exkluzivitás?) stb.
A legtöbb cégnél újabban a tömény alkohol vásárlása is tiltott, felvinni a hajóra is az. Ha elkapnak, bünti. Ha többször kapnak el, mehetsz haza.
A kompok
Jellemzően limitált verziói a fentebb felsoroltaknak, egészen rövid utazási időkkel. A személyzet erősen változó, 50-200 fő között.
Jachtok
Nulla vagy minimális privát térrel, mérettől függően 8-30 fős legénységgel.
Az alaphelyzet: vendég jön nyaralni, ki kell szolgálni (majdnem) minden óhaját.
A munkát képzeljük el egy nagy tortaként, ez fog majd feloszlani a legénység közt. Mindig minden körülmények között, hiszen a hajók általában 24/7-ben róják a vizeket, így termelve pénzt a tulajdonosoknak.
Útvonalak
Mérettől, utasközönségtől, időjárástól függően a logisztika miatt.
Pillangó utak
Jellemzően egy adott területre bejáratott nagyhajók teszik egy adott fix központinak hívott kikötőből, hol jobbra, hol meg balra írnak le egy nagy kört, bejárva az adott szigetvilágot.
Tipikus útvonalak: Kelet-Karib, Nyugat-Karib, Dél-Karib, Földközi-tenger, Kanári-szigetek, Francia Polinézia, Ázsia...
- kompok
- jachtok
Az óceánjárók
Az óceánjárók többféle osztályba sorolhatók, ezért kezdjük a méreteknél! Valahol 8000 BRT körül kezdődnek (ilyen pici az én ladikom is, erről bővebben később) és valahol 230.000 körül végződnek.
A méret a lényeg, mondhatnám viccesen, hiszen a méretbeli sajátosságokból egyből el is dől a munkakörnyezet, az életkörülmények és a többi apróság. Vegyük is szemre jobban!
A kicsiken max. 100-120 fő a legénység a kapitánytól az utolsó mosogatóig beleértve, a legnagyobbakon ez elmegy 2500-ig is.
A szórakozási formák is ennek megfelelően változnak. A kicsiken egy közösségi tér válik multifunkcionális eszközzé. Napközben itt eszik a crew, este munka után ebből lesz mozi vagy crewbár, esetleg bingóest.
A nagyokon mindenhol van külön-külön, akár több is, sőt, egyes társaságoknál csak néhány speciális terület tiltott, minden más uniformisban látogatható (fizetős éttermek mondjuk az Oasis of the Seas Atrium Halljában) például hajnali 2-ig.
Mi tiltott? Mivel az emberek alapvetően nem képesek önkontrollra zárt térben egy idő után (éljen az emberi psziché!), ezért a pótcselekvések erősen korlátozottak.
Például kaszinó, hogy a delikvens ne játszhassa el első este több havi fizuját. Speciális bárok - ne szivarozzon már együtt a penthouse-ból az öreg az egyik pincérrel (hol marad az exkluzivitás?) stb.
A legtöbb cégnél újabban a tömény alkohol vásárlása is tiltott, felvinni a hajóra is az. Ha elkapnak, bünti. Ha többször kapnak el, mehetsz haza.
A kompok
Jellemzően limitált verziói a fentebb felsoroltaknak, egészen rövid utazási időkkel. A személyzet erősen változó, 50-200 fő között.
Jachtok
Nulla vagy minimális privát térrel, mérettől függően 8-30 fős legénységgel.
Az alaphelyzet: vendég jön nyaralni, ki kell szolgálni (majdnem) minden óhaját.
A munkát képzeljük el egy nagy tortaként, ez fog majd feloszlani a legénység közt. Mindig minden körülmények között, hiszen a hajók általában 24/7-ben róják a vizeket, így termelve pénzt a tulajdonosoknak.
Útvonalak
Mérettől, utasközönségtől, időjárástól függően a logisztika miatt.
Pillangó utak
Jellemzően egy adott területre bejáratott nagyhajók teszik egy adott fix központinak hívott kikötőből, hol jobbra, hol meg balra írnak le egy nagy kört, bejárva az adott szigetvilágot.
Tipikus útvonalak: Kelet-Karib, Nyugat-Karib, Dél-Karib, Földközi-tenger, Kanári-szigetek, Francia Polinézia, Ázsia...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.