Szerző: VÁNCSA ISTVÁN
2018.08.03.
A stúdióban nem volt semmi, se kamerák, se lámpák, se díszlet, vagy legalábbis a néző semmi effélét nem látott. Üres szoba, benne egy szék a lehető legszokványosabb fajtából, aztán bejön egy ember, és leül arra a székre. Hamar kiderül, hogy nem az a locsi-fecsi fajta, ha viszont mégis mond valamit, az szabatos, lakonikus, lényegre törő. Noha ő itt nem a vízállásjelentésből olvas fel részleteket, ez egy szórakoztató műsor, mondhatni show, függetlenül attól, hogy kitalálója és megalkotója a szórakoztató műsorok és kiváltképp a show-műsorok valamennyi megszokott kellékét gondosan mellőzi. Fiatalabb olvasóink erre a produkcióra aligha emlékeznek, Csak ülök és mesélek címmel került a képernyőre, és bármily hihetetlen, a hetvenes évek második felének egyik legjobb, sőt talán a legeslegjobb műsoraként tisztelhettük. Kitalálója és főszereplője Vitray Tamás volt, aki szinte napra pontosan hatvan évvel ezelőtt, 1958. augusztus 5-én kezdte a televíziózást, a jelzett időszakban tehát már csaknem két évtizede benne volt és még vagy négyet sikerült ráhúznia. Integritását végig megőrizte, járta a maga útját abban az időben, amikor a magányos vándort csaknem annyira utálták, mint mostanában, de jobb híján hajlamosak voltak megtűrni, ha nem is mindig. Persze Vitray minőséget tett le az asztalra, ám ez önmagában kevés. Valószínűbb, hogy kezelhetetlenül autonómnak látszott, így aztán kirúgás helyett néha kinevezték, néha kitüntették, közben múltak az évtizedek, ő pedig nagyszerű műsorokat hozott létre és televíziós szakemberek számos nemzedékét nevelte fel. Zömük rég nem látható a képernyőn, ugyanis amit tőle tanultak, arra ma már nincs szükség, vagy legalábbis nem ott és nem úgy; némelyiknek szinte meg se száradt a tinta az oklevelén, de már arról kellett morfondíroznia, hogy elmenjen favágónak a Léna mellé, vagy itthon vacakoljon olyasmivel, amihez semmi kedve nincs. A televíziózás követhetetlen gyorsasággal alakult át a ma ismert programgyárrá, amelynek Vitrayhoz hasonló korszakos figurái többé nem lesznek, csak féltartós robotosai és egyszer használatos celebjei, továbbá műsorai sincsenek, csak importált technológia alapján legyártott, a nemzetközi szabványoknak megfelelő videóállományai, hogy a reklámok közötti időt is ki lehessen tölteni valamivel. Velük ellentétben a Csak ülök...még valódi emberekről szólt, vagyis minden lehetséges sorból kilógó, excentrikus, holdkóros csodabogarakról, akik valami okból közel álltak a műsor alkotójához, talán mert titokban ő maga is közülük való. Láttunk osztályharcos sakkfigurákat faragó egykori légtornászt, neurológiával foglalkozó szabómestert, nyolcvanéves repülőnőt és persze bőséggel olyanokat is, akikre ma már a kutya se figyelne föl, hiszen közben a világ átalakult, a néző ingerküszöbe a sztratoszférában lebeg. Akkoriban a szabványon kívüliség devianciának számított, a szocialista embertípus nem különcködik, egyforma kalap, egyforma öltöny, egyforma cipő, vagy ha mégse, az gyanús. A Csak ülökben ezekkel a figurákkal egy rájuk őszintén kíváncsi, nyitott, elfogulatlan, előítélet-mentes, megértő, európai szellemű ember társalgott, ilyenből akkor se volt sok, most még kevesebb van, talán a klímaváltozás miatt. Vitray olyannak fogadta el az alanyait, amilyenek. Jött egy fakír, jó étvággyal elropogtatott egy üvegpoharat, viszonzásul azt kérte, hogy a riporter közben varrjon egy gombot a hasára, mutatta is, hova. Vitray odavarrta, egész ügyesen, anyám nőiszabó mester volt, meg tudom ítélni az ilyesmit. Szakszerűen lett odavarrva a gomb. Az utolsó pillanatban a riporter mintha kissé elbizonytalanodott volna, ami érthető, nem mindennap varr az ember gombot az ő felebarátjának a hasára, de aztán, mint mindig, ekkor is megtalálta az egyedül természetes, magától értetődő megoldást. Akkor én ezt most elvarrom – mondta, és elvarrta. A fakír közben végzett a pohárral, nézte a gombját, örült neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.