Szerző: TÖLGYESI GÁBOR
2018.08.04.
...A 2010-es évek elején bukkantak fel nagyobb számban a „világturnékra” szakosodott haknitársulatok, amelyek Azerbajdzsántól Mexikóig „világsikereket arattak” – amit az Előadó-művészeti Iroda nehézkesen tudott ellenőrizni, ám kénytelen volt nekik a több százmilliós tao-támogatásra jogosító igazolást kiadni.
Egészen 2013 májusáig: egy törvénymódosításnak köszönhetően azóta csak az európai gazdasági térség országaiban folyik a tao-turné. A kulturális szférában 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben is az Experidance tánctársulat lett a tao-győztes 2,4 milliárd, 1,9 milliárd, illetve 3 milliárd forinttal. A tao-ban arató együttes kapcsán már 2014-ben felvetette a Magyar Narancs: hogyan képes egy 38 fős társulat évi 1200 előadást tartani? A válasz pofonegyszerű: nemzetközi koprodukcióval. Ha például Román Sándor egy német lovas revühöz koreografál, s az Európa több országában turnézó előadás táncosai az „Experidance nemzetközi tánckarából” kerülnek ki, máris megtöbbszörözte az együttes európai jelenlétét.
A Trafó − Kortárs Művészetek Háza művészeti vezetője, Szabó György szerint a kulturális tao két táborra osztotta az előadó-művészeket. − Az egyik tábort egyfajta szolgáltatói szemlélet jellemzi. Ők abban érdekeltek, hogy minél nagyobb közönségszámot felmutatva, szakmai kontroll és minősítés nélkül jussanak minél nagyobb tao-pénzekhez. E téren sajnos tapasztalhatók visszaélések, ami fokozottabb kontrollal megakadályozható volna. A másik tábor inkább a társulatok finanszírozásának technikai elemeként tekint a taóra, miután a tao-pénzek növekedésével csökkent az önkormányzati, állami támogatásuk. A független társulatok, amelyek nem közönségsikerre hajtanak, hanem az elmélyült, újdonságok után kutató előadások megvalósítására, egyáltalán nem tao-vezéreltek. Számukra nagyobb segítség a közvetlen támogatás növelése – véli Szabó György. A függetlenek tao-pénzeinek nagyobb hányada egyébként a játszóhelyek büdzséjébe folyik be.
A visszaélés egy másik lehetséges formája, a „visszaosztás” – egy ilyen megvesztegetési kísérletről idén februárban a Népszavának adott interjújában számolt be a Nemzeti Színház vezetője. Vidnyánszky Attila frissen kinevezett igazgató volt, mikor felkereste egy bank képviselője azzal az ajánlattal, hogy feltölti a Nemzeti tao-keretét, ha visszaad neki húsz százalékot. − A Magyar Teátrumi Társaság vezetőjeként már 2008-ban én mondtam a leghangosabban, hogy a tao-törvényt ne fogadják el a rendszerben rejlő visszaélési lehetőségek miatt – mondta el lapunk megkeresésére. – Most, tíz évvel később pedig világosan látszik, az előadó-művészeti szervezetek nagy része a tao manipulációjára jött létre. Ez szégyen. (2010-ben 126 regisztrált előadó-művészeti szervezet 6,5 milliárdos tao-támogatást kapott, 2017-ben 315 szervezet 37,5 milliárdot – a szerk.)...
A Trafó − Kortárs Művészetek Háza művészeti vezetője, Szabó György szerint a kulturális tao két táborra osztotta az előadó-művészeket. − Az egyik tábort egyfajta szolgáltatói szemlélet jellemzi. Ők abban érdekeltek, hogy minél nagyobb közönségszámot felmutatva, szakmai kontroll és minősítés nélkül jussanak minél nagyobb tao-pénzekhez. E téren sajnos tapasztalhatók visszaélések, ami fokozottabb kontrollal megakadályozható volna. A másik tábor inkább a társulatok finanszírozásának technikai elemeként tekint a taóra, miután a tao-pénzek növekedésével csökkent az önkormányzati, állami támogatásuk. A független társulatok, amelyek nem közönségsikerre hajtanak, hanem az elmélyült, újdonságok után kutató előadások megvalósítására, egyáltalán nem tao-vezéreltek. Számukra nagyobb segítség a közvetlen támogatás növelése – véli Szabó György. A függetlenek tao-pénzeinek nagyobb hányada egyébként a játszóhelyek büdzséjébe folyik be.
A visszaélés egy másik lehetséges formája, a „visszaosztás” – egy ilyen megvesztegetési kísérletről idén februárban a Népszavának adott interjújában számolt be a Nemzeti Színház vezetője. Vidnyánszky Attila frissen kinevezett igazgató volt, mikor felkereste egy bank képviselője azzal az ajánlattal, hogy feltölti a Nemzeti tao-keretét, ha visszaad neki húsz százalékot. − A Magyar Teátrumi Társaság vezetőjeként már 2008-ban én mondtam a leghangosabban, hogy a tao-törvényt ne fogadják el a rendszerben rejlő visszaélési lehetőségek miatt – mondta el lapunk megkeresésére. – Most, tíz évvel később pedig világosan látszik, az előadó-művészeti szervezetek nagy része a tao manipulációjára jött létre. Ez szégyen. (2010-ben 126 regisztrált előadó-művészeti szervezet 6,5 milliárdos tao-támogatást kapott, 2017-ben 315 szervezet 37,5 milliárdot – a szerk.)...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.