168 ÓRA ONLINE
Szerző: BARÁT JÓZSEF
2018.08.27.
Az egyenlőségre épülő társadalom felépítéséhez és fenntartásához szükség van a genderkutatásra – állítja Irmtraud Fischer, a Grazi Egyetem katolikus teológiai fakultásának oktatója, az ószövetségi biblikus tudományok professzora. Korábban a női teológusok európai szövetségének elnöke volt, a genderszemléletű Biblia-értelmezésnek az egész világon ő az egyik kiemelkedő szaktekintélye. A professzort nemcsak a társadalmi nemek kutatásáról szóló vitáról, a genderelméletek egyházi intézményekben való oktatásáról kérdeztük, hanem arról is, hogy a katolikus egyházat megváltoztathatják-e a kutatási eredmények.
– Ön szerint miért áll olyan szenvedélyes viták kereszttüzében a társadalmi nemek kutatása? Talán nincs is másik olyan tudomány, amely hasonlóan heves érzelmeket váltana ki.
– A genderkutatás legtöbb ellenzője csak áltudományos vitákat ismer, de maguk soha nem olvastak tudományos publikációkat a társadalmi nemekről. Hangsúlyozni kell, hogy valójában nem létezik olyan, hogy „a genderelmélet”. Sokféle, egészen különböző irányzat van, amelyek ugyanazon fogalom alá tartoznak. Kezdve a nők helyzetének kutatásával, amely a férfiak által dominált tudományos vizsgálódás világában korábban fel sem merült, egészen az úgynevezett dekonstrukciós elméletekig, amelyek szerint a nemekről alkotott hagyományos képekben az adott társadalom viszonyai tükröződnek. Idetartoznak a szexuális kisebbségekkel kapcsolatos elméletek is. A genderkutatás törekvéseinek közös kiindulópontja azonban az emberi jogok ügye, amelyet a társadalmi egyenlőtlenségek, hierarchiák és hatalmi viszonyok, az etnikai vagy nemi rezsimek közötti dinamikus kölcsönhatások világában kell elhelyezni. Minden embert megilletnek ugyanazok az alapjogok, függetlenül attól, hogy milyen a neme, a vallása, milyen etnikumhoz tartozik, mennyi idős, milyen a szociális helyzete, beteg-e vagy egészséges. Valójában erről szól a genderkutatás.
– A viták változó intenzitással mindenütt folynak, de a vallási fundamentalisták tiltakozása ellenére a színvonalas nyugati egyetemek szinte mindegyikén folyik képzés a társadalmi nemek tanulmánya szakon. Ráadásul igen népszerű a diákok között. Ön szerint miért?
– A genderkutatás olyan szaktudással és képességekkel vértezi fel az egyetemistákat, amelyekre égető szükség van a társadalom minden olyan területén, ahol a diszkrimináció megjelenhet. Az EU-irányelvek, amelyek tiltják a nemi és a szexuális irányultság alapján történő megkülönböztetést, jelentős munkaerőpiacot teremtettek ezekhez a tanulmányokhoz, hiszen ma már minden közszolgálati testületnek szüksége van ezekre a kompetenciákra. A társadalomnak pedig semmiképpen sem szabad eltűrnie, hogy ilyen kompetenciáknak csak azok legyenek a birtokában, akik menedzsmenttanulmányokat folytattak. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy a gazdaság felhasználja a reklámokban a nemekről való tudást azért, hogy az embereket fogyasztásra ösztönözze. A nemi sztereotípiák ilyen használata nem csupán megerősíti a sémákat, de a nőket a tradicionálisan nekik kijelölt, alárendelt helyzetbe kényszeríti. Az egyenlőségre épülő társadalom felépítéséhez és fenntartásához szükség van tehát a genderkutatásra is...
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.