Szerző: KOVÁCS GÁBOR
2018.07.12.
A nemrég csődbe menekült Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) összesen 3 milliárd forinttal tartozik a beszállítóinak – tudta meg a Zoom.hu a cég pénzügyeire rálátó forrástól. Ha ez a szám helytálló, akkor a vállalattal szemben összesen már 10 milliárd forint követelésről lehet tudni. Ez a következőképp áll össze:
- 3,9 milliárd hiteltartozás az MKB Bank felé,
- 3 milliárd forint tartozás a beszállítók felé,
- 2,6 milliárd forint kötbértartozás a Volán felé,
- 344 millió forint kötbértartozás a BKV felé.
Milliárdokra rúg csak a csuklós Modulók utáni kötbér
Az MKB-s hitelt az Ikarus Egyedi annak a 180 darab Modulo csuklós busznak a legyártásához vette fel, amiket a Volán és a BKV rendelt tőle. A hitelszerződést kétszer meghosszabbították, a legutolsó határidő június 18-án járt le – legalábbis a Zoom.hu információi szerint erről számolt be Mészáros Csaba tulajdonos (és akkor még ügyvezető) a társaság június 22-ei taggyűlésén, ahol a csődvédelemről is döntöttek.
A Modulók leszállításáról a Volánnal és a BKV-val kötött szerződésben az szerepel, hogy ha az Egyedi nem szállítja le időre a buszokat, akkor a közlekedési cégek elállhatnak a szerződéstől, kötbérként pedig az át nem adott buszok árának 20 százalékára jogosultak.
Az MKB-s hitelt az Ikarus Egyedi annak a 180 darab Modulo csuklós busznak a legyártásához vette fel, amiket a Volán és a BKV rendelt tőle. A hitelszerződést kétszer meghosszabbították, a legutolsó határidő június 18-án járt le – legalábbis a Zoom.hu információi szerint erről számolt be Mészáros Csaba tulajdonos (és akkor még ügyvezető) a társaság június 22-ei taggyűlésén, ahol a csődvédelemről is döntöttek.
A Modulók leszállításáról a Volánnal és a BKV-val kötött szerződésben az szerepel, hogy ha az Egyedi nem szállítja le időre a buszokat, akkor a közlekedési cégek elállhatnak a szerződéstől, kötbérként pedig az át nem adott buszok árának 20 százalékára jogosultak.
A Volán és a BKV július 11-én bejelentették, hogy a szerződéstől elállnak, és a kötbérre igényt tartanak
(állami cégekről lévén szó másként felmerülne a hűtlen kezelés gyanúja). Az Egyedi 20 busszal tartozik a BKV-nak, 150-el a Volánnak (vagy majdnem annyival), egy busz ára 86 millió forint, így jöttek ki a fenti számok. Az Egyedi még megpróbálhat kibújni a kötbérfizetés alól vis maiorra vagy beszállítói késésekre hivatkozva, de a szerződés szerint erről menet közben tájékoztatnia kellett a megrendelőket. Kérdés, ezt megtette-e, a Volán és a BKV kötbérigény-bejelentése arra utal, hogy nem.
A két közlekedési vállalatnak lehetnek még kisebb követelései az Egyedivel szemben, közleményeikben utaltak egyéb, szerződéses kötelezettségekre, amiknek érvényt akarnak szerezni (például alkatrész-utánpótlásról lehet szó). Illetve az Egyedinek vannak még kisebb, függőben lévő megrendelései, de a fenti tételek a legnagyobbak...
(állami cégekről lévén szó másként felmerülne a hűtlen kezelés gyanúja). Az Egyedi 20 busszal tartozik a BKV-nak, 150-el a Volánnak (vagy majdnem annyival), egy busz ára 86 millió forint, így jöttek ki a fenti számok. Az Egyedi még megpróbálhat kibújni a kötbérfizetés alól vis maiorra vagy beszállítói késésekre hivatkozva, de a szerződés szerint erről menet közben tájékoztatnia kellett a megrendelőket. Kérdés, ezt megtette-e, a Volán és a BKV kötbérigény-bejelentése arra utal, hogy nem.
A két közlekedési vállalatnak lehetnek még kisebb követelései az Egyedivel szemben, közleményeikben utaltak egyéb, szerződéses kötelezettségekre, amiknek érvényt akarnak szerezni (például alkatrész-utánpótlásról lehet szó). Illetve az Egyedinek vannak még kisebb, függőben lévő megrendelései, de a fenti tételek a legnagyobbak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.