2018. július 20., péntek

AZ IKARUS REPÜLÉSE ÉS ZUHANÁSA, AVAGY EGY ÚJABB NER-SZTORI

CIVILHETES
Szerző: SZABADAI VIKTOR
2018.07.19.


Szabadai Viktor, a Liberálisok budapesti választmányi elnökének írása az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Zrt. bukásáról, a cég körüli botrányokról és hazugságokról.

Nagy szavak, szép ígéretek - ócskaság, félrevezetés, lenyúlás

Varga Mihály - akkor még nemzetgazdasági miniszterként - tavaly a Nemzeti Buszstratégia részeként 2020-ig 3500 db új hazai gyártású buszt ígért.

Sajnos kiderült, itt sem a hazai ipar fejlesztése, a versenyképességünk növelése, munkahelyek teremtése volt az elsődleges cél, hanem valami egészen más. Mondhatnánk, csak a szokásos.

Az eredeti Ikarushoz semmilyen módon nem kapcsolódó, névbitorlási jogvitában álló Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft (Ikarus EAG) volt az ún. Nemzeti Buszstratégia kiszemeltje. A választás persze nem véletlen: a cég egy olyan másik cég tulajdona, amelynek többségi tulajdonosa Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás.

Mint kiderült, a Matolcsy-rokonság cége a szerződéses vállalásait már nem tudta teljesíteni, pedig a szállítási határidőket is módosítottak a javukra.

A Modulo 168d típusból a Volánbusz 180 darabot vásárolt volna, de a BKV vette volna meg az első harmincat összesen 2,7 milliárd forintért.

A 30 buszból a BKV a módosított szállítási határidők után csak tízet kapott meg, és a 10 buszra vonatkozóan a BKV műszaki és biztonsági kifogásokat fogalmazott meg (mint pl. a tervezettnél 75 cm-rel rövidebbek a járművek, amik komoly menetbiztonsági kockázatot jelentenek). Ezt követően a BKV Igazgatósága döntése alapján a BKV elállt a szerződéstől.

Mint ismeretes, a 3-as metró felújítása azért nem indulhatott évekig, mert a kormányzat blokkolta a főváros buszbeszerzését, ami a metrópótló buszok üzembeállítása miatt volt nélkülözhetetlen. A fővárosi közgyűlés fideszes képviselő szinte versenyt futva egymással vetették le napirendről a buszbeszerzést mindaddig, amíg a BKV meg nem köthette a Matolcsy-rokonság cégével a szerződést, más buszgyártóknak esélyt sem adva. A károkozás itt is tetemes.

A közben csődöt jelentő Ikarus EAG mind a fejlesztést, mind pedig a gyártást hitelből finanszírozta, így a csődjelentést követően a cég teljes tartozása a Zoom.hu szerint a következő: a cégnek 3,9 milliárd forint hiteltartozása van az MKB Bank felé, 3 milliárd forint tartozása a beszállítók felé, 2,6 milliárd forint kötbér-tartozása a Volán felé, 344 millió forint kötbér-tartozása a BKV felé.

A BKV és a Volánbusz mellett a hat regionális közlekedési központnak is megküldtem a közérdekű adatigényesünket, hogy világos legyen: az érintett vállalatok pontoson milyen szerződéseket is kötöttek az azóta köddé vált, erős kormányzati hátszéllel rendelkező céggel.

A közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalát követően mindenképpen szükségessé válik lefolytatni azt a vizsgálatot, amely során kiderül, történt-e, és amennyiben igen, akkor ki részéről történt nyomásgyakorlás a köztulajdonban álló cégek irányába, hogy a Matolcsy család cégével szerződjenek.

A levél itt olvasható:...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.