2018. július 29., vasárnap

A NYUGDÍJASOK RAJZOLJÁK ÁT BUDAPEST PLÁZATÉRKÉPÉT

ZOOM
Szerző: PAPP ZSOLT
2018.07.29.


Magyarországon a plázák üzemeltetői a fiatalokra koncentrálnak, ám a társadalom elöregedésével az ezüstkorúak széles tömegei átrajzolják majd a főváros üzletközpont-térképét. Ez egyes plázák megszűnésével is járhat.

A magyar társadalom elöregedésével hosszabb ideig tartó munkavállalással a fogyasztói társadalom meghatározó rétegévé válnak az az ezüstkorúak – ám láthatóan a magyar kereskedelem erre még nincs felkészülve. A nyugdíjasok és az öregkor kapcsán sokan ma is az elszegényedésre gondolnak, hiszen a nettó 130 ezer forintos átlagnyugdíj valóban nem a mai jövedelmek csúcsa, ám nyugdíjas középréteg ennél lényegesen többet kap havonta, arról nem beszélve, hogy sokan nyugdíj mellett munkával is kiegészítik keresetüket. Ráadásul ha az egy főre jutó jövedelmet nézzük, akkor a gyerekek hiánya miatt ez számos esetben lényegesen magasabb a nyugdíjas háztartásokban, mint a egy-két keresős, három-öt tagú családokban.
Nem lesz elég csak a fiatalokra építeni

A nyugdíjasok szerepe a fogyasztásban a vásárlói szokások alakításában mind az USA-ban, mind Nyugat-Európában már évtizedek óta meghatározó. Igaz, a magyar nyugdíjasok jövedelmi helyzete közel sem olyan jó, mint a nyaralóhajókon utazgató német társaiké, sőt egészségégi állapotuk is elmarad azokétól, nem beszélve a nagyobb jövedelemkülönbségekről.

Növekvő számuk azonban egyre jelentősebb súlyt jelent majd, ami egyebek mellett a magyar bevásárlóközpontok vezetőit is komoly kihívások elé állítja. A változások hatására az is elképzelhető, hogy egyes helyek kénytelen-kelletlen szép lassan megszűnnek – hívta fel a figyelmet egy hiánypótló, a KSH szakkiadványában megjelent tanulmányban Kovács Csaba József és Sikos T. Tamás. A budapesti plázák helyzete nem egységes, ugyanis vonzáskörzeteiknek eltérő a vásárlói összetételük...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.